Svängda dressyrgjordar

G

GALOPP

Vilka här använder svängda sadelgjordar till dressyrsadlarna?

Varför?

Erfarenheter?

Kanske har du någon bild och information om just din gjord?

Sv: Svängda dressyrgjordar

Jag köpte en svängd dressyrgjord på Euro horse-mässan, men den passade inte alls, och gav pållen skav på armbågarna.
Så nu använder jag en sån här istället, vilket funkar kanon. :)

Jag har en då jag blev rekomenderad att ha det eftersom sadlar lätt glider fram på kulmagen. Det har funkat ganska bra tycker jag.

Skav hade han förut på båda sidor, nu är det betydligt mindre och bara på ena sidan. :grin: Köpte idag fårskinnstunnel som förhoppningsvis ska förhindra skav, men frågan är hur mycket av effekten från svängda gjorden som blir kvar...

Min är från Lyckås, väldigt mjuk och fin. Har ingen bild som visar hur det ser ut dock.

Jag har bara haft svängda gjordar. Hade en Horse saver tidigare, men när jag bytte sadel fick jag köpa en ny, brun gjord istället. Den är köpt av Sadelmakaren på Strömsholm. Jag har inte haft några som helst problem med att sadeln ändrat läge efter ridning och hästen verkar trivas med den! Ska se om jag kan fixa bild imorgon kanske om någon vill se.. Den är helt otrolig i kvalitén iaf, jättemjuk och fin!

Den har inga resår heller, jag tycker det känns bättre utan av någon anledning och så var det var sadelmakaren själv rekommenderade!

på min så funkade det inte, det blev konstigt tryck och han gillade den inte särskilt mkt. har en glengordon.

hästen måste ha ett insvängd gjordläge/stor mage annars blir det knasigt tror jag. på min funkar en rak men bred och anatomisk gjord bäst, har en från prestige som jag älskar! :love:

funderar dock på att köpa en till ponnyn, han är ganska rund om magen.:p känns som gjorden drar fram sadeln.

Ja, för jag har provat många sadlar nu den senaste tiden - och ALLA åker fram. Eftersom hon är tjock (sommarbete) drar den raka sadelgjorden fram hela sadeln direkt.

Köpte en bred och anatomisk gjord idag från EG, men den var för kort. Kanske kan vara värt att byta till en längre och prova med den då?

köpte en sådan till min förra häst och där fungerade den hur bra sopm helst men när jag använde den till den hästen jag har idag så fick hon stora sår i sadelgjordes läget så hon gick inte att ridas tills såren var läkta. nu har jag en som är formad så att den inte skall störa benrörelsena som jag tycket att "vanliga" raka kan göra.

Jag har svängd gjord för att hästen har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget.
Har jag rak gjord dras sadeln framåt.
Jag har en Glen Gordon och en Globus Ronja. Gillar båda två. (men GG har allra bäst passform av de två)

Jag har svängd gjord för att hästen har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget.
Har jag rak gjord dras sadeln framåt.
Jag har en Glen Gordon och en Globus Ronja. Gillar båda två. (men GG har allra bäst passform av de två)

PM:ar !

Har tagit kort på min gjord nu.. Tyvärr glömde jag kameran hemma, så det fick bli med mobilen, därav lite suddigt!

Sadelgjord.jpg

Enligt en internetbutik där jag tittade på svängd gjord så funkar det bara om hästen har "kulmage" eller rättare sagt är djupare vid normala sadelgjordsläget under magen än längre fram mellan frambenen om jag förstod det rätt. Förmodligen för att den ska ligga kvar på plats.
Eftersom det är gränsfall på min kuse (rätt bra magmuskler trots fläskis) så avstod jag från köp! :p

använder en anatomisk dressyrgjord till min häst, de används väl för att sadelgjorden ska sitta kvar längre bak och på så sätt hålla kvar sadeln längre bak. Är iaf därför jag har en på min häst, sen är de nog mer formade efter hästen kan jag tänka mej.

Vad har du för en gjord då? Vilket märke? :)

men det behöver ju inte vara så att hästen är tjock. utan att vissa hästar, särskilt om dom har hög manke och kraftiga bogblad, har sitt sadelläge långt bak. och det blir svårt att få gjorden att sitta kvar mitt under magen, eftersom nästan alla hästar smalnar av framåt.

btw,
ingen som vet nån svängd gjord (inte anatomisk alltså) som är mjukare än glengordon? är ju typ noll vaddering i den..

Köpte en sådan här i veckan för att prova om den fungerar...

PICT0125.jpg

Den är inte jättesvängd, men har stor anläggningsyta och så. Eftersom hästen är jättetjock nu på sommaren, och dessutom är bred 'naturligt', så vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till... Vad tror ni?

men det behöver ju inte vara så att hästen är tjock. utan att vissa hästar, särskilt om dom har hög manke och kraftiga bogblad, har sitt sadelläge långt bak. och det blir svårt att få gjorden att sitta kvar mitt under magen, eftersom nästan alla hästar smalnar av framåt.

Nu var det nog inte det som var poängen (hur tjock hästen var) men vågar inte tolka mer utifrån det jag som hastigast läste.

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
948
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: tara
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka