Svar på fråga 2004/05:1467 om jämställd friskvård

Sv: Svar på fråga 2004/05:1467 om jämställd friskvård

Så högst irriterande! Att införskaffa en hjälm, ridbyxor och skor är inte dyrare än andra former av träningskläder...att rida en gång i veckan på ridskola borde vara jämställt med andra former av friskvård. :cool:

Jag skulle vilja höra honom förtydliga sig - exakt vilken/vilket av kriterierna anser han att ridningen inte uppfyller?

Jag tycker inte alls att kriterierna behöver ändras - beslutsfattarna måste "bara" inse att ridsporten faktiskt uppfyller dem!!! :devil: :devil: :devil:

Uppenbarligen har Pär Nuder aldrig ägnat sig åt ridning. Ridning uppfyller samtliga kritierier. :mad:

Om regeltolkningen inte skall vara neutral så måste man nog ta bort den och definiera bort innebandymotion ur denna fråga.

Varför är innebandymotion bra, men ridning dålig?

Att det subventionerar redan rika är bullshit, desto bättre att låta flera prova denna eminenta form av motion och friskvård. För mig är ridningen både motion, total avkoppling och frikoppling från det vardagliga ekorrhjulet med förvärvsarbete.

Om fler skulle rida eller hitta andra aktiviteter (också innebandy) skulle vi kunna hitta ett litet bidrag till att kunna förbättra sjukskrivningstalen, tror jag. Därför är ett neutralt stöd det allra bästa, så att så många som möjligt får möjlighet att hitta "sin" grej.

Suck... jag blir bara så :devil: -la arg!!! Det är så dumt & okunnigt att det är pinsamt.

Det bästa är att han inte ens svarar på frågan ordentligt... :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Ååhhhh arrrrgh!!!!Detta upprör mig MINST lika mkt som det faktum att det är utbildningsmoms på ridning, alltså att ridning inte är en idrott först och främst.FYYY FAAAAN!

Jag brukar vara en konstruktiv, saklig och behörskad debattör men nu vill jag bara brista ut i : &#¤¤$£ nuder!(som för övrigt rimmar på...ja just det...)

Han anser att ridning kräver dyra redskap och dyr kringutrustning samt att det inte är fysisk träning.

Hm okej jämför med mitt gym.

Jag betalar 1500:- per termin plus 200:- i medlemsavgift per år. Då är det visserligen inkluderat ett låskort så att jag kommer in dygnet runt vilket behövs för mig om jag överhuvud taget ska gå till gymet.

Men undrar om den där Nuder vet vad utrustningen ett fullt utrustat gym har kostar? Säkert en 200 000:-.

Jämför detta ovan med någon som rider på ridskola. Det kostar också ca 1500:- per termin.

Om man slår ut utrustningens kostnad per utövande medlem torde den bli ganska likvärdig på en ridskola och ett gym.

Gymet har kostnader för att hyra lokal, dator, telefon, hyra/köpa redskap etc.

Risdkolan har kostnader för att hyra lokaler, telefon, hyra/köpa hästar och foder etc.

Utövarens privata utrustnig:

Gym nissen behöver , träningskläder, gympadojor, handduk, vattenflaska

Rid nissen behöver , hjälm, träningskläder, ridskor/stövlar

Sätt upp herr Nuder själv på en häat på genomsnittlig ridskola och låt honom rida ett ordentligt dressyrpass i 50 minuter med mycket trav i nedsittning! Så får vi se om han fortfarande anser att ridning inte är fysisk träning.

Om ridning hade ingått i deras friskvårdsprogram hade jag ju kunnat välja om jag ville lägga de pengarna på gymet ELLER på ett ridhus kort på ett ridhus ca 5 minuters körväg härifrån.

Dvs jag hade kunnat rida 2 hästar varje dag i ur och skur året runt utan hänsyn till lerig paddock eller hal paddock!

Tror nog jag fått mer fysisk träning då.

På "mitt" ställe kostar ridhuskortet nämligen bara 1200;- per år, det är billigare än gymet ju!

/Kung Tulle

Helt sjukt! Kan dom inte prova på att rida INNAN de uttalar sig? Så trött som tycker att ridning inte är ansträngande. Faan, till och med GOLF är ju godkänt nu! *morr*

*lånar knapp*

Enda sättet att få en förändring är att klaga direkt till den det berör, dvs Nuder himself. Gå in på http://www.regeringen.se/sb/d/1675 där finns möjligheten att skicka e-post direkt till Pär Nuder.

Berätta inte för mina chefer att det inte får krävas någon dyr anläggning, för då drar de väl in gratissimningen för oss!

Exempel på dyra anläggningar borde väl vara ishallar (även curlingbanor), simhallar och liknande? Dessutom kan man väl räkna i stort sett alla former av lokaler centralt i storstadsområdena dit?

NU har jag kommit på det! Subventionerna gäller ju bara för ENKLARE former av motion! Ridning måste helt enkelt vara för SVÅRT!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Finansminister Pär Nuder Anita Johansson har frågat mig om jag ämnar vidta någon åtgärd för att ridning ska bli godkänd...
Svar
10
· Visningar
1 670
Senast: experten
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Statsrådet Morgan Johansson Michael Hagberg har frågat vilka åtgärder jag avser att vidta för att tillvarata ridningens...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Hästnäringen är på stark frammarsch i Sverige, till exempel som elitidrott men också som fritidssysselsättning för många...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: Ridintresserad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg