Svår att tränsa

Sv: Svår att tränsa

Hästen går undan för tryck, du kan t.ex. se en flock hästar som flyttar andra hästar som är lägre rang.
Men hästen ska inte bara kunna gå undan för tryck åt sidorna, framåt och bakåt. Utan också ovanifrån.
Om du stryker handen från manken och ner emot nacken, lägger ett tryck precis bakom öronen, ska den sänka huvudet. Som ett bevis på ditt ledarskap.
När man tränsar som man lärt sig på ridskolan kommer man underifrån och försöker pilla i bettet. Den enda signalen det ger är ju att gå undan för tryck, uppåt.
Den höjer alltså huvudet för trycket.
Om du istället stryker med handen som jag tidigare nämde, håller kvar handen, håller ner hästens huvud, och med den handen håller du nackstycket, sedan lägger du i bettet och för över nackstycket.
Då lär du hästen att sänka huvudet för trycket och du får en betydligt lättare häst att både tränsa och umgås med.

Lycka till!

Sanna - som precis gett en snabblektion i NH principen :bow:

pinky skrev:
Rent generellt som kan vara värt att tänka på:

Många hästar krånglar vid tränsning för att bettet någon gång orsakat obehag vid tränsning/avtränsning.

Bettet kan ha trycks mot tänderna för att tvinga hästen att öppna munnen, och sedan åkt in med kraft i munnen och slagit mot tänderna. Vid avtränsning är det många som tar tag i nackstycket och sliter av tränset/släpper ner bettet, vilket medför att bettet slår mot framtänderna, hästen rycer upp huvudet och får ytterligare ett obehagligt ryck/slag inne i munnen.

Bettet ska läggas in och tas ut ur munnen försiktigt, så att hästen hinner med ordentligt.

Nosgrimmor som dras åt hårt kan också göra hästen ovillig att ta bettet.

OBS! Nu säger jag inte att det här är orsaken till din hästs beteende, men det är värt att tänka på för alla!
Du har fått bra tips att använda om det är så att hästen bara larvar sig. ;)

Precis det som jag tänkte skriva, bra svar :bow: :bow:

Ja, jag har också tänkt på det här med tänderna...
Jag har henne fortf på bete, men så fort vi kommer till stallet om en vecka ska jag låta kolla tänderna på henne!

ja. tänderna ska ju kollas MINST en gång om år. Det är inte alltid de behöver raspas. Men måste iaf kollas.
När gjorde du det senast??

Sanna

Jag har haft min häst i c:a 9 månader, och under den tiden har jag inte låtit kolla tänderna på henne :( Skulle jag givetvis ha gjort...
Hon är ju inte så gammal, 6 år, det kan ju vara ngn vargtand som spökar el möjligen ngn vass kant som behöver raspas...
Det blir koll av tänderna nästa vecka när vi är hemma fr betet!

I dag har jag lyckats med tränsningen :) Försökte först på mitt "vanliga sätt", hålla ihop tränset i sidostyckena och först föra in bettet och sedan lägga över nackstycket osv... Det funkade inte, hon ryckte o slog med huvudet så fort jag närmade mig henne.
Till slut masserade jag henne bakom öronen, tog nackstycket o la lite tryck över nacken och förde in bettet utan problem! Hon tar alltså ner huvudet mkt bättre när jag lägger tryck över nacken först!
Har även en flugluva när vi rider, hon verkar inte så irriterad på flugor o mygg när hon har den!?

Hoppas nu detta funkar i fortsättningen. Hon fick massor av beröm o godis när hon tog bettet!!!

lär henne att sänka nacken direkt du lägger ett tryck i nacken på henne genom att dra handen på översidan av halsen, börja från manken, dra framåt när du kommer till nacken trycker du tills hon sänker huvudet, när hon sänker släpper du trycket. då lär hon sig att för att komma undan trycket är att sänka huvudet..lär henne sedan att öppna munen, genom att sätta in pekfingret i mungipan. pilla lite tills hon öppnar upp munnen, och då tar du genast ur fingret ur hennes mun. lek med det lite så hon verkligen kan det, alltså hon öpnnar munnen direkt hon känner ditt finger. sen kan du ta fram tränset, ha då ena armen upp på hennes nacke, i samma arm håller du i nackstycket på tränset. erbjud henne bettet, om hon biter ihop, pillar du lite i mungipan och hon kommer gapa och då tar du på det. för tränings skull kan du ta av det efter ett kort tag och bara låta henne vara, ha ut henne i hagen eller vad som helt. bara för att få en bra vana att börja. det som händer är fingret i mungipan blir så inlärt att hon gör det atomatiskt även fast bettet är där. om ett tag kommer hon börja öppna munnen när du ger henne bettet också. men då kräver det att du först ger henne bettet, om inget händer, då tar du fingret i mungipan på henne, så hon har en chans att fixa det själv innan du gör så att hon gör det..

Jag ska snarast prova din metod, låter verkligen bra - just att lära henne att när hon sänker huvudet så släpper trycket över nacken!

I dag gick det nämligen sämre att tränsa :crazy: Det räcker att jag blir liten aning osäker på handen och börjar fumla lite, hon slår då direkt upp med huvudet... Sen räcker det att en vän till mig som är längre än mig tränsar henne en gång ( hon kan tränsa henne direkt)
Sedan tar jag av tränset och kan efter det tränsa utan problem???

Men absolut, imorgon ska jag prova din metod att dra med handen fr manken o uppåt osv, o försöka tränsa utan att sedan rida...

Detta ska funka, jag ger inte upp!!! :cool:

mmm.. klart d funkar...ska lösa sig ska du se.. bara du är konsekvent och gör samma sak varje gång.. du behöver ju inte tränsa henen när du lär henne sänka nacken.. och inte heller när du lär henne öppna munnen... dela upp d först och koppla sedan ihop d. det där jag sa med att ta bort rycket direkt hon gör rätt.. tänk på det me all hantering me din häst. Hästen kommer leta efter att få bort trycket.. och om du tar bort d när hon gör rätt kommer hon börja göra saker rätt...

Tränade idag på att hon sänker huvudet för tryck, det funkade bra, släppte tryck så fort hon tog ner huvudet. Men däremot funkar det inte bra att sticka in ett finger i mungipan, hon börjar genast vifta med huvudet!? Fick till slut nöja mig med att hon stod still när jag tog utanpå munnen.
Lyckades tränsa en gång , skulle naturligtvis stannat vid det , sedan försökte jag flera ggr för att få henne (trodde jag) förstå att det är ngt positivt o samtidigt berömma o ge godis, men det gick inte! Jag lyckades inte hålla trycket och hon slog till m huvudet när jag skulle få in bettet, då tappar jag greppet över huvudet på henne :crazy: Kanske lika bra o backa tillbaka o få henne att ta ner huvudet för tryck osv utan att tränsa!?

Usch, vad hopplöst ibland :cry:

Einar skrev:
Behöver lite råd om hur jag gör med min häst vid tränsning :confused: Vi hade en "dust" när jag haft henne c:a 2-3 månader - hon ryckte upp med huvudet när jag skulle tränsa henne och det tog c:a 20-30 min innan jag fick in bettet i munnen på henne. Men efter en tid med mkt lock o pock samt godis, samt en liten kläm över nosryggen, så har tränsningen fungerat utan några som helst problem ett bra tag. Ska tillägga att andra personer har kunnat tränsa henne utan problem :(
Nu har detta problem kommit tillbaka, helt plötsligt börjar hon rycka upp med huvudet när jag ska tränsa, medan andra personer kan tränsa henne utan problem...
Hon är ung och testar mig med jämna mellanrum också med andra saker.... Fast just detta med tränsningen är svårt att komma förbi...

Gör som min stallkamrat och stå på en bock (pall) när du ska tränsa för det är inte lätt att nå upp på en häst som är 15 cm högre än en själv = min stallkompis häst är 173 och hon är ung (6 år) och på det sättet slipper man bråk (att stå på en bock eller så)

//Michelle

Hej :), Vad ska man kleta för foder? :), Havre? :D ska man bara typ lägga bettet på handen sen lägga lite foder?, elr ska man typ blöta det elr nått?, hjälp mig, vill veta :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 472
Senast: Motacilla
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 436
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar