svamp och mögel på sadel?

F

favvo_tjejen

var och städade i stallet och hittade då min gamla sadel.. men som var väldigt otrevlig! :( den var alldeles full med mögel och svamp! äckligt!! smörjde då sadeln så då blev den snygg och fräsch igen!.. men nu efter ca två veckor så är den lika möglig och ofräsch igen!?.. hur får man bort det?! tack för svar!
mvh/malin

Sv: svamp och mögel på sadel?

Tvättade du sadeln INNAN du smörjde ? Möglet/smutsen måste bort först innan man kan smörja...annars flyttar du bara skiten lite hit och dit...men den stannar ju dock ändå kvar på lädret. ett knep jag vet är att tvätta först med vitvinsvinäger, upprepa tills allt mögel är borta...därefter tvättar du med lädertvål...sedan måste det torka ordentligt INNAN du smörjer. Sedan får du hänga sadeln på bättre ställe..typ där det inte är fuktigt. Finns nog andra knep också..men A och O är ju rengöring först innan smörjning samt lämpligt förvaringsställe.

favvo_tjejen skrev:
var och städade i stallet och hittade då min gamla sadel.. men som var väldigt otrevlig! :( den var alldeles full med mögel och svamp! äckligt!! smörjde då sadeln så då blev den snygg och fräsch igen!.. men nu efter ca två veckor så är den lika möglig och ofräsch igen!?.. hur får man bort det?! tack för svar!
mvh/malin

Testa använda Äppelcider vinäger.. :bow:

Var envis! Ibland måste man putsa om både en och två gånger.
Min sadel var också möglig efter sommarledigheten. Trist...

Det forsta du ska gora ar att flytta sadeln till ett varmare stalle, sa att den torkar ut riktigt. Just nu ar sadeln fuktig och det gor att moglet trivs. Det spelar ingen roll hur mycket du rengor och smorjer, moglet kommer att komma tillbaka. Det samsta du kan gora nar du har mogel pa sadel eller trans ar att smorja in ladret, for det ar uttorkning som behovs.
Rengor sadeln (med tval, INGEN olja). Ta in sadeln i koket och hang den pa en stol dar i ett par dagar. Rengor den igen och hang ut den i sadelkammaren. Olja inte sadeln forrens moglet har hallit sej borta i ett mar manader.
Och det basta knepet till att halla sadeln fin och ren fran mogel ar faktiskt att anvanda den regelbundet. Anvander du den inte till tavling eller vardagsridning, salj den! Ingen ide att ha en sadeln i sadelkammaren som ligger dar och moglar.

Varmt behöver det inte vara, så länge det är tillräckligt torrt i luften. Lagom luftfuktighet är lädrets bäste vän.

18 grader är den bästa temperaturen för läder sa ena ridläraren på skolan till oss, så lite varmt ändå :)

Tror 18 grader är för varmt.
Sen är det dock luftfuktigheten som är avgörande.

Har min avfuktare på 60% med cirka 10 grader värme vintertid och mitt läder möglar aldrig.

Hej!
Jag har hört att Ättika ska vara bra. Späd ut i vatten först bara..
Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka