Svamp på hoven?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fnett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 311
F

Fnett

Idag när jag skulle hämta hästen i hagen så såg jag att hon hade ett 1 cm brett lager vit "gegga" på hovarna (alla fyra). Det var precis där på kronranden och då en cm neråt mot "tån". Jag har letat överallt efter någon sida med hästens sjukdomar på internet men förgäves... Så nu ber jag er om hjälp :) Det är inte min häst och ägaren var inte hemma idag. Ska försöka få tag i henne.
Har ni någon idé om vad det kan va?

Sv: Svamp på hoven?

Om det är lite fuktigt i gräset så brukar hovens "tillväxtszon" kunna bli blöt och det "sväller upp" lite vitt runt hovarna...
Helt normalt på pållarna ;)
(hoppas du förstår, jag är för trött nu för att ge allt annat än en virrig förklaring)

Har du verkligen aldrig sett det förr? Det sitter där 24/7...fråm födsel till dödsel.

Det är samma fenomen som när vi ligger för länge i badet och blir skrynkliga i huden. Alternativt (kanske mer jämförbart) när vi blöter upp nagelbanden inför manikyren.:)

Okej, tack så mycket! Nej, jag har aldrig sett detta förr... Jag har bara henne som sköthäst (började där i augusti). Tack för svaren!

Sömläderhuden är det nog du sett. Brukar nästan alltid synas när hovarna är ordentligt uppblöta. Är verkligen ingen svamp;)

Vad gör man åt det då? Eller det torkar efter ett tag?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 356
Senast: Happimess
·
Hästvård För en vecka sen drog hästen av sig skon + halva hoven. Hovslagaren var dit dan efter och slog på den. Han sa att det inte fanns mycket...
Svar
4
· Visningar
7 085
Senast: Mimsan_
·
Hästvård När jag fick hem hästen som ettåring hade han blåmärken från kronranden hela vägen ner på alla fyra hovar (har för mig att framhovarna...
2
Svar
25
· Visningar
5 914
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka