Svår att ta upp hovarna på-vad gör man?

LinnK

Trådstartare
Nu vet jag inte riktigt hur min blivande pålla är att ta upp hovarna på eftersom hon är bara två år, men det gick iaf fint när jag provade att göra det på travbanan där hon står nu..

Men man vet ju aldrig hur det blir när man kommer hem..

Min förra valack var heeelt omöjlig att ta upp bakhovarna på, det och några helt andra orsaker gjorde att jag inte klarade av att hantera honom så han fick åka tillbaka till förre ägaren.

Så, om det nu visar sig att stoet krånglar när man vill kratsa hovarna eller verka dem (hon går utan skor)
hur gör man då? :confused:

Tränar, tränar och tränar...

Försök att aldrig ge upp. Kämpa på tills du klarar att lyfta varje hov i lugn och ro. Då brukar det lösa sig ganska snabbt.

För varje gång du klarar att lyfta en hov, kommer det att gå enklare nästa gång. Glöm inte att ge massor av beröm när det fungerar!!

Good luck!!

Min pålle rycker ibland framhovarna från mig när jag kratsar dom. Men är mycket mycket bättre nu. Bakhovarna har aldrig vart något problem. Han var väldigt omusklad och hade dålig balans när han kom så det kan ju vart därför han gjorde så oxå :confused:Det är bara att träna o träna. Lyft hovaran ofta, inte bara när du ska kratsa dom och ge mycket beröm när det går bra!

Om det är en travare så tror jag inte att du behöver oroa dig. De är ofta mycket väluppfostrade speciellt när det kommer till sånt.

Min häst kunde ibland vara svår att lyfta ena bakhoven på, och när han väl lyfte den så sprätte han upp benet. Anledningen var ett ryggproblem som helt enkelt orsakade smärta i benet när han lyfte det på det sättet. Idag lyfter han dock alla hovar utan att jag behöver göra mer än be honom mentalt.

Vad som än händer så råder jag dig till att ta ut en kiropraktor-massör, speciellt om det är en travhäst. Så att alla sånna saker kan uteslutas.
Sen är det bara att träna. Var konsikvent och vänta ut hästen. Låt henne ta den tid hon behöver och se också till att inte hålla i benet när hon ska lyfta. Om man håller så kan man hindra benet från att röra sig i den bana som är bekvämast/lämpligast och det är verkligen inte bra om hästen har ont. Om inte annat så får hästen dåliga erfarenheter. Så låt hästen lyfta själv, så kommer det gå mer naturligt. Kom ihåg att berömma när hästen lyfter hoven, och inte när du släpper ner. Tänk också på att släppa ner benet försiktigt så att allt går lugnt och mjukt till.

Jag köpte min pålle för lite mer än ett år sedan, han var då tre och inte jätterolig att lyfta hovarna på. Han är ganska grov och väldigt stark. Vad vi har gjort är bara att se till att lyfta hovarna ofta, inte bara för att kratsa. Det går bättre och bättre. Nu är det oftast inga problem men ibland kan han fortfarande strula lite. Vi gör det aldrig till en stor grej utan tar det bara lugnt som om det är det mest naturliga i hela världen. (Vilket det ska vara oxå.)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 016
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 236
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama