Svängda dressyrgjordar

Sv: Svängda dressyrgjordar

nähä, kulmage betyder inte att hästen är för rund om magen..?? hur får du det ihop?:crazy:

att det går inåt fram mot frambenen behöver inte ha med magens stl att göra.

men det var kanske så du menade?

nähä, kulmage betyder inte att hästen är för rund om magen..?? hur får du det ihop?:crazy:

att det går inåt fram mot frambenen behöver inte ha med magens stl att göra.

men det var kanske så du menade?

Jag fattar inte ens vad du menar! :p

Magens djup har väl inget med tjockhet att göra?

Kopierade den bit av texten jag reagerade på (från lillhästenistav):
"OBS! För att kunn ha denna typ av sadelgjord måste hästen ha en sk. markerad bröstbenskurva. Detta innbeör att hästens undersida, buklinje, inte får vara rak. Utan ca 10-15 cm bakom armbågen ska det vara en "backe" ner mot magen."

Nu när jag tänker efter så har nog kusen den där "backen" ändå. Kanske värt ett försök! ;)

ja precis, men du skrev kulmage och det tolkade jag som att du menade att det var tjocka hästar som behövde en sån gjord.

det jag menar är exakt det som du kopierat.:D

Aha, då förstår jag. Nej, jag menade väl mest att trots att hästen har kulmage så vet jag inte om den har den där "backen" (borde vara större chans för det på normal/tjock häst än mager). Såhär i efterhand tror jag den har det, fast förmodligen längre bak än normalt, ca 2dm bakom armbågarna.

om man drar handen under magen så känner man det rätt bra.:)

frågar igen, någon som kan tipsa om en svängd (brun) lädergjord förutom glengordon?

Super här på buke har precis köpt en brun. Undrar om det inte var en hubertus
perplexe_03.gif

Den såg iallafall nästan exakt ut som min globus Ronja. Var inte fasligt dyr heller för den delen, ca 500-600:-. Vet inte om du tycker att det är för lite stoppning i globusen. På min häst fungerar den väldigt bra.

tack ska kolla hubertus.:)

hm globus gjorden är väl nästan exakt lik gg, fast inte lika svängd?

Hur tyckte du min gjord såg ut?? Den är supermjuk och jättefin i lädret! Det är ett mycket mjukare läder på insidan och någon slags stoppning. Den är iaf väldigt mjuk och böjlig, men man känner att lädret på utsidan är styvare och mera hållbart. PMa om du vill ha mer info!

GG, Globus (även chetack har den) och Hubertus är nästan samma gjord. Tycker dock Hubertus är bäst eftersom den är mjukare och bättre läder.

Jag har dock skaffat mig en Globus och trivs med den, GG tycker jag är för dyr. Då är Globus och Hubertus mkt bättre.

Jag köpte en svängd dressyrgjord på Euro horse-mässan, men den passade inte alls, och gav pållen skav på armbågarna.
Så nu använder jag en sån här istället, vilket funkar kanon. :)

Bara en fundering om hästen fick skav, satte du inte den åt fel håll? Många lyckas göra det.

jag har kollat på globus också, för jag tycker båda gg och hubertus är för röda. globus ser ut att vara mer vanligt brun?

men på dom bilder jag sett så ser den inte lika svängd ut som gg? vad tycker du som har båda, fungerar dom lika bra??

har ju en gg men den är för lång för båda hästarna, har testa den på arrow med fårskinnspad :p men den är ändå lite lång så jag får inte dragit åt den ordentligt... men den ligger väldigt bra tycker jag.

Globusen är brun ja, mellanbrun mot mörk. Jag kanske kan ta lite bilder ikväll. GGn är mer svängd än globus, jag tycker bättre om globus eftersom GG nästan är lite v-formad (och lite för spetsig för att ligga bra på min pålla). GG blir helt enkelt lite för mkt för min häst :p

Bara en fundering om hästen fick skav, satte du inte den åt fel håll? Många lyckas göra det.

Nej. Däremot dividerade jag med en stallkompis ett tag om hur den skulle sitta. Men hon kom tillslut på att hon tänkte bakvänt. Så jag förstår att många sätter den på fel håll.

Ja, de såg ju inte riktigt likadana ut... Hrm jag undrar om det är så att den understa är längre och därför mer svängd. Min gjord är iaf mest lik den översta.

Det var jättesvårt att få till den rätta färgen men jag tror jag lyckats nu :p

Den understa bilden ger bäst färg.

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
948
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: tara
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka