Svamp mellan tasstårna

M

millansnillan

Ludwig har fått svamp mellan tårna (tyckte först att det var blod men kollade upp och det var svamp). Det är inte så illa men man vill ju att det ska försvinna så fort som möjligt.

Anledningen till svampen är att Ludwig alltid är fuktig på tassarna (mkt päls + alltid fuktigt väder). Nu är pälsen på tassarna bortklippt så det ska väll underlätta. Men det kvittar vad noga jag är med handduken efter att jag vart ute med han, han är alltid fuktig på tassarna.

Det säger ju sig självt att är han fuktig på tassarna så försvinner inte svampen men han måste ju gå ut.

Finns det något medel man kan ha på eller har någon något tips på hur man ska undvika att hunden blir blöt på tassarna?
 
Sv: Svamp mellan tasstårna

Hej !
Gå på apoteket och köp pevaryl kräm!
Är kanon för svamp!! har använt den många många gånger på olika vovvar


Tesora
 
Sv: Svamp mellan tasstårna

hade oxå pudret i början , men har gått över till kräm när det gäller tassar , Tycker den håller bättre i och med att dom är ute och går i det mest konstiga ;-)
Pudret använder jag i öronen,
men smaken är som baken :-) alla har olika sätt, Men huvudsaken att det fungerar


Tesora
 
Sv: Svamp mellan tasstårna

Hmm, vad konstigt att tassarna aldrig torkar...
har själv cocker, och nu när hon är trimmad är tassarna riktigt kortklippta, torkar på ett kick!

Men vi kanske inte trimmar på samma sätt?(eller ja, jag trimmar ju inte själv;) )
 
Sv: Svamp mellan tasstårna

Det säger ju sig självt att är han fuktig på tassarna så försvinner inte svampen men han måste ju gå ut.

Anledningen till att tassarna inte torkar beror nog på att han slickar på dem. Om man köper pudret kan man behandla både tassar och haka samtidigt då det tenderar att sprida sig till hakan iom slickningarna!
 
Sv: Svamp mellan tasstårna

Testa Nolvasan S rejält utspätt med vatten som tassbad - jag fick det på recept av min veterinär - fungerar utmärkt :idea:
 
Sv: Svamp mellan tasstårna

Om veterinär har konstaterat svamp i tassarna så kan de skriva ut svampshampoo (Malasseb).
 
Sv: Svamp mellan tasstårna

*kl*
Man bör ju inte använda medel mot svamp för lättvindigt. Svampen kan då bli resistent. Har aldrig varit i din situation men jag skulle frågat vet. och sedan följt dennes anvisningar istället för att mixtra själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Övr. Hund Hej! Älskar min cocker, han är smart och rolig och så duktig på nosework MEN efter en härlig dag i skogen eller på landet så luktar han...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: Anders_K
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 041
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Ena hunden är lite rödaktig i pälsen mellan tårna och trampdynorna. Han verkar inte besvärad av det, slickar inte eller liknande men jag...
Svar
7
· Visningar
5 387
Senast: Elementary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp