svår smärta och tradolan

ASKAPLASKA

Trådstartare
Min 1.5 år gamla Västgötaspets gick omkull i högsta fart igår och fick en blodutgjutning i bröstkorgen.
Han är röntgad u.a men har hemskt ont och fick en spruta Tradolan och en med Metacam hos veterinären.
Igårkväll började han kräkas och har fortsatt under hela natten och han har även diarrè.
Klockan 2 i natt var han så pass smärtpåverkad att jag gav honom en tablett Tradolan (enl rekommendation från vet.)
Vad jag inte riktigt förstår är varför han är så dålig magen, han började ju kräkas innan jag gav tabletten i natt (vilket jag så här i efterhand kanske inte borde gjort).

Att Metacam har sånna här biverkningar känner jag till och säkert också Tradolan, där hittar jag ingen info för hund, bara människa men jag trodde att dessa biverkningar berodde på att magslemhinnan var retad?

Jag ska självklart tillbaks till kliniken med honom idag men tänkte höra här om det är någon med erfarenhet av detta, det är svårt att sitta still just nu så jag mår bättre av att forska lite.:(

Sv: svår smärta och tradolan

Tradolon har jag ingen erfarenhet av, men min äldsta blev riktigt dålig av Metacam i höstas och det tog nästan 2 dygn innan hon var sig själv igen.

Han fick inget för illamående i samband med tradolan sprutan? Av tradolan kan man må väldigt illa, spy och även få diarre. Iallafall som människa så risken är nog stor att även en hund kan må dåligt av det. När jag fick det efter en operation så fick jag blodtrycksfall, svimmade, spydde och mådde fruktansvärt dåligt. Jag tog hellre smärtan ifrån operationen än en tablett till och det vill inte säga lite för jag hade helvetiskt ont. Tradolan är ju ett opioid så det beror ju inte på retad tarmslemhinna att man mår illa då. Opioider påverkar ju hjärnan och det centrala nervsystemet och det är därför det kan ge illamående.
Jag hoppas att ni får bra hjälp hos veterinären sedan och att din hund kryar på sig fort. Be gärna om något för illamåendet om han ska fortsätta med tradolan.

Det är precis vad jag läst mig till om Tradolanet också men just hos människa,det låter hemskt otäckt, det ska ju vara lugnande och min stackars hund är så långt ifrån lugn man kan komma.

Nu är klockan snart åtta så vi kan komma in till kliniken igen, jag har längtat hela natten! Det är verkligen totalt psykiskt och fysiskt nedbrytande att vaka med sjuka djur:(

Han fick inget för illamående i samband med tradolan sprutan? Av tradolan kan man må väldigt illa, spy och även få diarre. Iallafall som människa så risken är nog stor att även en hund kan må dåligt av det. När jag fick det efter en operation så fick jag blodtrycksfall, svimmade, spydde och mådde fruktansvärt dåligt. Jag tog hellre smärtan ifrån operationen än en tablett till och det vill inte säga lite för jag hade helvetiskt ont.

Samma här efter bilolycka. Ta upp till 8(!) om dagen sa de. Jag tog en halv och vaknade nedspydd 14 timmar senare, helt förstörd. Skulle inte tro att det blev någon mer tablett.

delvis kl
Det finns ju en hel del olika opioder o deras verkan kan vara väldigt individuella. En icke ovanlig biverkan är ångest.
Om det är ett preparat man behöver ta som människa för långvarig smärta så kan preparatet smygas in sakta för att undvika biverkningarna.

Jag hade en arbetskamrat som inte tålde några opiater/derivat öht, inte ens Kodein. Själv tål jag allt utom Petidin, det får mig att klättra på väggarna.

Det är precis vad jag läst mig till om Tradolanet också men just hos människa,det låter hemskt otäckt, det ska ju vara lugnande och min stackars hund är så långt ifrån lugn man kan komma.

Nu är klockan snart åtta så vi kan komma in till kliniken igen, jag har längtat hela natten! Det är verkligen totalt psykiskt och fysiskt nedbrytande att vaka med sjuka djur:(

Tradolan är inte lugnande, utan en smärtstillande opiat.

Jag skulle nog ändå tro at Metacamet är boven i dramat, då jag faktiskt aldrig haft vare sig hund eller katt som inte reagerat dåligt på det - fast här med blodiga diarreer. Tradolan brukar ge hård mage och inte diarre.

Får en hund kräkningar och/eller diarre om den får Metacam så ska det omedelbart slutas ge och veterinären kontaktas.

den typen av produkter ger mig hjärtklappning, darrhänt....mm. Det räcker med fel hostmedicin. Tror nog att det kan bli div olika reaktioner även på hund

Tradolan är inte lugnande, utan en smärtstillande opiat.

Jag skulle nog ändå tro at Metacamet är boven i dramat, då jag faktiskt aldrig haft vare sig hund eller katt som inte reagerat dåligt på det - fast här med blodiga diarreer. Tradolan brukar ge hård mage och inte diarre.

Får en hund kräkningar och/eller diarre om den får Metacam så ska det omedelbart slutas ge och veterinären kontaktas.

Som jag var noga med att förklara har jag inte gett min hund Metacam, han fick en spruta hos veterinären och som jag också skrivit så är veterinären inblandad, både igår men också idag så snart de öppnade klockan åtta. Men du kanske menade generellt?
Det som var nytt för mig var att de kunde bli så här dåliga av att få det i sprutform i nacken, jag trodde det endast det frätte på magslemhinnan när man gav oralt. Det var därför misstänkte Tradolanet.

Min hund fick Tradolan mest för att det skulle lugna honom så han kunde lägga sig ner och jag lovar, lugn blev han, lite väl faktiskt så jag vågar nog inte prova det igen.

Efter ett andra besök hos vet. idag så tror de att det var Metacamet som gjort honom så här dålig. Hos vet, fick han dropp och medel mot illamående och nu har det sakta avtagit. Han kan även ligga ner nu och vi har bäddat överallt med mjuka täcken, madrasser och filtar.
Både vovve och jag är helt slut efter de här två sista dygnen och ser fram emot att ligga i mjuka sängen hela midsommar:)

Som jag var noga med att förklara har jag inte gett min hund Metacam, han fick en spruta hos veterinären och som jag också skrivit så är veterinären inblandad, både igår men också idag så snart de öppnade klockan åtta. Men du kanske menade generellt?
Det som var nytt för mig var att de kunde bli så här dåliga av att få det i sprutform i nacken, jag trodde det endast det frätte på magslemhinnan när man gav oralt. Det var därför misstänkte Tradolanet.

Min hund fick Tradolan mest för att det skulle lugna honom så han kunde lägga sig ner och jag lovar, lugn blev han, lite väl faktiskt så jag vågar nog inte prova det igen.

Efter ett andra besök hos vet. idag så tror de att det var Metacamet som gjort honom så här dålig. Hos vet, fick han dropp och medel mot illamående och nu har det sakta avtagit. Han kan även ligga ner nu och vi har bäddat överallt med mjuka täcken, madrasser och filtar.
Både vovve och jag är helt slut efter de här två sista dygnen och ser fram emot att ligga i mjuka sängen hela midsommar:)

Ah och jag missuppfattade - trodde han fått oralt:o Skyller på värmen.
Det viktigaste är att ni fått hjälp och hoppas vovven kryar på sig snabbt.

Men även om hunden fått Metacam via spruta, så kan magen reagera illa ändå - det går liksom ut i hela kroppen tyvärr.

Ah och jag missuppfattade - trodde han fått oralt:o Skyller på värmen.
Det viktigaste är att ni fått hjälp och hoppas vovven kryar på sig snabbt.

Men även om hunden fått Metacam via spruta, så kan magen reagera illa ändå - det går liksom ut i hela kroppen tyvärr.

Ingen fara, matten är lite överspänd efter allt och bara MÅSTE poängtera för allt och alla att hon försökt göra allt rätt;)
Som sagt, ny dyrköpt läxa att Metacam kan slå så hårt trots att det inte ens passerat mag och tarmsystem:(

Ja, jag trodde jag skulle dö efter tradolan. Det var som alla magsjukor och matförgiftningar jag haft samtigt gånger 10.
Det är en av de värsta upplevelserna i mitt liv. Dom får hellre operera mig utan bedövning än ge mig något liknande igen.

Hunden däremot, blev så tokpigg och lycklig på Tramadol efter en skada att jag fick sluta ge honom det eftersom jag var rädd att han skulle ha sönder benet igen....

Ingen fara, matten är lite överspänd efter allt och bara MÅSTE poängtera för allt och alla att hon försökt göra allt rätt;)
Som sagt, ny dyrköpt läxa att Metacam kan slå så hårt trots att det inte ens passerat mag och tarmsystem:(

Nä tyvärr kommer det till mag-och tarmsystemet via blodet i alla fall:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka