Svansproblem, råd och tips?

Summerwind

Trådstartare
Hoppas någon har något gott råd för det här problemet.
Jag har ett halvblodssto som är sex år. Hela sitt liv har hon kliat sin svans från och till. Detta har inte varit säsongsbundet utan hela året om så det kan ju inte vara soleksem eller knott och det är enbart svansen, inte manen. Ibland har det varit bättre och ibland sämre.

Efter tips av en veterinär började jag använda Horsol i höstas och och tyckte att det blev lite bättre men sedan rätt vad det var så hade hon kliat svansroten igen.

Så det har gått lite fram och tillbaka men nu ser det förfärligt ut. Hon har inte kliat så mycket just nu, konstigt nog, men är oerhört mjällig i svansen och hela svansroten är alldeles skorvig, precis som när en baby har seborré, fast värre. Hon är också öm i svansroten. Jag har tvättat svansen med Klorhexidin och använt Horsol varje dag nu samt använder en helt ny och ren borste och borstar. Det ramlar fullt av flagor varje gång och även lite skorpor. Det är precis som om Horsolen har förvärrat det och att hon reagerar på medlet. Eller har jag helt fel för mig? Någon som vet om Dermosol är bättre? Eller kanske en kortisonsalva, är helt vilsen just nu.

A

Sv: Svansproblem, råd och tips?

Hej!

Mitt sto kliar också svansen, mest på våren och hon gör det när hon är brunstig. Jag har tvättat med hexocil och sen smörjt in med helosan så det hålls mjukt. Hon har också haft som flagor som man kan dra bort, men om man tvättar och smörjer blir det bättre. Ska försöka hålla koll i vår så jag kan börja med detta förebyggnade innan hon börjar klia sej, kanske svansen skulle få växa ut i år... Jag vet en som tvättar med jodopax och sen smörjer med helosan och har lyckats hålla svanen okliad efter det.

Vet inte om det hjälpte dej nåt men...

Ofta beror kliandet helt enkelt på att huden är torr och irriterad. En bra lösning brukar vara att tvätta med milt shampo och smörja in med glycerin eller glycerol (kan köpas på apotek).
Massera in glycerin/glyrerol ordentligt i huden.

Tack både jezzscar och cathepsin för råden!

Jag har provat tidigare med Helosan och det har hjälpt sådär. Annars gillar jag Helosan som salva, inte för kletig utan lagom konsistens.

Ska prova med glycerin eller glycerol från apoteket samt tvätta om svansen igen. Jag har ett schampo som heter Douxo för känslig hud som jag använde när min hund var torr i pälsen. Det kan väl kanske funka till häst också.

A

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 111
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve