Svår att böja år ena hållet?

L

linabergmer

Min häst är jätte lätt att böja åt vänster håll, men åt höger går det knappt, vad kan man göra för at mjuka upp den sidan? Tips på övningar och så?
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Låter som en fd travare?!
-Stå bredvid och ge godis i olika lägen så att dom måste böja sig, gör svårare och svårare genom att ge längre bort exv vid skänkelläget, mellan frambenen, vid virveln, bellan bakbenen mm mm mm. Tänk på att göra det åt båda hållen.
- Gör serpentiner, volter mm
- Gå fritt i skogen mellan träd, runt träd mm

Lycka till!
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Växla och rid åt båda hållen. Gör alla möjliga övningar du kan komma på. Serpentiner, ställningar, böjningar (så gott det går), voter i olika storlekar. Värm upp hästen ordentligt innan så den är lite uppmjukad iaf. Skritta och trava igeng den länge och börja lite med övningarna under uppvärmningen.

Sedan kan du ju strecha hästen efteråt i stallet med te.x. en motot i handen. Håll den mellan hästens framben så att hästen får böja sig ner och ta den och sedan kan du håller moroten på sidorna av hästen så att den får böja huvudet åt båda hållen lika mycket. Se till att hästen inte backar eller flyttar sig åt sidan när du gör detta. Du kan stå i en hörna, med baken och ena sidan mot väggen :bump:

Lycka till
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Jag har ingen travare, en nordsvensk! Tack för tipsen, Ska ut och börja öva, någon som har mer tips att komma med?
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Har du kollat så hästen inte har ont någonstanns? Om inte så kanske stretching efter ridpass kan hjälpa. Se till att du tränar hästen lika mycket i båda varven..
Ulrika
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

ställ utåt i volterna å sen åttot å sen ställer du rätt...
massera innan i nacke, hals, bog.. på med liniment (tex. arnika) å sen kylbalsam efter passet...

min e fd galoppör e helt fucked i höger sida... stenhårda muskler...
så gör jag.. efter MASSOR av hjälp från ET...
ta ut en bra ET å kör lite intensivbehandling så hästen får hjälp på traven...

jag har även fått rådet att tömköra innan ridning... allt för att hästen ska vara så avslappnd och lösgjord som möjligt innan nån sitter på den å "tjaffsar" ;)
+ att i min hästs svåra varv så för jag ibland nöja mig med rakt fram å kanske liiite ställning i hörnen.. inte tvinga..


lycka till
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Jag har ju inte haft ute någon som har kollat om han har ont, men jag har kännt på han och han reagerar inte på tyck o så.. Vart kan man hitta stretshövningar?
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

kan ju va stel å få ont eller snedbelasta så småning om...

jag skulle iaf ta ut ET å kolla igenom... :)
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Tro du att de bara är fd travare som har detta problem?

Till TS;
Har också en häst som är svår att böja, fast de är åt vänster, och även ställning är svår att få igenom på henne.
Brukar jobba mycket lösgörande övningar som innebär böjning för hästen. Volter, serpentinger, "bendings" osv.

Sen är de som dom andra har sagt, streching är jättebra:)

Lycka till!
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Jag skulle inte bråka mer med hästen förrän den var ordentligt genomkollad, skelett och mjukdelar. Även om det bara är "vissa" spänningar kan det behövas ett proffs för att börja lösa upp de.
En häst som inte kan böjas åt ett håll är det nått (större eller mindre) fel på.
Tar du hjälp av någon kommer denne-/a förmodligen också lära dig stretching och andra övningar, massage etc, anpassat för din häst.
Det är mycket lättare att lära sig dessa om man under översikt av någon som vet hur det ska vara får prova i praktiken.
Lycka till! :)
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Nej, jag tror inte att det är bara travare som har detta problem. MEN de flesta fd travare HAR just detta problem. Skulle en icke travare (alltså ridhäst) ha detta problem skulle JAG se det som mer allvarligt. Tolka mig rätt nu! (det är även allvarligt med travare men det är inte förvånande, om jag säger så)
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

jag håller med... tror du kan säga galoppörer oxå, så slipper travarna känna sig utpekade ;)
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Liten fundering, precis som med hästar så har vi människor en starkare och en svagare sida.

Hur sitter du själv när du ska åt höger? Många gånger kanske du tänker en sak fast kroppen säger en annan. Hästen gör det du ber om

Bara en tanke, det kanske inte bara sitter hos hästen.
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Jag vet att det finns en del böcker om det, och säkert kurser. Tänkte på kiropraktor/massör?
Ulrika
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Hej!

Jag har en varmblodstravare som har haft svårt att böja åt höger, men med träning så har jag fått bort det..
Har arbetat mkt med böjningar i båda varven. Longering bara ngr minuter i varje varv. Mycke volter och serpentin bågar. Så strechar jag henne efter arbets passen. Brukar använda en morot eller nån godisbit och få henne att böja halsen så långt bakåt som möjligt åt sidorna, liten bit itaget, kan ju inte bli super smidig på direkten. Strechar även benen för att slippa obehag.

Håller just nu på å hjälper en annan tjej med samma problem å de går bättre efter bara några veckor.
Lycka till!!!
:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp