Svampa av..

L

Lord_Calvert

Jag har hört att man inte ska svampa av hästen med kallvatten när man har ridit??....Men jag ser rätt många som gör det....:confused:
Vad är rätt...Hur gör ni?
 
Sv: Svampa av..

Varför skulle man inte göra det? Eller ja, iskallt vatten kanske inte är någon höjdare men att svampa av hästen efter ridning med lagom kallt vatten brukar ju vara uppskattat.
 
Sv: Svampa av..

Har bara iskallt vatten i stallet så jag brukar hälla upp vatten i en hink innan jag rider och sen ställa ut den i solen. Då brukar det vara lagom temp på den efter ridningen. :idea:
 
Sv: Svampa av..

Att svampa en varm häst med iskallt vatten efter träning skulle jag nog inte rekommendera :crazy: däremot "halvkallt" till ljummet är nog uppskattat!
 
Sv: Svampa av..

Har bara vattenslangen och i den kan man inte bestämma temperatur. Brukar spola av hästarna med den efter ridning och de älskar det. Vattnet brukar ju inte direkt bli jättekallt på sommaren.
 
Sv: Svampa av..

Jag svampar av min häst med kallt vatten vet ej hur många grader, men det är inte iskallt, har själv 'duschat' i samma temperatur, jag älskar det likaså pållen min speciellt nu i värmen. :p :)
 
Sv: Svampa av..

min häst hatar kallt vatten så jag svampar alltid av med ljummet...men kallt vatten funkar väl kanske på vissa hästar...visar hästen obehag så tycker jag att man ska sluta med det och ta ljummet istället...
 
Sv: Svampa av..

Om man tar med iskallt vatten precis efter att hästen jobbat så är det inte bra för musklerna, de drar ihop sig för snabbt (har jag för mig att det var). Och om man tar kallt vatten direkt över ryggen på hästen kan det orsaka lunginflammation. Det sista gäller nog främst om man spolar av med kallt vatten tror jag... Att spola benen med kallt vatten är bra.. Det vet jag:idea: :D
 
Sv: Svampa av..

Nej, kallt vatten är inte så bra. Det ska vara ljummet. Jag tror det är nästan som att man inte ska ge dem iskallt vatten efter ett träningspass :p
 
Sv: Svampa av..

Mina hästar spolas av med kallvatten en till två ggr om dagen nu när det är så här varmt.Tänk vad alla insekter lär gilla svettiga hästar:( Mina hästar har då inget emot det.Och de lär nog inte som en annan skrev drabbas av lunginflammation av lite avspolning med kallvatten när det är så här varmt;)
 
Sv: Svampa av..

Okej, tack så mycket! Har alltid hört att det ska vara ljummet, annars är det inte bra för musklerna! Men men...då är det bara att svampa på :) :)
 
Sv: Svampa av..

Att kyla sadelstaden efter ett tufft pass är heller ingen dum idé. Däremot iskallt vatten bak på länden är inte så lämpligt.
 
Sv: Svampa av..

Jag spolar benen med kallt vatten, sen kokar jag upp vatten med vattenkokaren och blandar det så att det blir ljummet och tillsätter linimentshampo som jag svampar av med.
 
Sv: Svampa av..

Mina hästar skulle krypa ur skinnet om jag spolade dem med kallvatten.
Däremot om stoet som oxå eftersvettas så mkt är -typ överhettad så svampar jag av hals o bog med kallvatten- :eek: säger hon.

Jag får då ner andningsfrekvensen fort o hästen torkar då betydligt fortare.
 
Sv: Svampa av..

Iskallt skulle inte jag vilja bli duschad i:-) Man får läsa hästen om den tycker om det eller ej. Men det är bara att installera en liten varmvattenberedare i stallet och då kan man spola av dem med ljummet vattet...mycket bra.
Visst kostar den lite o kan vara lite jobb att få dit den...men så är det att ha häst...kostar en del o mycket jobb.
 
Sv: Svampa av..

Hej!

Det är inte alla som har varmvatten, jag är en av dom tex.
Jag brukar ställa ut en spann vatten i solen ett tag så att det blir ljummet, men är det inte sol och varmt ute brukar jag ta kallt vatten ändå, men torka av hästarna direkt efter och lägga på ett täcke ev. eller direkt släppa ut dom i hagen i solen så torkar de ju omedelbart.
 
Sv: Svampa av..

jag svampar aldrig med kallvatten. efter vad jag har lärt mej kan det skada njurar och andra viktiga organ som ligger alldeles under bakredelen av ryggen/länden och man kyler ner fort där..
 
Sv: Svampa av..

Har du ingen vattenkokare du kan ta till stallet. Det fungerar utmärkt att värma vatten med. Vi hade varmvattenberedare tidigare men den frös sönder för ett antal år sedan. Och stallägaren tyckte väl bara att det var bra, då drogs de ju inget varmvatten.
 
Sv: Svampa av..

Foxy_Escada skrev:
jag svampar aldrig med kallvatten. efter vad jag har lärt mej kan det skada njurar och andra viktiga organ som ligger alldeles under bakredelen av ryggen/länden och man kyler ner fort där..
Såå var det nog ja!!:idea: haha.. Man känner sig som en gammal stenåldersgubbe som bara säger; jo men man ska inte, jag vet inte varför men SÅ är det;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Mia_R
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp