Svanskotan efter födsel

V

vindens viskning

Hej

Nu undrar jag om jag är den enda som har problem med svanskotan efter barnafödsel. Har faktiskt problem ibland att sitta. Och då skall vi inte tala om att sitta i sadeln....Om jag bestämmer mig för att trotsa smärtan och sätter mig normalt lite sakta, så försvinner det onda ...tills jag ställer mig upp igen. Alltså detta är ett problem. Har tänkt att det borde gå över , men icke att det gjort. Det är snart 3 år sedan gossen föddes. Är det någon som har haft/har något liknande och vad gjorde ni åt det.....måste snart ta tag i det eftersom jag sitter på jobbet också! :(
 
Sv: Svanskotan efter födsel

Har inte fött ännu. MEN jag pratade med BM på senaste besöket om min svanskota. Den skadades nämligen när jag var tonåring, inte så att jag åkte till lasarett, men konsekvensen märktes ett antal år senare när jag red på ridskola. Att sitta ner i trav var omöjligt. Jag åkte till en naprapat som masserade svanskotan och sa att den nog blivit lite sned av min skada.

Sen har den varit bra i en massa år, men senaste 2 åren har jag ibland känt av den om jag suttit länge eller ridit långt. Nu när jag börjar bli lite tung o stor om magen pga graviditet så känner jag av den igen litegrann.

BM berättade att om man någon gång skadat den så KAN det vara så att brosket mellan de yttersta kotorna kan ha blivit "stelt" så att svanskotan i sig själv är mindre flexibel. Om detta är fallet för mig så KAN det innebära att dessa yttersta av svanskotan faktiskt går av vid påfrestningen som sker vid förlossning. Hon hade varit med om en sådan episod och det lät som ett gevärsskott som smällde av sa hon. Hon försäkrade mig dock om att det kommer INTE att göra mer ont just när det sker i och med att förlossningen i sig är den "stora smärtan" just då, men att det kan ge komplikationer efteråt.

Om jag vore dig skulle jag gå till läkare och berätta om mitt problem så kanske de kan konstatera om din svanskota faktiskt gått av eller fått en spricka - den kanske har läkt ihop snett?
 
Sv: Svanskotan efter födsel

Skulle vilja rekommendera dig att gå till en osteopat, de är duktiga på just svanskotor och dens led.
 
Sv: Svanskotan efter födsel

Hej

Nu undrar jag om jag är den enda som har problem med svanskotan efter barnafödsel. Har faktiskt problem ibland att sitta. Och då skall vi inte tala om att sitta i sadeln....Om jag bestämmer mig för att trotsa smärtan och sätter mig normalt lite sakta, så försvinner det onda ...tills jag ställer mig upp igen. Alltså detta är ett problem. Har tänkt att det borde gå över , men icke att det gjort. Det är snart 3 år sedan gossen föddes. Är det någon som har haft/har något liknande och vad gjorde ni åt det.....måste snart ta tag i det eftersom jag sitter på jobbet också! :(

Min son är 7,5 år och jag har fortfarande problem.
Det har sakta men säkert blivit bättre men jag tvivlar på att det blir helt bra!

 
Sv: Svanskotan efter födsel

Skulle vilja rekommendera dig att gå till en osteopat, de är duktiga på just svanskotor och dens led.

Jag instämmer.

Har två bekanta som gick i flera år med svanskoteproblem efter förlossning.
Läkarna kunde inte göra något utan svarade att det är sådant som kan hända och det bara är att låta tiden gå och hoppas på det bästa.

De kom i kontakt med en osteopat som fixade svanskotorna genom gummihandske, glidmedel och ett finger i anus :D.
 
Sv: Svanskotan efter födsel

De kom i kontakt med en osteopat som fixade svanskotorna genom gummihandske, glidmedel och ett finger i anus :D.


Precis, ville inte precisera mig :angel: men just så är det och funkar det gör det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 704
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 251
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 861
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp