Sv: Svankrygg utan att vara gammal
jag har en häst med extrem svankrygg(ryttartorget.se,Thina album-Thijs)
och jag brydd emiga ldirg trots allt sladdrande av besserwissrar bakom min rygg..hästen brydde sig aldrig heller...
Senaste forskningen har visat det jag vetat hela tiden.
Lordosis har INGEN betydelse för hållbarhet,smärtnivå eller andra problem på arten häst påandr arter däremot kan lordosis inenbära livsfara då deras ryggrad inet är så styv..
jag har ont idag så det blir illa stavat dte hrä...
Lordosis ligger på dubbelreccessiv gen om jag kommer ihåg rätt.finsn hosalla hästdjur ,men förekomsten hos saddlebred är dne som undersäkts mest då den är mer frekvent där.
I USA har ett veterinäruniveristet gjort undersäkningar o man framkom då till detta
et fins två typer,dels den som utvleckals före 18 mån ålder(min harden) dels den åldresrelaterade som berr påa ttde stödjande ligamentens slappnar av.
Pga hästens extremt styva ryggrad(hur vardet där nu igen me d att böja/höja ryggen
?) så är dte ingen som helst fara även emd en grav lordosis..
Det haralltså inegn som helst funktionell betydelse..
vad som framkommit i samtal med ägare är att galoppörer kanske inet är så snabba o attdte kan vara svårt att hitta sadlar...
hos viss aindivider kan gången bak vara ngt påverkad,mest troligen pga ländryggens rörelse,tex svårare att sätta under sig i galopp..
den erfarenhet jaghar är att en lordosishäst kan arbeta med ryggen i lika hög utsträckning som en vanlig häst,i många fall mer,men får anstränga sig mer också
Min har en svank (omusklad) på om jag inet mins fel 13 cm,sadellägat är 43 cm och ryggen är 129 cm lång inkl svanken..dt gör tex attdte är svårtatt hitat sadlar..
det som kan vara problemet är att sadeln hamnar uppe på länden och det ger i förlängningen dels ryggont,dels problem emd att kuna arbeta korrekt me drygg o bakben undber sig
Min häst har alltid arbetat extremt mycket med sin rygg vilket gjort honom synnerligen svårsutten då han är stark,kortryggad o tar i.
jag har bildbevis på att nrä han arbetar så är han i stort sett -rak- i ryggen,och musklad har han en dipp i mitten av ryggen pga sina ryggmuskler
Han utför även rörelser upp över svår dressyr så det där att de inet kan arbeta stämmer inet på honom.
Dock så finns det viss a saker manskal var uppmärksam på:
Skaffa en KORT sadel..se till at anpassa den efter rygg -i arbete-
anpassar du efter rygg i svank så kommer den att trycka eller glida
enl min veterinär så stretchar hästen naturligt sin rygg i avslappnat tillstånd,alltså är dte bra.
din sadel bör även vara flexibel i sadelbommen så den kan följa ryggens rörelser när hästen förösker ta i...
har du misstankar så RÖNTGA ryggen
ofta kan de vara täta mellan utskotten,vilket INTE behöver betyda att de har ont!
studer a noga hur hästen väljer att hålal sitt huvud i frihet.
studer ackså ryggens muskulatur och böjning
Det är min fast aövertygelse att åtminstoen min häst inet går att tvinga ner i för djup form då ryggmuskleran helt enklet är för korta..
skall man rida hästen i djup form för ayt få upp ryggen skal det helst göras fårn mark under lång tid för att arbeta upp styrkan,en muskel är svag i utsräckt tillstånd o man kan inet sträcka en svankrygg hur mycket som helst...
sitt allstå inet på den om den skall sträckas och huvudet skall ner o bakbenen under,det kan bi för mycket fö r en omusklad häst.
musklad och van klarar den däremot det,men utifrån sina egna förutsättningar
lyssna på hästen om han säger att han inet kan.
Arbeta mycket med olika tempon,växlingar,och läge på huvud o bakben
se tillatt inte hamna i ett statiskt läge
en lordosishäst an behöva arbeta undre ett mer statiskt läge i ryggen än en vanlig häst för att orka bära upp ryggen.det gör tatden kommer att få träningsvärk i -magen-i förtsa hand.
Den kan också bli stötig att sitta på.
träna mycket galopp så du stärker upp ländpartiet,som ofta är dte svagaste partiet på shästens rygg.
Och i övrigt,flexibel sadelbom återigen.kort sadel så den får plats på den yta som finns att tillgå.NOGGRANN anpassning kan inet nog understrykas.bland agärna körning o rinding(även på vanliga hästar)
och le bara nrä folk undrar hur du kan var aså grym så du rider på en sån häst.de förstår inet vad de pratar om
Undersökningen fanns publicerad i Equus Augusti 02.
Thina