Svår att böja år ena hållet?

Sv: Svår att böja år ena hållet?

Hejsan. Jag har en ponny som tycker det är helt värdelöst att behöva ställa sig i vänster varv, han har aldrig förstått logiken i det (är dock inte så gammal än). Men å andra sidan, jag skulle ju aldrig komma på tanken att börja skriva med vänster hand:D
När jag läste alla tips om "ta en morot hit och dit" blev jag lite fundersam. varför då? Jag matar aldrig mina hästar ur händerna, mat får de på marken och i krubborna. För det värsta som finns är hästar som nafsar och slår med huvudena för att få godsaker. Det är min åsikt.
Men nu till mina sätt att mjuka upp honom i vänster varv: När jag sitter på honom(i halt) så lyfter jag först höger hand lite uppåt och utåt, det är hans mjuka sida, och håller ett lagomt tryck. När han ger med sig och ställer sig i nacken släpper jag trycket direkt. Så gör jag några gånger åt det hållet. Sedan byter jag hand. När han mjuknar, mjuknar jag och mycket beröm! När man sedan rider är det mycket ridning som krävs. En annan sak som vi brukade få göra på lektion är att göra snäva volter och nästan böja nacken in till sidan på hästen. Ta ett ledande tygeltag utåt och bara mata på med ytterskänkeln så man blir yr:angel: Går ju bara i skritt då, men då brukar de flesta hästar vara ganska lösgjorda. Min nordsvensk tycker denna övningen suger, kan jag säga!;)
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Okej, men vill hästen böja (stretcha) på halsen utan att man lockar med morot så visst! Men oftast brukar det inte vara så lätt att få dem att göra det, då kan det vara bra med en "muta":idea:.
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Okej, men vill hästen böja (stretcha) på halsen utan att man lockar med morot så visst! Men oftast brukar det inte vara så lätt att få dem att göra det, då kan det vara bra med en "muta":idea:.

min måste "startas" med en morot åt varje håll, sen stretchar hon hej vilt ;) (tror det kallas tigga vid det lagret) :angel:
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Vill bara inflika i denna tråden att om hästen har svårt att böja sig tex till vänster så sitter "problemet"det oftast i höger sida för att denna sidan inte kan sträckas ut.
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

En annan sak som vi brukade få göra på lektion är att göra snäva volter och nästan böja nacken in till sidan på hästen. Ta ett ledande tygeltag utåt och bara mata på med ytterskänkeln så man blir yr:angel: Går ju bara i skritt då, men då brukar de flesta hästar vara ganska lösgjorda. Min nordsvensk tycker denna övningen suger, kan jag säga!;)

Förböjer man hästen så mkt kommer ju ytterbogen fara iväg och övningen är helt meningslös. Möjligen kan det hjälpa hästen att koppla loss halsen från resten av kroppen och kännas lösgjord... Sen sitter ju faktiskt inte böjningen i halsen, den går hela vägen från svansen till nacken.
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

*kl*

läste i en annan tråd om detta ämne att man kunde rida i en volt, fast 8-kantig. detta testade jag raskt på min nordis som är mkt stel, och det funkade över förväntan! =)
 
Sv: Svår att böja år ena hållet?

Förböjer man hästen så mkt kommer ju ytterbogen fara iväg och övningen är helt meningslös. Möjligen kan det hjälpa hästen att koppla loss halsen från resten av kroppen och kännas lösgjord... Sen sitter ju faktiskt inte böjningen i halsen, den går hela vägen från svansen till nacken.


Nix, håller med om att böjningen sitter i hela hästen och inte bara i nacken. men nu gick övningen ut på att man ska mjuka upp både mun och hals. För när man sedan rider "på riktigt" behöver man inte ta så mycket i tygeln och kan då också lättar få kontroll på bogarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp