svängel-bild el ritning

FrittePower

Trådstartare
svängel

kan man köpa svängel löst någonstans och sedan montera dit själv?
vart isådanna fall kan man köpa en sådann?

Senast ändrad:
Sv: svängel

Thihi jag ska me ha svängel=) o dom i Motala fixar allt för en billig summa hör med dom kanske kan du sätta dit en? den kostade typ 400kr att köpa + ditsatt.

Sv: svängel-bild el ritning

Du kan lätt göra en själv! Här är min:
300219277QTOzRh_ph.jpg

Noras svängel ser bra ut, men har du återfallslina eller armedraglina med kätting så måste svängeln anpassas efter det.
Det bästa är nog om du kontaktar nån smidesverkstad om du inte känner nån som kan göra en och visar hur du vill ha svängeln.

Sedan vill inte jag att svängeln ska hänga i en rem, utan jag vill ha ett riktigt fäste i vagnen som gör att den inte tynger ner draglinorna och inte ger svängeln utrymme att svänga upp och ner när hästen går eller travar.

Den tynger inte ner speciellt mycket och nog finns det svängrum. Men det är ju snyggare att ha en "vanlig"...

Alltså jag menar, självklart ska svängeln röra sig fram och tillbaka.
Men jag åkte med en en gång som också hade svängeln i en rem och jag upplevde där att svängeln gärna ville slänga upp och ner, speciellt i trav. När den sitter i ett "riktigt" fäste så är den ju mera still.
Och kör man med draglina i kätting och har svängeln i en rem så tynger det ner väldigt, då är det bättre om svängeln "bär sig själv".
Men det beror mycket på hur lång remmen som håller i svängeln är.
Ju längre, desto mer svaj, och mera "häng" när hästen inte står i drag.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå det är helt sant... En fattig/snål/lat människas lösning är ju detta... :angel:

Gullan86 skrev:
Thihi jag ska me ha svängel=) o dom i Motala fixar allt för en billig summa hör med dom kanske kan du sätta dit en? den kostade typ 400kr att köpa + ditsatt.

du får ge mig deras adress/hemsida/nummer :D

400!!!!!!!!!!! Stum av förundrad över vad 10 minuters jobb kostar med material för 20 spänn :) Man kanske skulle börja göra svänglar för 200? Hur vill du ha den? :)

/j

400! Oj, min kostar inte mig ett enda öre förutom inköp av draglädrena :D
Pappa fixade ett gratis rör från sitt jobb, min morbror ska svetsa dit ringar och borra hål för muttern, stallägarens sambo ska svetsa dit tungan att fästa svängeln i. Sen är det klart!
Röd sprejfärg och bult samt muttrar har vi hemma :d

Kommer se ungefär ut som snigelfarmors, dock annorlunda fästen för draglinorna.

just det, min är ju dåligt gjord, på skrot och så har jag stickade draglinor :) Allt gratis är dåligt, speciellt om man gjort det själv och sluppit betala nån för det :)

/supernöjd

snigelfarmor skrev:
400!!!!!!!!!!! Stum av förundrad över vad 10 minuters jobb kostar med material för 20 spänn :) Man kanske skulle börja göra svänglar för 200? Hur vill du ha den? :)

/j

Ja, för guds skull! Jag hade köpt en av dig! :angel:

snigelfarmor skrev:
just det, min är ju dåligt gjord, på skrot och så har jag stickade draglinor :) Allt gratis är dåligt, speciellt om man gjort det själv och sluppit betala nån för det :)

/supernöjd

:rofl:
Det måste vara en skicklig en som har stickat dom draglinorna, som håller för att dra en hel vagn med :eek:
Vad använde du för garn? :p

stickat???va snackar vi om här igentligen kul att folk kan va lite seriösa på denna sidan.

Ja just det, tänkte jag inte på :idea: :p

/Álin, också skojfrisk.. På gott och ont :D

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar