Svår att hoppa

B

Biscuit

Jag rider en travare vid namn Biscuit. Han har bara travat i några få år så han har inga problem med galopp. Jag har ridit honom i snart ett halvår och vi trivs otroligt bra ihop. Allt känns bra i ridningen förutom hoppningen. Han stannar alltid till lite innan hindret eller i värsta fall saktar av till trav / skritt. Ändå driver jag på ordentligt innan och efter hindret. Han brukar ta lång avsats och ibland hoppar han högt över hindret. Vad ska jag göra ?

/ Biscuit & Bella .

Sv: Svår att hoppa

Börja om från början med cavaletti och enkla krysshinder på låg höjd. Oftast gör de sådär för att de inte riktigt vet hur de ska göra.

Okej, tack! men hur ska jag få honom till en rätt anpassning så att han inte hoppar så långt ifrån hindret eller så långt över hindrena ? :)

Hej!

Jag skulle ha börjat med löshoppning. Då får du se hur han hoppar utan ryttare och så får hästen en chans att lära sig hur kroppen ska hanteras vid hoppning, utan ryttare.

Sedan rida över cavaletti och små rättuppstående hinder. Rättuppstående för att det då inte spelar så stor roll om ni skulle komma lite snett på hindret. Krysshinder är svårare än rättuppstående om inte hästen är duktig på avstånd och inte har lätt för att följa med i ridvägen.

Tack!
Ska börja på och prova det när jag får tid. Någon speciell höjd jag bör ha ? Han har stor kapacitet till höga hinder, som nästan är lättare att hoppa än små hinder.

Okej, tack! men hur ska jag få honom till en rätt anpassning så att han inte hoppar så långt ifrån hindret eller så långt över hindrena ? :)

Hej!

Svarar fast du inte riktade dig till mig.
Rid/löshoppa med markbom. Börja med bom framför hindret och så lägger du till en bom bakom hindret när det fungerar vid ridning. Avståndsbomen bakom hindret använder du vid ridning, inte löshoppning. Markbomen kan du använda vid löshoppningen också.

Tack!
Jag ska komma ihåg dina tips till nästa hopp-lektion. Tackar glatt för dem ! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka