Svängda gjordar...

Eastwick

Trådstartare
Har problem med min treåring vad gäller sadelläget, alla sadlar glider fram. Jag ser också att när jag lägger sadeln där jag vill ha den och spänner gjorden så hamnar gjorden inte rakt utan snett framåt, den drar alltså sadeln framåt. Så långt är jag med, testade naturligtvis då med en svängd gjord (minns inte vilken sort) vilket fick påföljden att sadeln i alla fall åkte fram och puttade in svängen mellan frambenen på stackars hästen. Tja, nästan iaf... :crazy:

Nu till min undran, hur passar man in en svängd gjord, kan det ha varit fel på modellen och isf. vilka är bra och vilka är inte så bra? HJÄLP!!!

Tillägger att sadeln verkligen ligger bra, inte alls för smal el. liknande.

Sv: Svängda gjordar...

Säker är det så att inte alla modeller fungerar lika bra. Jag har en och det är enda modellen jag använt. (en GlenGordon) Kanske du har stallkompisar som har en gjord som du kan prova för att se om samma sak händer?

Det är jättelätt fixat ..............svanskappa:angel:. Jag har det på min fullblodskorsning och det funkar kanon.

Alltså näää... det går bara bort, finns inte med på någon lista alls... :crazy: Då rider jag hellre barbacka...

hur sitter stropparna på sadeln? med en sadel som har den främre stroppen långt fram så slipper du svängd gjord. svängda gjordar är inte så bra då dom fördelar trycket väldigt dåligt.

Den främre sitter tyvärr redan i ortspetsen så längre fram går nog inte att få den. :D

Jag har en häst som ser ut som en boll:p På henne sa min sadelmakare att jag kunde ha en sadelgjord med magplatta, ju bredare gjorden är desstu mer still ligger sadeln.

Prövade dock aldrig detta då sadeln jag beställde faktiskt ligger still - men en annan i stallet testade och var mkt nöjd!

Ok, fast när den väl glidit fram ligger den still, jättefina släta avtryck men väl nära bogarna tycker jag. Dock verkar det inte som om pållan störs i sin action av den så det kanske bara är jag som är fånig... men ändå... :crazy:

Jodå, fanns kvar, så här ser det ut efter ridning.

albionm.jpg

Vad är det för sadel du har?
På en del dressyrsadlar ska man lägga läderstropparna i kors och sen ner i sadelgjorden.

Kan åtminstoone vara värt att pröva.
Sen rent spontant så ser det ut som gjorden är väldigt lång.
Kanske prova en kortare och dra åt mer?
...eller den kanske är för vid?

en härlig fårskinnspad kanske kan stoppa uppifrån???? (så den ej glider närmare manken)

Bara små tankar....

Jeanette

Det är en Albion, och jo, på min gaaaamla Legend hade jag stropparna i kors men det ser inte lika självklart ut på den här, någon som vet? Och för vid är den inte, inte där den borde stanna kvar iaf. :smirk: Jo, gjorden är för lång men inte värre än att det finns fler hål att spänna om det hade behövts.

Jag har samma problem som du och funderar mycket kring detta med gjordar. Om du går in på denna hemsida och väljer -sadeltillbehör, -sadelgjordar finns det en som heter Ronja. Jag undrar om någon vet hur en sån fungerar i jämförelse med en där hela gjorden så att säga är lite bananformad.

http://www.globussport.se

Undrar dessutom om resårets vara eller inte vara. Hoppas att du inte tar illa upp att jag lägger lite beslag på din tråd men jag tycker detta är så intressant.

på min ena häst blir det med så att sadelgjorden inte är rakt under honom då skulle den ju sitta på halva magen :d utan den är längre fram om man säger så. Men det som jag fick tips om är att man kan ta stropparna i kors när du spänner vilket gör att den inte lika lätt åker fram. Sen tror jag att det är så på många hästar att sadelgjordarna är längre fram än rakt ner från stropparna så kanske är så att du får prova andra sadlar som ligger där dom ska med sadelgjorden längre fram men utan att glida...
Ska med tillägga att på min häst provade jag nästan alla sadelmärken som finns att prova, men passier är den som ligger bäst och den är ju gjord efter honom med... Sen kanske man inte köper en passier för såpass mkt pengar till en yngre men det är verkligen inte lätt att hitta rätt sadlar:devil:

Hoppas det löser sig iallafall :)

Vilken fullträff du kom med nu, detta är ju precis den gjorden jag provade!! Bra att veta vilken som iaf. inte funkade på min häst! Ja, det är spännande detta, skall testa att ha stropparna i kors nästa gång och se vad som händer.

Det måste jag prova när sadeln kommer.

Ska börja med en bra svängd gjord och skulle det inte räcka så köper jag en Gel-Eze gelpad (absolut den bästa antiglid padd jag varit i kontakt med genom alla år).

Jag har samma problem, eller hästen ? Han har fått så kallad "kula" :angel: som mage. Vilket innebär att även med svängd gjord hamnar inte sadelstropparna vid dagens sadelgjordsläge :cry:

Sadelmakaren nämnde att det kan även vara stoppningen bak på sadeln som orsakar att den glider fram/åker upp. Han var inte förtjust i svängda gjordar alls.

Vilka breda (riktigt breda) dressyrsadelgjordar finns det ? Var finns de ? Jag hittar bara "normal-breda". Jag har tittat lite på prestiges men är de bredare än andra ?

Crown-sadlarna är väldigt breda i jämförelse med mga märken. Albion är också bredare än mga.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 559
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka