Svamp? Ringorm? Allergi? Vad?

I

iiddaa

Några hästar i stallet har fått "mystiska utslag"

Det började med att en häst fick hela "Bogen" (där man spänner täcket) full av små bölder säkert 50 st på ett 30*30 stort område.

Nu en vecka senare har 2 hästar också fått samma sak.
Dock på ett annat ställe ( dock har dessa 2 fått på samma ställe) och det är presis bakom höftknölen (den knölen uppe på ryggen typ, på var sida om hästen) dessa områden är nog 30 prickar på ett 10*15 stort område.

Min och de andras första tanke är ju SJÄLVKLART Ringorm.

Dock brukar de väl inte komma så många "knölar" med en gång utan mer en där och en där och så mer och mer här kom verkligen alla knölar pang bom lixom.

Vad tror ni det kan vara ? Kan det vara ringorm? Svamp? Allergi?

Sv: Svamp? Ringorm? Allergi? Vad?

Den första hästen hade stora knölar unjeför som 1 och 5 kronor och ca 1-2 cm höga. ( dessa har gått der och svullnaden har satt sig under magen imellan frambenen som en hängande påse. denna är nog också borta nu. Inga sår/kala fläckar.

Den andra hästan hade mycket mindra men mycket blodigare. ( dock är dennes matte väldigt pillig och har nog varit där och rivit bort och så.

Den 3 e hade i förrgår kanske 8 st knölar lite utspritt i 15*20 cm fyrkant bakom sadlen dock på sidan av hästen.
Dessa har blivit mindre och är bara 0.5 cm i diameter. Dessa har också vandrat och satt sig där bakom höftknölen och är kanske ca 25 knölar inom en 10*15 cm fyrkant. inga sår/kala fläckar.

Hoppas ni fattar lite.

Senast ändrad av en moderator:

hum inte direkt vad jag vet, dock har höt blivit lite annorlunda.
Det är 20 hästar i stallet, varav 3 fått knölarna.

de har bytt hagar. Men där ska inte vara något spec. Kan det vara tex löv el dyl som flygit in i hagen ?

mina 2 hästar fick "nässel" utslag på delar av kroppen nu på betet, de såg ut som de blivit stuckna 1000 miljoner ggr av bin/getingar. Detta var pga någon liten ört de inte tålde... men de hästar som gått på det betet i 1000 år innan reagerade inte.. bara mina. Kan det vara så att det är höt eller betet, jag hade av vaktat om hästarnas allmäntillstånd inte är förändrat.. att de ser lite konstiga ut... är oftast ingen fara... mina såg ut som alien!:D

okej. känns skönt.

En av hästarna ska till vet och kolla en annan sak på måndag. då de nog kollar detta också.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 831
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 404
Senast: kolblakkur
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 057
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka