Svampa av med utspädd jodopax

Sorbe

Trådstartare
Tidigare för några år sen var jag med om att vi svampade av hästarna med utspädd jodopax efter ridning. Funderade aldrig riktigt på varför. Tar det bort svetten helt och håller flugorna borta?

Någon som gör såhär idag? Bör inte det vara lite väl irriterande för huden att man gör det varje dag?

Sv: Svampa av med utspädd jodopax

Tyckte jag läste här på buke för några dagar sedan att man kunde använda utspädd Jodopax för att hålla flugorna borta :) Om det stämmer vet jag däremot inte :D

Jag har lärt mig att göra det när de går otäckade ute på sommaren, för att de inte ska få infektioner i eventuella småsår i sadelläget.

Jag tror också att det är den antiseptiska effekten man will åt. Så särskilt irriterande för huden är det inte i utspädd form; swett och baciller är nog wärre!

Jag sprayar dagligen med svag jodopaxlösning.
Han är i princip obiten av insekter.

Så på honom funkar det som insektsmedel. :)

Nja inte särskilt, jag tvättar benen på en av mina hästar ofta med jodopaxlösning i ganska stark koncentration och bara händer men jag blir inte speciellt torr om händerna av det bara gul;-) Jag har dessutom en knashäst som gärna vill slafsa i hinken när jag tvättar den andra, han verkar tycka att det är gott *blää* Jag tycker dte verkar som jodopax egentligen är ganska snällt dessutom funkar det alldeles utmärkt mot strålröta och svamp och en massa andra saker, mjäll tex ;-)

Mitt sto blir väldigt ful runt juvret då hon blir väldigt biten där. Just nu använder jag flugmedlet broms blocker men tkr inte att det funkar skulle man kunna ta utspäd jod där och tvätta med eller är det inte bra för juvret?

Hon blir nog gul på juvret,men vem bryr sej.
Jod påvisar protein med gulfärgning.
Det är både svampdödande och bakteriedödande,om de avskräcker flugor vet jag inte,använder det däremot till att tvätta skimlar med,då blir de vita och fina.

men om man har en ljushäst då? då blir väll den lite gul?? tänkte eftersom att jag har en fjording som har jätte lätt för att bli biten. tänkte att jag kanske skulle pröva men han och jag ska åka och tävla om ca en och en halv vecka och då vill jag ju inte ha en fjording med gula fläckar!
:angel: då han äe väldigt ljus för att vara fjording!

Nja inte särskilt, jag tvättar benen på en av mina hästar ofta med jodopaxlösning i ganska stark koncentration och bara händer men jag blir inte speciellt torr om händerna av det bara gul;-) Jag har dessutom en knashäst som gärna vill slafsa i hinken när jag tvättar den andra, han verkar tycka att det är gott *blää* Jag tycker dte verkar som jodopax egentligen är ganska snällt dessutom funkar det alldeles utmärkt mot strålröta och svamp och en massa andra saker, mjäll tex ;-)

Jodopax är allergent, därför ska man inte hålla på och blaska med det på sina egna händer. Använd handskar!

Svampar själv med jodopax, svag lösning inte som när du gör en brukslösning som ska vara urinfärgad..

*kl*

att ni törs :eek: Det är cancergent (stavas?) :eek:

Jag vet att ATG Täby-kliniken har gått ifrån jodopax.

Skulle aldrig i mitt liv använda det så frikostigt som vissa här verkar göra :crazy:

Använd Aloe Vera veterenär-spray på sår och sådant istället, och använd preparat som är avsedda för resp. problem ni har.

Späder den tills den är svagt gul.

Jag använder det inte på sår då den förstör läkningsprocessen.
Det finns andra bättre medel för det.

Men det var ju heller inte TS fråga.

ärligt talat så häller jag inte på mina hästar sådant som jag inte törs ha på mej själv om det inte är absolut nödvändigt (äter själv inte maskmedel t ex), men livet är både cancerframkallande och allergent, ändå lever vi;-)

Har ni någon vederhäftig källa till påståendena om cerncerogenitet och allergiframkallandet vad gäller jodopax, så vill jag gärna läsa dem !

Jag använder grönsåpa. Har hört veterinären rekommedera det till hundar med "hotspots" för att grönsåpa är lite antiseptiskt men samtidigt milt och rengörande.

ärligt talat så häller jag inte på mina hästar sådant som jag inte törs ha på mej själv om det inte är absolut nödvändigt (äter själv inte maskmedel t ex), men livet är både cancerframkallande och allergent, ändå lever vi;-)

Har ni någon vederhäftig källa till påståendena om cerncerogenitet och allergiframkallandet vad gäller jodopax, så vill jag gärna läsa dem !

Läkartidnigen

Handbok för hudbesvär i sjukvården

Läkemedelsverket

Pharmaxim

Apoteket Farmaci

Hoppas dessa källor är tillräckligt "vederhäftiga"!

Visst man kan gå genom livet och tänka att "att leva innebär risk för allergi och cancer" eller så kan man akta sig för det man inte behöver utsätta sig för genom något så enkelt som att använda handskar om man nu måste "bada" sin häst i jodopax. Eller så sparar man desinfektionsmedel till de tillfällen då det är den desinficerande effekten man vill åt och inte använder dem i tid och otid.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka