SvÅr att trÄnsa!

A

abcde

hej! jag har en häst som är 7 år! det är en jättefin häst och så men problemet är att ja inte kan göra något med henne, Det går inte att klippa,lasta,gå in i vattenspiltan,sitta upp,stå på gången,sko o det värsta av allt så går det inte att tränsa! och grejen är att hon är inte dum och bara sätter upp huvudet utan hon är verkligen rädd! nu får vi ta isär större delarna av tränset, mata henne och lägga på en del itaget och oftast funkar det men annars kan man inte rida henne den dagen! hon går i perioder, ibland går det knappt att få på grimman! så jag behöver lite hjälp, för hennes osäkerhet uppe i stallet börjar överföras till osäkerhet i ridningen och hoppningen! så är det någon som har lite tips?

Sv: SvÅr att trÄnsa!

Jag skulle nog börja om från början. Lägga ner tankarna på ridning helt. Tydligen känner hon inget förtroende alls för dig som människa och kan bli farlig.
Börja om från noll med att stärka eran relation. Ta hjälp av en duktig tränare och var försiktig.

det har vi redan gjort! vi började om från noll o tränade henne från marken ett tag och det gick bättre och bättre men en dag så blev gick hon bara tillbaka, grejen är att ja är inte där varje gång hon ska ut i hagen eller så o så fort nån råkar göra ett litet fel så går det inte mer!

plus att hon har ett väldigt bra förtroende för mig, för det är bara jag som kan tränsa henne över huvudtaget, men det med tränsningen började när vi provade en ny väldigt dålig hovslagare o eftersom hon e rätt jobbig att sko så blev han sur och ryckte i henne mycket och då började träns problemen! det var ca 1 år sen! men sen blev det värre efter veterinären var här för ca 4 mån sen och skulle vaccinera henne för hon är VÄLDIGT spruträdd!

Kolla upp om hon/han kanske har ont i munnen är min första tanke. Min "unghäst" som inte är så liten längre, blir fyra i år, han trivs inte alls när jag ska tränsa. Huvudet flyger åt alla håll. Jag tog upp en tränare inom western som skulle hjälpa mig lite för övrigt. Han konstaterade på en gång att hästen hade ont i munnen. Och det hade jag ingen tanke på alls! Men sen slog det mig att när jag tränsar med mitt hackamore, går det hur bra som helst, men så fort bettet kommer i närheten reagerar han direkt och huvudet flyger upp, och han vägrar att samarbeta.
Lycka till / Hopptrisan

En häst som står i vårat stall har samma problem. Men hon har haft något konstigt bett på sig. Vill inte alls blir tränsat. Efter ett tag går det. Men hon kör upp huvudet och kniper igen. Så antagligen har hon ont eller vet att något kommer hända. Hackamore går jätte bra. Vi kan rida henne med bett utan hon krånglar när det väl är inne men för ägaren går det inte. Så ah. Sen snackar vi om ett arabsto och en stirrig ägare så det säger sig självt. Men eftersom hästen inte är min kan jag inte göra så mkt.Och ägaren skiter istortsett i hästen oxå.. Känns lite elakt. Men vi får rida henne hur mkt vi vill och vi använder av 8 av 10 gånger hackamore eller repgrimma

Du säger att du testat att börja från början, men jag får intrycket av att du ger upp lite för lätt? Om hästen är så skygg får du kanske vara beredd att verkligen lägga ner tid och energi på att träna henne från marken? Köra NH, join-up, kanske t.o.m ta ut en NHtränare som kan hjälpa/visa dig hur du ska jobba med henne? Förstår att du vill rida men se det såhär; Om du tar en period nu och bara fokuserar på hanteringen och att få henne att lita på dig kommer du få igen det tusenfalt i framtiden.

Det komplicerar ju saken lite att det är andra personer som hanterar henne vid in-/utsläpp men du kanske kan låta henne ha grimman på sig i boxen så slipper andra krångla med henne? Jag hade hand om en häst för några år sedan som var väldigt huvudskygg, brukade knäppa loss bettet på ena sidan bara och lugnt lägga nackstycket på plats. Mycket klapp, klia kring öronen och pannan och som sagt ta det lugnt. När hästen var lugnt stoppade jag in bettet och knäppte fast det. La mycket tid på den hästen i boxen, var där och pysslade med henne länge och till slut vande hon sig vid att jag höll på med henne. Att kolla tänderna som nån sa är också ett bra tips:) Lycka till med pållen och ge henne lite tid så ska du se att det löser sig :)

Du måste verkligen börja med att kolla genom hästen, tänderna, ryggen ex. så den inte har ont någonstans. Du skriver att du har börjat om från början med den, hur/vad gjorde du då? Nh träning mm bör du fortsätta med när du har en så känslig häst, även om allt går bra bör du regelbundet träna henne med Nh mm. Låta andra jobba med henne så hon märker att hon kan lita på andra människor.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 088
Senast: Migo
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 598
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 897
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 156
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama