Svamp i akvariet?

Muninn

Trådstartare
Hej!

Är en relativt nybliven akvarist som har ancistrus, pictusmal, neontetra och guppy.
Till min stora förtvivlan upptäckte jag igår kväll/natt att några av guppysarna hade något som jag (efter googling och läst på zoopet) tror är svamp eller en kombo med fenröta?
Det är inte vita prickar, utan vitt "ludd" eller "beläggning" som nästan ser ut som om fjällen blivit förhårdnade och ljusare, någon firre har blivit "naggad" i stjärtfenan av det vita, några har det på kroppen.

Tre stycken dog för mig inatt, trots att de varit i saltbad igår.

Är väldigt orolig, slängde lite flytväxter som oxå hade vitt ludd, och har saltat karet och det är nyligen bytt vatten och inredningen är tvättat.
Pictusarna och våra ancistrus mår som prinsar, men har käkat upp de guppys som dog inatt :crazy:

Ska till akvarieaffären i stan idag och prata med henne och be om medicin, men jag vill gärna ha hjälp av bukefalisterna. Kan det vara svamp? Bästa sättet att medicinera? Vad bör jag mer göra?
Vattenvärdena ska vara kanon enligt teststickorna, och värdena har legat klockrent stabilt varje dag. Noll nitrit enligt stickorna.

Blir så ledsen, jag har fäst mig så vid mina små firrar och jag vill verkligen inte orsaka dem lidande :cry:

Sv: Svamp i akvariet?

Hur länge har du haft guppysarna? Hur mycket salt hade du i? Jag skulle använt salt (1 dl per 100 liter), och sedan någon bra svampmedicin typ Dessamor från Aquarium Munster.
Dock är jag skeptisk till om du klarar dem om de ser ut som du beskriver. Stora sår på kroppen är rätt allvarliga trauman.

(OT, du vet att pictus äter neontetror va?)

Helsikes. Jag har haft c:a 1/2 dl salt i, så då ökar jag på och slänger i bra svampmedicin. Kommer hem om en timme, max.

Guppysarna har kommit i omgångar, men har bott där i ett par veckor nu c:a, och det måste gått himla fort för jag sitter och studerar dem ingående varje dag och såg det första gången igår :eek:

Pictusarna är än så länge snälla, men vi har tagit risken, för sambons skull- han är mer förälskad i pictus-patrullen än mig tror jag....... :D (Och det finns massor med gömställen för alla ,som tur är..)

TACK för svar!

Uppdatering: Varit hos vår mkt trevlige zoohörna här i stan, och fick prata med ägaren som gav mig mycket hjälp.
Letade efter medicinen som Gabbi tipsade om men hittade inte den, stod och valde mellan en hoper andra som skulle ta svamp, men efter lite diskussionen med ägaren av affären så fick jag med mig esha 2000, som även påstås vara bra för bakteriella infektioner, men den ska åtminstone ta "allt" på utsidan av firren- typ, svamp.

Alla fiskarna är fortfarande pigga som sjutton, första dropparna esha har nu gått i karet och behandlingen fortsätter över helgen. Sedan blir det 25% vattenbyte på måndag och i med bra bakteriekultur som zooägaren skulle ta hem till oss.
Han ratade också de där "mirakelmedeln" som kommer med startpaketen, typ "Easy life" som ska vara bra för "allt"... :grin:

Så, nu är väl helt enkelt planen att medicinera klart, hålla stenkoll på alla, mata måttligt och kolla vattenvärdena frekvent. Så håller vi alla tummar för att vi kan stoppa det! Det är bara våra Guppys som blivit påverkade, men de är väl i allmänhet känsligare (känsligare än "förr i tiden" iaf?).
Salt har vi haft i, men måttligt pga ancistrusarna. Vattnet är saltat vid varje byte och vid uppstarten iaf :)

Puh. Det här är nästan lika jobbigt för mina nerver som när min gamla ponny hade ledinflammationer som kom och gick.... Jag har verkligen fäst mig otroligt mycket vid de små sötnosarna :love:, mycket mer än jag trodde man kunde göra när det gälelr ett "icke-keligt" djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka