Svansskav..

M

miraxteam

Hejsan.. skulle behöva lite hjälp...
Min häst kliar av sig svansen uppe vid svansroten och jag vet inte vad jag ska göra åt det..!
Han hade innan start en jätte snygg svans som nu är helt förstörd..:cry:

han har kliat sen i 1 år tillbaka ungefär...
har någon nått tips på hur jag ska göra? :confused:
eller vad jag ska använda för nått för att få honom att sluta?

skulle vara så tacksam för svar!!1

/Sofie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svansskav..

Är det bara på sommaren? det gör min lilla tjej oxå så jag antog att att hon är känslig mot flygfäna, så nu tester jag en kräm gjord med naturliga ingridienser, kommer ej ihåg namnet. men vet ej om det funkar än, så även jag är ute efter tips.

först och främst:

har den mask?
ohyra?

Annars har jag exprimenterat lite med det ena och det andra.

Men det som funkar bäst är helt enkelt en fleecelinda..
tråkigt men sant.

Men just nu provar jag äppelcidervinäger som jag blivit tipsad om och jag inbillar mig lite att det hjälper..
fast iofs har jag varit mer nogrann med lindan också..

Jag ahr inte kunnat klura ut vad det är som kliar, om det kliar eller om det är en ovana han lagt till sig.
För det började när han var på bantning och fick lite grovfoder inne..

Senast ändrad av en moderator:

hej såg ditt svar!...

hur bra är det egentligen att linda hästens svans?

långsiktigt säkert inte alls bra.
Men den verkar må betydligt bättre än utan lindan.
Han har den bara på på natten då det är då han kliar svansen.
Under dagarna (7 - 21) så går han utan så strösta delen av dygnet så luftast svansen väl

precis som dom andra har skrivit så avmaskning? Har du tagit träckprov? Eller nån annan ohyra? Hur ser huden ut i svansroten?

Annars om du inte hittar nåt direkt fel, så testa att tvätta HELA svansen i grönsåpa. Tvätta svansroten noga. Och var ännu nogrannare när du sköljer ur.
Det kan mkt väl hjälpa!

Har också en häst som i boxen kliar svansroten, främst på sommar halvåret.

Jag har hittat 2 olika lösningar som fungerar bra på min häst.
1: Någon typ av hudcreme. Finns ju bla Equie Lotion/Equie Creme. Jag har också använt en billigare, parfymfri lotion från Apoteket. Och när jag smörjt ca var annan/var tredje dag, i hårbottnen, så har hon slutat klia.
2: Av en slump så upptäckte jag att hon också slutar klia sig när jag använt Foxfire pälsglans. Och när jag läste på flaskan så står det att pälsglansen lindrar klåda. Samma sak med den - sprutar på ett par "sprut" i svansroten var annan/var tredje dag.

hej såg ditt svar!...

hur bra är det egentligen att linda hästens svans?

Tror inte alls det är så bra, även om det sägs att den luftas.
Blodcirkulationen blir väldigt dåligt vid lindade/svanskydd.
Inget jag skulle rekomendera använda hela nätter.
mvh/caroline

Tack för alla svar...!! jag ska prova att tvätta de nog, och försöka hålla de mjukt.. de e ju så att de verkar som att huden e rätt torr.. men för e som har fler förslag... SKRIV!!

Det med att linda hästens svans har jag efter 3 år med på en hästinriktad skola lärt mig att man inte ska göra.. !! men de e jag... alla har ju sina egna sätt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 885
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 412
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025