Sv: svansen

med eltejp går allt att lösa!
gör en fläta i svansen o vik den dubbelt o linda med tejp.

Precis...allt går med eltejp. Att du inte lärt dig det ännu Jenny!?!

lul skrev:
med eltejp går allt att lösa!
gör en fläta i svansen o vik den dubbelt o linda med tejp.

har testat hemma, och det blev banne mig inte snyggt, antingen gör jag fel eller så har hon konstig form på svansen. :)

Det är iallafall tur att hon har svart svans och jag har svart eltejp. :)

/jenny

Ibland räcker det ju med att fläta svansen bara...du ser ju när du tränar maraton vad som behövs!

Det är ju inte så kul att sätta eltejp i en fin svans.
Gör en inbakad fläta, vik sedan flätan bakåt precis nedanför svansroten trä den lösadelen tillbaka genom det taglet som är flätat på svansrotsdelen. Var noga så blir det snyggt och hållbart och du slipper ful tejp som förstör svansen.
/M

har försökt det oxå :) Men då sticker det ju ut en tuss högst upp. kan man använda eltejp där kanske?

Får snart kontakta en ardennerförening och lära mig den klassiska halmflätan!

Kollade på bilder av maratonekipage, och fyrspannen hade inte svansarna uppsatta under VM -90 .. kanske kan jag låta hennes vackra svans hänga löst?
Varför sätter NI upp svansen?

/jenny

Senast ändrad:

Jag sätter nog upp den, eller flätar den för att den inte ska trassla fast i vagn eller sele. Aldrig hänt men sånna tankar kommer då man ligger kvällen före och är nervös ;) Men fläta den kan du ju göra, då behöver du ingen tejp eller krånglig uppflätning. Det är väl om hästen skulle sätta under sig så mycket att den skulle trampa sig som man behöver tejpa upp den. Eller klippa den...

tss det går ja på tunna halvblodssvansar .. :p
om jag skulle fläta frostys så skulle det bli en tjock klubba, som han lätt kan däcka sin kusk med :)
ett alternativ till eltejpen är vanlig man o svans tejp.

o jag flätar den för att inte svansen skall vara ivägen o fastna någonstans

tss det går ja på tunna halvblodssvansar ..
om jag skulle fläta frostys så skulle det bli en tjock klubba, som han lätt kan däcka sin kusk med
ett alternativ till eltejpen är vanlig man o svans tejp.

o jag flätar den för att inte svansen skall vara ivägen o fastna någonstans

Hej!

Shettisman o svans går an att gå lös på! :D
Nä, har inget bra knep när det gäller svansflätning utan undrar lite, en hästsvans kan väl inte fastna så lätt? Är den i vägen?? Var skulle den fastna? Hjulen är väl långt ifrån? I svängel/draglinor? Nån som varit med om att hästen fastat illa med svansen?

Mvh Lisa :p

det är ju svängel, draglina, sele och sånt den kan fastna i. vart med om att det fastnat lite grann när den vart utsläppt. I maraton kan det ju gå lite vildare till och då är jag helst på den säkra sidan!

Hej!

Det är inte så kul om den fastnar "bara" lite, för det kan ryka några tagelstrån, det är inte skönt och det kan se fult ut!
Så att fläta svansen är bra i sånt fall!

Mvh Lisa

Fyrspannen flätar aldrig upp svansarna då hästen hellre får vifta med svansen mot flugor än att vifta med benen.
På enbet gör man det ofta för att svansen hamnar i vagnen och då trampar man på den. Vissa hästar lägger svansen om tömmen och då är det lättare att reda ut det om den är uppflätad.
Jag brukar fläta upp svansen i vet pausen om det är flugor och varmt ute. Tycker att man bara skall göra det om man verkligen behöver. Annars så har hästen mest nytta av den då den hänger fritt.
/M

Jag märkte till min förvåning att det satt en del hår insnåttrat i framhjulen på vagnen. Vet inte hur svansen lyckats nå ända dit, men nu flätar och lindar jag alltid upp svansen när jag kör maraton!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 173
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 176
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Ni som har hundgård eller hundlucka ut i trädgården, vilken variant av lucka har ni? Är ni nöjda? Vår hundgård är i stort sett färdig...
Svar
10
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka