Svängbara framhjul på vintern- funkar det?

klockmalva

Trådstartare
Håller på och kollar efter en vagn som är mer lättkörd- men hur är det med de där svängbara framhjulen... Funkar de på vintern?
Vad tycker ni som har?

Sv: Svängbara framhjul på vintern- funkar det?

Det beror nog på i vad för form av terräng du ska köra i och hur hjulen är utformade. En trottoarkant i sthlms innerstad eller en skogsväg i värmlands djupa skogar.
När min brorson var liten så passade vi honom och skulle ut på en promenad i deras cityvagn med små hårda svängbara hjul. Vi tänkte ju inte på problemet innan men tillslut fick sambon ta vagnen för att det var helt omöjligt att få fram den i snön på grusvägen. Brorsan som bor i innerstan hade dock aldrig några problem med sådant.
Vet dock att vi har en användare här på buke som inte bor i storstaden, har en vagn med stora svängbara luftdäck och är stornöjd.

Tack!
Ja, vi köpte ju en som är för "terrängliv" när vi fick dottern, den var kalas på grusvägen och i snön, aldrig några problem.
Nu har vi flyttat in till stan och det är som att släpa runt på en traktor.. (!) men man vill ju att det ska gå att köra även om et har snöat lite ...

Det är då jag som är stornöjd med min vagn skulle jag tro!

Jag har svängbara framhjul på min vagn som dessutom går att låsa, är hur smidig som helst. Förstår mig inte på folk som inte har svängbara hjul:D
Jag köpte min barnvagn för att det skulle vara en riktigt bra terrängvagn, men tycker inte det är några problem alls med statskörning. Den är däremot lite bredare där bak än den normala barnvagnen upptäckte jag i veckan, men det är nog med 2-3 cm endast. Inget som man märker om man inte går in genom den smala dörren i sockenstugan efter en annan barnvagn helt enkelt

Det är inget svenskt märke, inte ens något känt så det är inget för märkesnördar, för vagnen är dessutom(ve och fasa!) riktigt billig:p

Aj, fan (ursäkta) där sprack det direkt.
jag kan inte ha en som är bredare än genomsnittet, behöver en som är smalare.

För det är ett annat problem - vi får inte in citycrossen i bilen utan att montera loss hjulen. Inte mitt problem iofs för jag har aldrig orkat lyfta den in och ut ur bilen men det tar sån tid. :p

Haha, då kanske brorsans första vagn är perfekt för dig. De köpte den smaaaalaste vagnen de kunde hitta, och det var den enda som gick in i deras minimala hiss de hade där de bodde då :p

Vi har nitro city som är lite smalare. Den gick in som den va ihopfälld i golfen mot att citycrossen inte gjorde det(pga bredden) Älskar den!! Och har inte varit några problem i 1dm snö. Lite jobbigt genom 1/2meters snövallar men då fick hunden agera draghjälp så gick det också. ;) går att låsa hjulen plus att du kan dra den baklänges dom bitar det är för djupt grus eller för mkt snö. Sen handen på hjärtat hur långa promenader kommer du gå i 2dm nysnö innan det blivit plogat?

Lugnt:p

Du kan inte kolla på en tre-hjuling då? Har för mig att de är ganska smala, inget direkt som är helt optimalt i skogen men den jag har kört var ändå trevlig:)
Egentligen kan du ju ta nästan vilken vagn som helst med svängbara hjul, bara de går att låsa så är det nemas problemas med snö (fast jag märkte bara att den slirade en gång vid snö faktiskt)

Men, hur tung kan citycrossen vara om du inte får in den i bilen?:eek: Jag tar ut vår vagn enkelt, ena handen tar sittdelen (går att ta lös) och andra själva "hjul grejen"

Senare om det ska uppgraderas till sittvagn så kan svägerskans kronan bli så liten att den får plats i en medhavd väska! Väldigt smidigt när man ska ut och flyga t.ex. Vad jag förstod det som så är det bus enkelt att ta bort hjulen på den, var några knappar tror jag hennes kille sa.
Men nu har den inte svängbara framhjul, annars så hade jag nog haft en kronan jag med.

Vi har också bara vagnar med svängbara framhjul, självklart låsbara, och är jättenöjda. Hade vi bott mer i terrängen hade jag valt en vagn med lufthjul, men fortfarande svängbara, så oerhört mycket mer lättkört än en vagn med 4 fasta hjul. När vi nu såsmåningom ska titta på en syskonvagn blir det självklart svängbara framhjul :)

Lugnt:p

Men, hur tung kan citycrossen vara om du inte får in den i bilen?:eek: "

Jag har (enorma) problem med foglossning. :o
And I say: Bärsele! :bow: det var grejer det. så jag klarade mig bra utan vagnen.

Trehjulingarna tycker jag känns vingliga (var precis och testkörde!)

Jaha, inte värre då! Eller ja:p Jag såg framför mig en vagn som vägde en sisådär 20 kg
(Jag var hos sjukgymnasten igår med foglossningarna, var inte äkta sådana utan inflammation i muskler som blev överbelastade under graviditeten, om en månad kommer jag vara bra om jag gör mina övningar:banana:)

Ja, det känns ganska instabilt faktiskt. Men vissa verkar trivas med dem! Eller så är de bara en modefluga:p

är inte jätteinsatt i rörliga framhjul, men jag och min kompis var ute och gick på skogsvägarna här häromdagen. Jag har en fyrhulig med lufthjul, hon en Babytravel med luft rörliga. Hennes bäbis höll på att flyga ur vagnen bara det kom en liten sten, hoppade till som sjutton och hjulen for åt alla håll. Min vagn gick som på asfalten och wilma gungade på sin höjd till lite. Hon ångarade sig att hon köpt den sa hon, till storasyskonet hade hon kört den i snö och det var hemskt. Så iaf DEN är kanske inte så bra ;)

Tillägger: Vi br ju altså på landet där det är mer regel än undantag att man går på oplogade vägar. (som här i vintars när vi inte fick plogat från fre morgon-måndag morgon och hade 60 cm snö när de väl kom..!) Bor du i stan lär det väl plogas bättre ;)

Senast ändrad:

Vi har en trehjulig vagn som nog räknas åt sulky hållet då den är framåtvänd och förhållandevis liten men vi älskar den! Upplever inte den som ostabil och den har skumfyllda hjul vilket ger känslan av lufthjul men men slipper punktering. Vi använder den till både vår 6månaders och vår 2,5åring den är super Istanbul och funkar helt ok på bussen och jag tvivlar inte på att den kommer fungera fint i vinter.

Det är dock stor skillnad på vilken trehjuling man pratar om.

Urban Jungle (trehjuling) är enligt mig betydligt bättre/smidigare än Brio/Emmaljunga i skogen. Babytravels trehjuling är jättestötig och hård i jämförelse med en UJ.

Autocorrect eller :D ?

Nytt ord kanske, när något är över förväntan = super Istanbul ;)

Vi har en Emmaljunga Cangaroo, trehjuling. Den fungerar bra överallt, skogen, stan och i riktigt mycket snö.

Vi här även en Bugaboo Gecko, med små svängbara framhjul. Av dom två så är trehjulingen mycket lättare att köra. Så till Bugaboon kommer vi köpa vinterhjul till nu i vinter.

Nu har ju vi gamla vagnar som inte säljs längre i affär, så det finns ju säkert bättre modeller av Bugaboo. Den vi har var deras billigaste och är också köpt begagnad.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: AlinaT
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat