Svängda dressyrgjordar

Sv: Svängda dressyrgjordar

Jag har med våld försökt få på en vanlig men det går inte. Min är både bred och väldigt svängd :mad:
Så jag gick och köpte "ludd-tyg" nu på lunchen så nu tänkte jag försöka att göra en egen :o

Det låter logist ;)

Min är mer svängd än vad den ser ut, spännena ligger lite fel.
Urkass bild men här ser du gjorden, den är ganska svängd.

Har man en häst med svängd bröstbenskurva är en svängd gjord ett mycket bättre alternativ eftersom den ligger efter hästen. En vanlig rak gjord belastar ju fel och därför åker den fram. Så man får ju titta på hästen först.

/tokan som rider med svanskappa (för bogfriheten), svängd gjord och remontgrimma ;)

upplever du att globusgjorden fungerar lika bra som gg även om den inte är riktigt så svängd?

Fast det beror på vilket ex man tar ;) vissa är hårda och andra mjuka. Globus är ju rätt kända för varierande läderkvalite.

Aha okey, då har jag ett dåligt ex då ;)

Har ronjan, den används ej. Hård och stel. Tycker jag;)

Fast jag tycker det är bra att en svängd gjord är lite stel, annars håller dom inte formen.
Det finns ju svängda gjordar som inte är gjorda i läder och dom håller inte formen alls istället. Den svängda effekten försvinner ju då.

*kl*

Här kommer en bild på min nya svängda Hubertusgjord, den är jättemjuk både i stoppning och läder och inte ens särskilt dyr.. gav 529:- för den :banana:

21803221.jpg

Snygg!! :)

Fungerar den? Tycker du att sadeln ligger bättre när gjorden används? Nyfiken...

Har en Globus Ronja som jag är nöjd med.Fast i början när sadeln gled fram mer så tyckte jag inte den funkade sådär jättebra.I kombination med antiglidpad satt den dock bättre.
DSC01224.jpg

Får man fråga vad det är för antiglidpad du har? :)

Har en svart i neopren? med små hål i.Köpt för 299 på en ridsportbutik,vet ej märke på den.

Jag har inte hunnit använda den då jag för tillfället inte har någon dressyrsadel som fungerar.:(

tack ska kolla hubertus.:)

hm globus gjorden är väl nästan exakt lik gg, fast inte lika svängd?

Globusgjorden är inte alls lika svängd. Den är nästan rak men anatomiskt formad.
Jag har både GG och en Ronja och GG funkar mycket bättre på min häst. Men det beror antagligen på att jag vill ha en svängd gjord för att sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget. Inte för att en rund mage puttar fram sadeln.

Senast ändrad:

Jag använder en rak gjord nu, men min häst har sadelläget såpass långt bak att gjorden hamnar på magen, sadeln åker iofs inte fram men blir ju mer optimalt med en svängd.

En Globus har jag hemma, men den är ju inte särskilt svängd och gillade inte den i övrigt heller. Så, vad mer än GG ska jag kika efter? Har inte kommit fram till fler trots att jag läst tråden 3 ggr nu :p

Finns en från Chetak också, men det kanske är samma som Globus? Eller samma grossist kanske? Hmmm...

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
948
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: tara
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.