Svamp längs benet?

Sunny

Trådstartare
Har hand om en travare som fått ganska stora pälsavskav längs vänster bakben. Trodde först det var nåt slags skavsår efter att hon legat på nåt dumt ställe (lösdrift), men inser nu att det kanske kan vara svamp? Ingen av de andra har det. Kan lägga upp bild när jag varit där näst, men så länge - tips? Hon har inte ont där.

Hört att citron ska funka mot svamp?

Har hand om en travare som fått ganska stora pälsavskav längs vänster bakben. Trodde först det var nåt slags skavsår efter att hon legat på nåt dumt ställe (lösdrift), men inser nu att det kanske kan vara svamp? Ingen av de andra har det. Kan lägga upp bild när jag varit där näst, men så länge - tips? Hon har inte ont där.

Hört att citron ska funka mot svamp?
För att behandla mot svamp så måste du ju först veta att det är svamp som hästen har. Är det inte det svamp kan behandlingen ställa till det ännu värre om man har otur.
Blir det större eller har hästen klåda? Det borde hästen ha om det var svamp. Men det kan bl a vara skabb också om hästen har klåda.

För att behandla mot svamp så måste du ju först veta att det är svamp som hästen har. Är det inte det svamp kan behandlingen ställa till det ännu värre om man har otur.
Blir det större eller har hästen klåda? Det borde hästen ha om det var svamp. Men det kan bl a vara skabb också om hästen har klåda.

Ja det förstår jag, det är därför jag skriver här, för att försöka reda ut vad det är för något :)
Hon har inte haft någon klåda, men det har blivit större och större ett tag nu. Däremot när jag var där idag tyckte jag det minskat lite igen.

Bilder:

Obs, det lite kluddiga i pälsen är en mjukgörande salva från gårdagen.

20150305_110045_zpssz8ryiyc.jpg

20150305_110022_zpsng9baalm.jpg

20150305_110108_zps3kttyudu.jpg

Mina funderingar:

Svamp?

Regnskållor? Det är ju som ni ser på mittenbilden lite "krustor" eller vad jag ska kalla det. Pluppar liksom, som är lätta att pilla bort. Men annars tyckte jag inte det såg ut som det, när man jämför med andra bilder på regnskållor?

Proteinutslag? Det här kan jag inte alls något om, har bara hört att det kommit upp vid andra liknande frågor. Och hon har fått något ökad fodergiva på senare.

Skavsår? Det tänkte jag först, när det var mindre. Men nu är jag ganska tveksam, ville ändå nämna det dock, helt omöjligt vet jag inte om det är.

Senast ändrad:
Det ser precis ut som det min häst har/haft och hon har svamp. Googla svamp och häst och kolla bilder. Men framförallt kontakta veterinär så det inte är ringorm och tänk på att om det är svamp så kan det smitta till både dig och andra hästar. Hygien, tvätta täcken för att inte återsmitta och desinficera borstar och allt. Om det är svamp vill säga.

Om det är svamp (vilket jag inte ser som helt osannolikt) så är det bättre att inte använda några täcken alls på det drabbade området.

Så där såg en av mina ut i höstas. Jag tvättade henne med desinficerande schampo och det gick bort.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka