Svår situation!(långt men läsvärt)

L

LinnLaakso

hej! Har ett väldigt jobbigt problem och vill gärna ha lite råd! Har i snart ett halvår varit medryttare på två varmblod. Ett av dessa var undernärd och enligt min mening rätt vanvårdad (fick bröd som foder, gick ute året runt utan täcke,full med regnskållor och med mask i magen) Hon var riktigt mager också, revbenen syntes på långt håll trots vinterpälsen:( Det är en hästhandlare som äger henne och de var antagligen där hon blev sån här eftersom hon gick travet innan hon kom dit. Nu ett halvår senare är hon iallafall hyfsat fin! Hon som lånar henne (som jag rider hos) kan inte alls mycket om hästar och har riktigt dålig ekonomi. Jag skulle aldrig hålla hästar som hon,men vill inte sluta åka dit pga att jag bryr mig om hästarna och jag gör mer än bara rider! Vill inte att ****** ska ha hand om hästarna själv för hon kan ingenting! Hästarna har just nu inget skydd eller stall, än så länge går de ju bra eftersom det är sommar, men snart är det ju höst. Hästarna får dåligt med foder och bara hö på kvällen. Det känns verkligen hemskt att bara titta på denna okunskap men känner att jag har ansvar nu med. Nu ska **** som lånar hästen flytta till ett ställe med ladugåd som hon ska bygga om, men jag har verkligen fäst mig vid hästen. Hästahandlaren har även sett till att hästen har blivit dräktig, jag kan inte låta henne ta hand om ett dräktigt sto.(även om hon verkligen bryr sig om hästarna så är okunskapen och snålheten för stor) var nere hos hästhandlaren häromdagen( fick då också se hans avelshingst som var i hemskt skick,de längsta hovarna jag sett och mager som en sticka!!! Kan lova att jag anmäler detta snarast!) Han satt om han sälje hästen ska han ha 6000. Funderar på och "sno" hästen från henne genom att bara köpa henne direkt från hästhandlaren om detta är möjligt. Någon som har bra lösningar på denna knepiga hemska situation?? Behöver hjälp:cry:

Sv: Svår situation!(långt men läsvärt)

Dokumentera och anmäl.
Att köpa loss hästen är meningslöst, det ger hän bara tillfälle att fortsätta.

Bara några kommentarer...
- Att hästen går ute året om utan täcke behöver verkligen inte betyda vanvård. Dock ska de ju ha tillgång till ligghall på vintern.
- Som du säger behöver inte hon som har hand om hästarna tillhandahålla ligghall på sommaren, så det går väl knappast att klaga på heller, och du säger ju att hon ska flytta til lhösten så hon får tillgång till stall. Så vad är problemet?
- Du skriver inte hur mycket foder de får, men menar du att de bara matas en gång/dygn med hö, eller klagar du på att de endast får hö och inget annat till kvällsmat? Just nu när det finns bete behöver man oftast inte fodra annat än om de står inna på natten elelr om de inte har nått bete. Men att bara ge hö är inget fel, bara höet är av god kvalitet och att hästen får tillräckligt mycket.

Ledsen, men jag kan inte tycka att det låter som vanvård och okunskap utöver det vanliga... Om hästen som var smal nu blivit finare så måste hon väl göra något rätt? :confused:

Vad du ska göra är svårt att råda om, men om du verkligen tycker att det är vanvård bör du anmäla henne, annars blir ju den andra kvar lidande om du bara köper loss den ena hästen.

En häst som är mager, har mask o illa skötta hovar tycker jag är vanvård, att hästen sen gått upp något under betet är väl en sak. jag har svårt att tro att häste ftt tillräckligt med hö när den fodras en gång om dagen om den dessutom varit mager. En häst som går ute dygnet runt, utan täcke o utan ligghall ska ha fri tillgång på grovfoder vintertid, dessutom är det lag på ligghall, nu ska iof den som har hästarna flytta dit det finns en lagård, så man får ju hoppas på bättring

Det var ju hästhandlarens hingst som hade dåliga hovar om jag inte fattat fel, och därifrån kom ju de andra hästarna magra och dåligt omskötta.
Alltså har väl hästhandlaren vanvårdat dem.

Men nu gällde väl frågan den som för närvarande har hand om hästarna, som alltså är en annan person än hästhandlaren (om jag inte är helt vilse?) och som beskylldes för att vara okunnig. Och jag kan inte se att den personen verkar handla fel på alla de punkterna som TS räknar upp.
Bortsett möjligen från det där om fodringen, som jag faktiskt bad om förtydligande om. Jag kan inte säkert uttyda om "bara hö på kvällen" betyder att hästen får mat enbart då, eller om TS anser att den borde få annat än "bara hö" på kvällen. Dvs kraftfoder. Är ganska stor skillnad.
Dessutom kanske hästarna går på bete, och då kan jag inte tycka att det är för lite att bara ge extra hö en gång per dygn, det beror ju på betet.
TS skriver själv att hästen blivit finare under denna människas vård, alltså kan jag tycka att det känns lite knepigt att sedan anklaga henne för att vanvårda hästarna...

nej jag menar inte att hon som har hästarna nu direkt vanvårdardom, men enligt mig har hon ingen kunskap alls om hästar speciellt inte en som ska få föl. Tycker också att om man knappt har råd med mat till sig sjäv för man har köpt hö åt hästarna är ju inte de så hållbart. höet dom får är ca 5 kilo å dela på och nej dom är inte på bete även om de finns lite gräs här där i hagen.

Till att børja med- om hon nu inte kan nåt, påpeka det før henne och hjælp henne med att tex sæga att hæstarna borde få mer mat om det nu ær så det ær.

Hej

Undrar bara om du bor i Thn....och är det den stora gården Håsten vid infarten till norra björke du pratar om???:bump::bump::bump::banana:

Känner igen beskrivningen:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka