Svår att få upp i hull!

P

Pepita

Jag blir hästägare om några dagar. Han är lite svår att få upp i hull och äter aldrig mer än han "behöver". Därför är jag lite orolig nu när han kommer att "klara" matbiten nu när han kommer till en ny miljö. Är det någon som har ett bra tips?///tack.
 
Sv: Svår att få upp i hull!

När ett åringen kom i april i år så var hon väldigt dålig på att äta! Vi gav henne många små mål om dagen då hon inte verkade ha ro att äta. Mer mat på natten. Vi provade att ge henne olja i maten för att hjälpa henne att lägga på sig. Betfor åt hon inte! Det som verkligen gjorde susen var när vi började ge henne kli! Nu äter hon som en gris och det är så roligt!!! :D Lycka till. Hoppas det går bra!
 
Sv: Svår att få upp i hull!

Tack så mkt för det. Jag ska höra med "förra" ägaren...Om han äter kli eller vad han äter. han äter ju korn och ingen havre.Då blir han "galen"/ tack i alla fall. :bow:
 
Sv: Svår att få upp i hull!

Något som fungerar superbra för att få hästen i hull är Betfor, många hästar gillar det och det finns flera fördelar med att fodra med Betfor, vätska - fibrer - mindre slaggprodukter mm

Jag ger mina hästar 1 kg Betfor (torrvikt) om dagen, och det gjorde verkligen susen på mina tävlingshästar.
 
Sv: Svår att få upp i hull!

Hoppas hästarna fick betforen uppblött?
 
Sv: Svår att få upp i hull!

Svarade inte till dig... Utan Björkis....
 
Sv: Svår att få upp i hull!

Hej!
Ett bra tips är att ge hästen olja, ca 2 dl om dagen i kraftfodret uppdelat på alla mål. Det rekommenderade veterinären till min kompis som hade en häst som hade svårt att gå upp i vikt. Att ge hästen mycket hö / silage på kvällen är också bra, då har de ju hela natten att äta det i lugn och ro. Om den inte äter upp allt till att börja med kan man använda en foderpåse.

Lycka till! /Liv
 
Sv: Svår att få upp i hull!

Cronis skrev:
Hoppas hästarna fick betforen uppblött?

Man anger alltid i torrvikt, men ibland kan det behöva förklaras så inte följdfrågor behöver komma som "menar du torrt eller blött".
 
Sv: Svår att få upp i hull!

Min häst har för mycket fett. Tänk om man kunde skicka lite till dej??? :idea: :angel: ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp