Svampa av med utspädd jodopax

Sv: Svampa av med utspädd jodopax

ring täbykliniken.

fast det är ju en helt annan sak att hälla på jodopax i väldigt mild utspädd form på oskadad hud med päls, än att använda i sår.

är sen länge etablerat bland veterinärer att man aldrig använder jodopax på öppna sår, för att det förstör bindväven och läkningsprocessen. används bara på extremt infekterade sår, aldrig annars.

tror inte det är mer cancerrisk att använda utspädd jod än alla flugmedel vi sprayar på hästarna som är klassade, när man läser på flaskan, som starka bekämpingsmedel som inte rekommenderas att ska komma i kontakt med mänsklig hud :angel:

tror inte det är mer cancerrisk att använda utspädd jod än alla flugmedel vi sprayar på hästarna som är klassade, när man läser på flaskan, som starka bekämpingsmedel som inte rekommenderas att ska komma i kontakt med mänsklig hud :angel:

precis min tanke.. :bow:

Tack för ditt ambitiösa svar! Klart vederhäftiga källor också! Povidon är alltså något man kan bli allergisk mot likaså jod tydligen.

Det jäkliga är fortfarande att det fungerar mot svamp, röta, mjäll och klåda och det är inte svindyrt och hästarna sticker inte till skogs när man svabbar på det.

Jovisst, hjälper det så svabba på det på hästen, det jag vände mig mot var att man inte behöver hålla på och blaska med det med bara händer, vet inte om det var du eller någon annan som skrev tidigare i tråden i stil med "man blir bara gul om händerna". Jag ville påpeka att man kanske blir mer än gul, och att DEN aspekten bör betänkas. Var kanske lite otydlig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka