Svansskydd i transport..!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 023
D

Doneloge

Vad har ni för svansskydd på hästen när den åker transport? Har haft en Puff pad nu från H**ks, men den är inget bra, så jag funderar på att köpa en ny, men vet inte vilken. :)

Sv: Svansskydd i transport..!

Jag lindar.....men jag har även en sådandär i läder med knäppning som man sätter i en täckesgjord....INGEN kan skava igenom en sådan.
Men den har jag inte behövt använda.

Jag lindar, men skulle gärna också få tips på ett BRA svansskydd, som INTE behöver spännas i gjord.

Doneloge - vad gillar du inte med Puffas? Funderat på att köpa en sån och prova nämligen?

Jag använder ett bandageunderlägg och så lindar jag svansen med ett löpbandage. Händer ibland att det åker ner lite men som regel har det skyddat damens svans. Utan skydd blir det öppna sår...och när hon åkte buss hit var hela rumpan som ett enda stort jätteskav. Hon hämtar allt stöd från rumpan... :cool:

Jag har en sån där puff..och den har fungerat utmärkt hittills, men det beror kanske på vad hästen gör i transporten?

Jag lindar med en vanlig elastisk linda. Sitter alltid på plats plus att det är billigt och lätt att tvätta.

Lindar med en vanlig elastisk linda :)

Vad är en puffpadd?
Hittar den inte på hemsidan :crazy:

Jag använder den som man får till Mark todd transportskydden och den funkar bra..

jag har en skitful GRÖN :eek: som jag beställde ifrån hästshopen.se, den är dock väldigt bra.. och finns i andra färger ;) räknade inte med den färgen.. haha..

HS8582.jpg

Den fungerar på samma sätt som Puff padden, men den e i stabilare material.. Har haft en sådan förut..

Vanliga benlindor är ok, sedan kan man också ha ett läderskydd utanpå. (då blir inte lindorna så smutsiga om pållen bajar under transporten, vilket den med 100% säkerhet gör, typ direkt man har ställt in den).

Har något liknande puff-padden, men den är i neoprene och lite elastisk och knäpps omlott med rejäla kardborrband. Sitter som klister :)

Har ett i neoprene som funkar kanon!
Har använt sånt till min förra häst också och det har alltid suttit som gjutet!

Har ett i neopren oxå men det når inte runt svansen liksom.....men passar nog dom med lite tunnare svansar.

ananrs har ju hööks dom där sjukt fula randiga haha

Beror på hästen. Min förra häst fick ha svansskydd pga han såg ut som en punkare i svansen när han kom fram, tog väl stöd med rumpan mot luckan. Då använde jag ett skydd som liknar det på bilden, men det måste fästas i en gjord. Nuvarande hästen åker utan svans- och transportskydd. Han står lugnt och verkar kunna hålla balansen utan att ta hjälp av svansen.

Den hjälper helt enkelt inte. Jag fick med en sån när jag fick hästen och ägaren sa att den var jätte bra, men nu har hästen lyckats skava av svansen två gånger när han har åkt. Vid ena tillfället hade han tryckt upp puffpadden, så att den var som en klump på svansen. Även om den fortfarande var "på plats" så kan man ju bara tänka sig hur mycket den hade rört sig... :(

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 152
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder