Svängda dressyrgjordar

Sv: Svängda dressyrgjordar

tack så mkt. :bow:

färgen såg bra ut! men den var ju inte så svängd...

jag tror, efter lite efterforskning, att den modellen du har är globus ronja, den som är mer böjd är chetak ronja.:idea: som jag bara hittat på sadelmagasinet och dom har givetvis semesterstängd.:p

Hur såg din ut? Har du någon bild? Hur pass svängd var den?

Jag hade en lång till hoppsadeln o en kort till dr.- samma skit:angel:

den ena var väl cheetak, har ingen aning om vad den korta var:confused:
Tanken var god, men...
Låna o prova först.

Köpte idag fårskinnstunnel som förhoppningsvis ska förhindra skav, men frågan är hur mycket av effekten från svängda gjorden som blir kvar...

Vart hittade du en tunnel som passar en svängd gjord?
Jag har letat överallt men alla är så smala :crazy:

Nej. Däremot dividerade jag med en stallkompis ett tag om hur den skulle sitta. Men hon kom tillslut på att hon tänkte bakvänt. Så jag förstår att många sätter den på fel håll.

Siffrorna ska alltid vara på vä. sida.

det är ju inte säkert att alla tillv har dom där...

bättre tumregel är att böjen ska vara fram. vilket är logiskt eftersom orsaken till att man öht skaffat en sån gjort är att hästen har sadelgjordsläget längre fram.:)

Vart hittade du en tunnel som passar en svängd gjord?
Jag har letat överallt men alla är så smala :crazy:

Köpte från Hööks. Min gjord är inte jättebred utan jämntjock. Men ja.. Jag fick pressa, dra, pressa lite till, slita av naglarna, dra så ullen rök och slutligen pressa ännu lite till så satt den på plats. Vill inte tänka på hur det blir när man ska tvätta tunneln. :cool:

haha jag får göra det.;)

men ändå inget jag skulle våga lita helt och hållet på, vet aldrig vad dessa tillverkare kan hitta på.

det finns såna som är gjorda för svängda. antigen christ eller mattes, kommer ej i håg vilket.

De som inte är handgjorda lär gå förbi- hängandes förbi maskinen som stämplar in siffrorna.

såg en mkt fin ponny som hade fått gå- dels med en sadel som den vuxit ur, dels med en felvänd svängd gjord- länge- i åratal:mad:

Den blev superstressad när den skulle sadlas.

KL
Apropå resårgjordar- som aldrig släpper trycket.

Jag har börjat att använda utan- igen.dels för att hästen ska kunna få slippa det o sen ska sadeln ligga kvar ändå.

Fler borde använda svanskappa istället- på omöjliga sadellägen.

Senast ändrad:

hmm vet faktiskt inte vilket märke det är :o men det är en neopren gjord iaf, fast den börjar bli för kort för nu så sk nog köpa en lädergjord sen :)
Men kan kolla i stallet sen vad det är för märke :)

hmm vet faktiskt inte vilket märke det är :o men det är en neopren gjord iaf, fast den börjar bli för kort för nu så sk nog köpa en lädergjord sen :)
Men kan kolla i stallet sen vad det är för märke :)

Gör så! :)

Svanskappa har jag funderat på, men det känns så tabu med tanke på att den ej får användas på tävling.

Fast jag har sett att hästar musklar sig bättre o därmed får ett bättre sadelläge- ligger bättre på tävlingsdagen.

Fast jag har sett att hästar musklar sig bättre o därmed får ett bättre sadelläge- ligger bättre på tävlingsdagen.

Ska försöka få tag på en svanskappa och prova hur det känns och hur hästen reagerar. :bow:

Ska försöka få tag på en svanskappa och prova hur det känns och hur hästen reagerar. :bow:

De verkar reagera förvånansvärt lite.
vinsten är det minskade trycket runt bröstkorgen o på bröstryggen.

Drar man för mkt i gjorden så dras sadeln fram till där hästen är smalast- långt fram.

Är det så? Det måste väl ändå bli någon sorts konstant tryck på svansroten om sadeln (till en början?) söker sig framåt på hästen?

Har du någon aning om man kan söka dispens på tävling angående svanskappa?

Har sett ston som är knepiga med allt annat som inte har blivit irriterade.

Vet inte.

Vet dock att sadelmakarna börjar att förespråka detta.

tyvärr är det en fördom att bara elaka ponnys som kan klä av sig sadeln behöver dessa.
Man vill ju inte beblanda sin fina häst med dem:angel:

Vet oxå att folk tyckte att remontgrimma var så fult. sen att den kom tillbaka efter Aachenturen:grin:- för att den fyllde sitt syfte mkt bättre.

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
948
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: tara
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.