Svanskappa, för/emot?

M

Mierna

Lilla hästen är lite tjock om magen av betet så sadelgjorden (sadeln) glider fram och ger skavsår i "armhålorna". Antiglidpadd fungerar inte, inte heller svängd sadelgjord.

Har alltid varit lite emot svanskappa, då det kan ge spänningar runt svansen, men om det bara är för en kortare tid?

Magen lär inte försvinna förrän han kommer igång och rör på sig, promenader till fots har inte fungerat, och tömkörningsgjorden är lika illa som sadelgjorden.

Vad har ni för erfarenhet av svanskappa?

12130140.jpg

Sv: Svanskappa, för/emot?

Jag har satt svanskappa på min dam. Hon är nu ganska rund om magen och har ingen manke. Så jag provade svanskappa å de har fungerat bra. Huvudsaken man spänner den så den inte glappar, dom kan få skav då..

Min häst har oxå fått lite skav i armhålerna, även om sadeln ligger still. Men jag har en fårskinnstunnel över gjorden. Sen brukar jag alltid dra benet framåt på henne så inte huden väcker sig under gjorden.

:)

Min häst har oxå fått lite skav i armhålerna, även om sadeln ligger still. Men jag har en fårskinnstunnel över gjorden. Sen brukar jag alltid dra benet framåt på henne så inte huden väcker sig under gjorden.

:)

Det gör jag med, men det är standard året runt! :smirk:

Han är lite hopplös med de där armhålorna... skimmlar...

Jag har satt svanskappa på min dam. Hon är nu ganska rund om magen och har ingen manke. Så jag provade svanskappa å de har fungerat bra. Huvudsaken man spänner den så den inte glappar, dom kan få skav då..

Tack, ska tänka på det!

Blir nog en tur till svanskappeaffären imorgon...

Använder nu svanskappa,blev rekommenderad av sadelutprovaren att ha det ett tag så hästen kan muskla sig mer vid manken pga den förra sadeln var för liten.
Först tänkte jag,; åh nej men det är ju inte så farligt;) Har redan börjat se lite resultat och fram mot hösten kan jag förhoppningsvis plocka bort den.
Så för mig har det funkat bra fast jag var lite skeptiskt i början,besvärligt,fult:o,tänkte att hästen kanske inte gillar den.
Det är jätte viktigt att rengöra svanskappan efter varje användning för att undvika skav.Fast min fick skav ändå( börjes läder) så jag kör med fårskinnsludd runt om den tills jag hittar en i bättre kvalitet.
Men om du tänker tävla måste du försöka hitta en annan lösning då man inte får använda svanskappa.

Har bara positiva erfarenheter av svanskappa. Det är ett bra redskap om det används rätt.

Se till att skaffa en som är mjuk och slät och använd gärna fårskinn eller liknande om hästen är hudkänslig.

Svanskappans spänne måste sedan sitta i höjd med korset för att vinklingen i svanskappan skall bli korrekt, sadel/svansrot. När sadeln är på plats där man vill ha den så spänner man svanskappan så pass spännt att du inte kan lyfta och få in en hand.
Detta för att undvika dragning och att sadeln åker fram.
Det finns två punkter under svansroten som ger avslappnande effekt när de får ett tryck, så för många hästar så blir det en hjälp till avslappning genom hela ryggen att ha en svanskappa när den används på rätt vis. En ev. spänning kan ses en kortare stund genom att de kniper av ovanan, men den lossar ganska omgående när dessa punkter får sin lösgörande massage.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?