S

Selma

Ja, och då är det inte kantareller eller någon annan god svamp jag menar, utan någon som sitter på min polle. Hon har hårlösa fläckar på huvudet och kroppen. Är det någon som har något bra hemmakok för att bli av med det. Veterinären säger; tvätta med jodopax utblandat med 70% sprit. Något annat tips? :confused:

// selma

Är det svamp, så är en blandning på äppelcidervinäger och vatten billigaste ihopkoket. 50/50 om hästen inte har sår, badda på första gångerna och sen kan man spraya områdena.

"Vid ringorm hos häst är de första symtomen lindriga hudansvällningar där håren reser sig ibland även med krustbildningar. Därefter ses ovala/runda hårlösa partier av varierande storlek cirka ett par centimeter i diameter, med torra hudflagor i alternativt mer fuktig hudinflammation. Förtjockad hud ses också som symtom."

Hittade detta på SVA´s hemsida. Det är inte ringorm. Det är bara stora kala fläckar. Inga svullnader eller krustbildningar. Några fler förslag? Skabb?

// Selma

Ger du något fodertillskott i form av jäst tex?
Så kan det bli en form av svamp, fast den försvinner oftast om man slutar ge detta tillskott.

Pevarylsalva. Receptfritt på apotek. Smörj på morgon och kväll.

kan var löss.

En häst i stallet hade det när han kom och han fick kala fläckar och såg "maläten ut".

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18