Svampa av..

Sv: Svampa av..

Pacific skrev:
Har bara vattenslangen och i den kan man inte bestämma temperatur. Brukar spola av hästarna med den efter ridning och de älskar det. Vattnet brukar ju inte direkt bli jättekallt på sommaren.

Jag har också bara slang, men brukar hälla upp i en hink, som fler har skrivit, och ställa ut i solen. Det blir lagom att svampa en varm häst med. Sen använder jag ibland slangen direkt på benen för att kyla. Men aldrig att jag skulle spola kallvatten på ryggen/länden på dem! Som sagt, häll upp i en hink eller ta dit en vattenkokare!
 
Sv: Svampa av..

Det är inte bra att använda kallt vatten när man svampar av hästen. Det gör att hästen blir för snabbt avkyld efter arbete. Man ska använda ljummet vatten.

Muskulaturen hos en tränad häst innehåller en mängd ytliga liggande blodkärl, som vid hastig avkylning snabbt drar sig samman. Detta ger efter en längre tids upprepning en hård och stum muskulatur som lätt kan skadas. Genom gradvis nedkyldning behåller musklerna sin elasticitet.

Detta ska man även tänka på under vinterhalvåret och täcka hästen över rygg och kors vid avskrittning.

/Lizzie
 
Sv: Svampa av..

Foxy_Escada skrev:
jag svampar aldrig med kallvatten. efter vad jag har lärt mej kan det skada njurar och andra viktiga organ som ligger alldeles under bakredelen av ryggen/länden och man kyler ner fort där..

Nu tror jag du överdriver.
Inte kan njurarna skadas av att man svampar hästen med kallt vatten på ryggen.
Det är inte bra, men jag tror mer det är musklerna som det inte är bra för, inre organ skadas inte av sånt.. :rofl:
 
Sv: Svampa av..

Som några skriver så bör du undvika att kyla ner kors/länd, men däremot så kyla ner benen med kallt vatten är helt ok. (Med kallt vatten så menar jag naturligtvis inte iskallt vatten)
 
Sv: Svampa av..

Det är korsförlamning man är rädd för när man kyler ner ländryggen med iskallt vatten. För oss gamla stofiler;)
 
Sv: Svampa av..

*KL*
Spola med Kallt vatten på benen o vid ev blödning i muskulaturen.
Att duscha av väldigt snabbt för att svalka är OK.
 
Sv: Svampa av..

Många upplever att deras hästar "älskar" att bli spolade/svampade med kallt vatten.
Vad är det som säger att hästen inte ännu mer skulle uppskatta en temperatur mellan ljummet och lite kyligare?

För de som läst lite och har egen erfarenhet som idrottare gäller följande:

Snabb nedkylning av varma muskler (oavsett djur eller människa) är inte bra för musklerna som blir stela, krampar och gällande hästar tom kan ge korsförlamning.

Har man bara kallvatten är en bra ide att hälla upp vatten i hink som blir lite varmare tempererat.

När jag idrottat och är sugen på att hoppa i isvak så väljer jag ändå att använda ljummet vatten för att jag VET att snabb nedkylning inte är bra.

Det går bättre att ligga på stranden och sedan hoppa ned i vattnet. Det man definitivt skall undvika är att kyla ned en varm och arbetad muskel.

På häst är kors och länd de delar som ska skyddas extra mot kyla, sommar som vinter.

Spola hästben från knä och nedåt med kallt vatten är däremot bra.
 
Sv: Svampa av..

Min häst står blick still och njuter när hon blir spolad med kallt vatten. Men det är ju hon det. Som sagt, alla får väl läsa av sina egna hästar för att se vad som passar och inte.

Men som sagt med min häst har jag inga som helst problem, dessutom är hon så varm så hon värmer upp det kalla vattnet på typ en hundradels sekund, känns när man klappar henne.
 
Sv: Svampa av..

Hej!

Nä ni behöver nog inte vara oroliga för att någon får lunginflammation av kallvatten. Det är lite förlegat. Lunginflammation får man av infektioner. Men nyjobbade muskler gillar det nog inte så mycket ändå...

/Mikrobiologen
 
Sv: Svampa av..

Bra inlägg!

Jag tycker det hör till basics att veta att kallt vatten på arbetande varma muskler definitivt inte är bra. Även om hästen ser ut att "njuta" av det för stunden är det inte bra för hästen i längden. Korsförlamning är ju som varenda hästmänniska (?) vet ett allvarligt tillstånd. Det behöver inte gå så långt, men varför ta det osäkra före det säkra när det gäller de som vi älskar och värnar om? Om inte korsförlaming så rejäl värk i musklerna iaf. Det är betydligt skönare för hästens med ljummet vatten också, istället för "chocken" att plöstligt få något kallt över sig.Tänk er själva om ni varit ute på joggingtur och någon häller en hink med kallt vatten över er. Jippie :angel:
 
Sv: Svampa av..

HÄSTEN njuter säkert av det, men inte MUSKLERNA. Det är skillnad.
 
Sv: Svampa av..

Jag tycker det hör till basics att veta att kallt vatten på arbetande varma muskler definitivt inte är bra. Även om hästen ser ut att "njuta" av det för stunden är det inte bra för hästen i längden.

Det man ska göra är ju givetvis att skritta av hästen ordentligt innan man spolar, men det förutsätter jag att man gör??? :confused: Har aldrig sett någon spola en häst som arbetar. "arbetande varma muskler"....

Korsförlamning är ju som varenda hästmänniska (?) vet ett allvarligt tillstånd. Det behöver inte gå så långt, men varför ta det osäkra före det säkra när det gäller de som vi älskar och värnar om? Om inte korsförlaming så rejäl värk i musklerna iaf.

Korsförlamning orsakas inte av att man spolar en varm häst med kallt vatten... :smirk:

Det är betydligt skönare för hästens med ljummet vatten också, istället för "chocken" att plöstligt få något kallt över sig.Tänk er själva om ni varit ute på joggingtur och någon häller en hink med kallt vatten över er. Jippie :angel:

Då är väl jag konstig då för jag tycker det är superskönt med kallt vatten när jag är varm och svettig.

HÄSTEN njuter säkert av det, men inte MUSKLERNA. Det är skillnad.

Som jag skrev tidigare i detta inlägg så är hästen ordentligt avskrittad. Att den spolas är för att inte lämna stenhårda svettmärken, och ja hästen njuter. Musklerna har aldrig blivit stela av detta. Som sagt, jag förutsätter att alla hästar skrittas av ordentligt innan de spolas eller svampas av och då spelar det mindre roll vilken temperatur vattnet har. Mitt i sommaren är det bara skönt om det är kallt och hästen värmer ändå upp vattnet på noll-time...
 
Sv: Svampa av..

Var lite för snabb med fingrarna ;) det ska stå "arbetade" varma muskler.

Följande är taget från Agrias hemsida under "Korsförlamning - förebyggande"

Förhindra att hästen blir nedkyld. En häst som blir nedkyld, står och spänner sig. Spänningarna kan leda till ömhet i muskulaturen och påverka hästen negativt när den ska arbeta. /.../ Det är osäkert om nedkylning har någon betydelse för uppkomsten av korsförlamning, men det bör för säkerhetsskull undvikas.

Under "Att tänka på"

Håll muskulaturen torr och varm

Det finns ingenting som säger att du inte lika gärna skulle kunna spola av med ljummet vatten, "även" om hästens värmer upp det på nolltid.
 
Sv: Svampa av..

Var lite för snabb med fingrarna det ska stå "arbetade" varma muskler.

:D OK! Tyckte det lät underligt! :rofl:

Förhindra att hästen blir nedkyld. En häst som blir nedkyld, står och spänner sig. Spänningarna kan leda till ömhet i muskulaturen och påverka hästen negativt när den ska arbeta. /.../ Det är osäkert om nedkylning har någon betydelse för uppkomsten av korsförlamning, men det bör för säkerhetsskull undvikas.

Ja, alltså är inte ORSAKEN kallt vatten. Men visst om hästen redan har korsförlamning så är det ju bäst att hålla den varm.

Sen i övrigt står det ju att man ska förhindra att hästen blir nedkyld och det har jag aldrig sagt att jag gör - kyler ner min häst så att den blir just nedkyld.

För övrigt menar de på att hästen inte skall vara kall innan passet eftersom de skriver "påverka hästen negativt när den ska arbeta".

Det finns ingenting som säger att du inte lika gärna skulle kunna spola av med ljummet vatten, "även" om hästens värmer upp det på nolltid.

Jo, det finns inget varmvatten i stallet. :p
 
Sv: Svampa av..

Tillägg ang korsförlamning.
Denna förklaring hittade jag som bäst beskriver det...

"Korsförlamning och en del andra muskelproblem hos hästen uppstår då energi som lagrats upp i hästens muskelceller förbränns hastigt. Muskelvävnaden kommer då att "förgiftas" av slaggämnen som bildas i så stora mängder att de inte hinner transporteras bort av kroppens utsöndringsmekanismer. I allvarliga fall kan resultatet bli ett omfattande muskelsönderfall och bestående skador som påverkar hästens brukbarhet."

Ett annat tillägg är att jag hade en hyrhäst som en gång fick korsförlamning och henne hade jag aldrig spolat med kallvatten.
 
Sv: Svampa av..

Det stod under FÖREBYGGANDE, alltså för hästar som inte har fått korsförlamning. Men det gäller givetvis även de som har.

Just "nedkylning" är en tolkningsfråga, men spolar man en häst med kallt vatten så blir den ju nedkyld mer eller mindre. Texten behöver inte heller gälla för just innan pass, eftersom ridhästar är arbetande hästar. Blir musklerna nedkylda efter ett pass, med kallvatten, så kan ju detta givetvis påverka nästa ridpass genom t ex ömmande muskler osv. Nu säger jag inte att din häst ömmar, men varför ta det osäkra före det säkra?

Gör som andra - ställ ut en hink med vatten i solen eller ta med vattenkokare! :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Mia_R
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp