Svamp i öronen?

NotlikeI

Trådstartare
Hej! Idag upptäckte jag och ägaren till min ena medryttar häst att denna häst (rätt ny på stället) hade vita fläckar i öronen. De är olika stora och rätt stora, ser lite ut som "mögel" och är lite buckliga verkar inte sitta längre ned i öronen utan mer i själva örat. Hästen i fråga verkar inte direkt öm, men sen är denna häst väldigt snäll att hantera så lite svårt att avgöra.

Så vad att göra? Smittas det? Ska man klippa öronhåret (blir det bättre eller sämre då, skyddar ju men gör samtidigt det mer fuktigt och svårare för öronen att hålla sig torra, menar inne i örat nu så ingen missförstår)

Tänker på sådan salva jag fick till hunden när hon hade problem med öronen, borde ju gå att få utskrivet något liknande?
Någon som har erfarenhet? :)

Hej! Idag upptäckte jag och ägaren till min ena medryttar häst att denna häst (rätt ny på stället) hade vita fläckar i öronen. De är olika stora och rätt stora, ser lite ut som "mögel" och är lite buckliga verkar inte sitta längre ned i öronen utan mer i själva örat. Hästen i fråga verkar inte direkt öm, men sen är denna häst väldigt snäll att hantera så lite svårt att avgöra.

Så vad att göra? Smittas det? Ska man klippa öronhåret (blir det bättre eller sämre då, skyddar ju men gör samtidigt det mer fuktigt och svårare för öronen att hålla sig torra, menar inne i örat nu så ingen missförstår)

Tänker på sådan salva jag fick till hunden när hon hade problem med öronen, borde ju gå att få utskrivet något liknande?
Någon som har erfarenhet? :)

Och det handlar inte om talgkörtlar i öronen, som annars är ganska vanligt och bilda vita prickar/bulor i öronen?

Och det handlar inte om talgkörtlar i öronen, som annars är ganska vanligt och bilda vita prickar/bulor i öronen?

Vet som sagt inte, men det ser mer ut som "fluffig" vit mögel? Det är liksom inte vita prickar, utan mer fluffiga fläckar. Har ingen erfarenhet då jag aldrig haft en häst med något problem med öronen :)

Vet som sagt inte, men det ser mer ut som "fluffig" vit mögel? Det är liksom inte vita prickar, utan mer fluffiga fläckar. Har ingen erfarenhet då jag aldrig haft en häst med något problem med öronen :)

Det behöver inte alls vara ett problem om det handlar om talgkörtlar, alldeles normalt kan det vara och inget som hästen behöver besväras av.

Det är troligen öronsvamp, fullblodet hade det. Ska inte behandlas utan att man är säker på vilken sort det är. D v s det behövs ta prover. Laborera inte själv, det kan förvärra det, och känner hästen obehag blir det rätt jobbigt med tränsning, grimma etc.

Det är troligen öronsvamp, fullblodet hade det. Ska inte behandlas utan att man är säker på vilken sort det är. D v s det behövs ta prover. Laborera inte själv, det kan förvärra det, och känner hästen obehag blir det rätt jobbigt med tränsning, grimma etc.

Nej hade inte tänkt att själv göra något åt det. Kan det läka ut själv? Annars får jag väl pressa lite på att ta ut veterinär. Kan kanske erbjuda mig att stå för halva kostnaden eller något :)
Jag själv hade knappt klarat behandla det, sitter och klöks av att bara skriva om det. När det kommer till svamp/mugg och liknande grejer är jag himla äckelmagad.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 980
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 644
Senast: Blyger
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 024
Senast: Egonson_
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka