L
LinnLaakso
hej! Har ett väldigt jobbigt problem och vill gärna ha lite råd! Har i snart ett halvår varit medryttare på två varmblod. Ett av dessa var undernärd och enligt min mening rätt vanvårdad (fick bröd som foder, gick ute året runt utan täcke,full med regnskållor och med mask i magen) Hon var riktigt mager också, revbenen syntes på långt håll trots vinterpälsen Det är en hästhandlare som äger henne och de var antagligen där hon blev sån här eftersom hon gick travet innan hon kom dit. Nu ett halvår senare är hon iallafall hyfsat fin! Hon som lånar henne (som jag rider hos) kan inte alls mycket om hästar och har riktigt dålig ekonomi. Jag skulle aldrig hålla hästar som hon,men vill inte sluta åka dit pga att jag bryr mig om hästarna och jag gör mer än bara rider! Vill inte att ****** ska ha hand om hästarna själv för hon kan ingenting! Hästarna har just nu inget skydd eller stall, än så länge går de ju bra eftersom det är sommar, men snart är det ju höst. Hästarna får dåligt med foder och bara hö på kvällen. Det känns verkligen hemskt att bara titta på denna okunskap men känner att jag har ansvar nu med. Nu ska **** som lånar hästen flytta till ett ställe med ladugåd som hon ska bygga om, men jag har verkligen fäst mig vid hästen. Hästahandlaren har även sett till att hästen har blivit dräktig, jag kan inte låta henne ta hand om ett dräktigt sto.(även om hon verkligen bryr sig om hästarna så är okunskapen och snålheten för stor) var nere hos hästhandlaren häromdagen( fick då också se hans avelshingst som var i hemskt skick,de längsta hovarna jag sett och mager som en sticka!!! Kan lova att jag anmäler detta snarast!) Han satt om han sälje hästen ska han ha 6000. Funderar på och "sno" hästen från henne genom att bara köpa henne direkt från hästhandlaren om detta är möjligt. Någon som har bra lösningar på denna knepiga hemska situation?? Behöver hjälp