Svängd dressyrgjord!

M

Muehh

Min förra tråd försvann innan det knappt hade hunnit börja.... Är det nån som har några åsikter ang svängda dressyrgjordar? Har en sadel som åker framåt och har hört både positivt och negativt. Funderar på att skaffa en sån...

Sv: Svängd dressyrgjord!

jag har precis köpt en, tog en billig i neopren eftersom jag inte vet hur den kommer fungera. Min häst har en sadel som är perfekt förutom att stropparna hamnar för långt bak att pållen puttar fram med sin mage. Ska hämta ut gjorden imöra, återkommer med resultatet på kvällen :)

Har samma problem, sadel som passar men häst med gubbmage.. :angel: Har tittat på GG:s gjord men tycker den känns dyr om det inte funkar, så, billigare bra variant har efterlysts. Alltså! Var har du hittat den i neopren? Bild, märke pris! :idea:

På min häst gör det stor skillnad. Har häst som har sadellägar längre bak än sadelgjordsläget samt lite mage. Med svängd gjord ligger sadeln mycket bättre på plats. (Har en Glen Gordon)
Sen kanske det inte funkar på alla hästar för det, men hör om du kan låna en svängd gjord och prova på din häst först.

Ja jag ska försöka hitta nån att låna!

Glöm inte att känna efter hur stort punkttryck det blir på bröstbenet.

Den brukar lätta i ena sidan o bara trycka på ngn cm.

Har själv fått kasta mina- både lång o kort. Passar ingen av mina 2.

Det är precis detta jag hört som negativt! Hmmm kanske ska dissa den ändå...:(

Det beror på hur hästen är byggd, en del hästar passar det, andra inte.

Lillhästen har en bra beskrivning hur man kollar det på sin sida.

Kopierar in det här:
.
VIKTIG INFORMATION: Denna typ av sadelgjord passar inte alla hästar. För att denna gjord ska ligga korrekt, måste hästen ha en sk. markerad bröstebenskurva. Hästen ska alltså ha en "böj" i övergången mellan bröstbenet och magen. Läget för detta brukar vara ett 10-15cm bakom armbågen. Om du tänker dig biten bakom armbågen först vågrät, sedan faller linjen neråt och den rundare magen tar vid. Det är i denna "backe" som gjorde ska ligga. Har hästen en rak buklinje så måste hästen ha en vanlig, rak gjord (och då får man finna andra lösningar. Tex svankappa). Orsaken är att spänner man fast en svängd gjord på en häst med rak linje, så kommer gjorden att trycka endast vid den bakre delen av gjordens anläggningyta. Du kan själv känna efter genom att sticka in fingrarna framifrån resp. bakifrån under adelgjorde, mitt under magen på hästen. Trycket ska vara helt jämt.

Det beror på hur hästen är byggd, en del hästar passar det, andra inte.

Lillhästen har en bra beskrivning hur man kollar det på sin sida.

Kopierar in det här:
.
VIKTIG INFORMATION: Denna typ av sadelgjord passar inte alla hästar. För att denna gjord ska ligga korrekt, måste hästen ha en sk. markerad bröstebenskurva. Hästen ska alltså ha en "böj" i övergången mellan bröstbenet och magen. Läget för detta brukar vara ett 10-15cm bakom armbågen. Om du tänker dig biten bakom armbågen först vågrät, sedan faller linjen neråt och den rundare magen tar vid. Det är i denna "backe" som gjorde ska ligga. Har hästen en rak buklinje så måste hästen ha en vanlig, rak gjord (och då får man finna andra lösningar. Tex svankappa). Orsaken är att spänner man fast en svängd gjord på en häst med rak linje, så kommer gjorden att trycka endast vid den bakre delen av gjordens anläggningyta. Du kan själv känna efter genom att sticka in fingrarna framifrån resp. bakifrån under adelgjorde, mitt under magen på hästen. Trycket ska vara helt jämt.

Jag förstod inte riktigt beskrivningen, men min häst har ingen böj någonstans. Hon är rund hela vägen så att säga. (Men den svängda gjorden ligger mycket bättre än en rak.)

finns på ridsportonline, blev knappt 300:- med frakt. Resår i båda sidor, sitter som en smäck på pållen. Är mkt nöjd :)

Jag köpte en svängd lädergjord i somras i Falsterbo (Lyckås) när min sadel började glida framåt på grund av gräsmage.
Den fungerade bra, inte perfekt då men nu när gräsmagen är borta är den toppen bra :D
Kostade ca 500 kr.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka