Svamp/fuktexem? Hjälp!

T

Tant Asta

Kom ut till hästen nu i kväll efter att ha varit bortrest i en vecka. Innan jag åkte hade jag sett att han var lite 'spårig' i pälsen strax över svansroten, som det ser ut när sorkar har grävt gångar i snön och åkern och det blir som 'halva' gångar kvar sen när snön försvinner (världens sämsta förklaring, jag vet, men det var dte bästa jag kunde komma på... hoppas någon fattar!) Jaha, tänkte jag, då var det kört igen. För fyra år sedan uppträdde nämligen samma 'spår' i pälsen, just där, när det var som regnigast på sommaren. Vi såg det, dåvarande stallägaren och jag, och hade inte en aning om vad det kunde vara. Vi passade på det för att se hur det utvecklade sej. Jag var bortrest i två dagar (allting verkar hända när man är borta, varför? :confused: ) och hade bett min granne kolla till hästen som gick på bete 500 meter från deras hus. Grannen i fråga kan inte mycket om hästar, men jag sa tydligt till henne att vattnet skulle fixas, att hon skulle kolla att han hade flughuvan på sej för annars vart hans ögon som tennisbollar, att hon skulle kolla efter sår och så klart kolla på rumpan om det blev värre. Hon följde med ut och kollade på honom innan jag åkte, så hon fick se hur det såg ut.

På morgonen andra dagen jag var borta ringde hon och sa att det hade blivit ett sår där 'spåren' vart. Jag ringde stallägaren som åkte ut och tittade. Hon tog in honom och tvättade såret med alsolsprit och hade på kortisonsalva tror jag att det var. Efter det åkte jag ut tre gånger om dagen och gjorde rent och smörjde, köpte även ett exemtäckte och hade på honom eftersom vi inte visste vad det var. Solexem var dte första vi tänkte på, men han hade aldrig haft problem med det förut i sitt då sjuåriga liv och det hade inte varit mycket sol den sommaren. Exemet/såret/vad det nu var kom också när det regnade som mest, flera dagar i rad, kanske veckor (kommer inte ihåg riktigt).

Hur som helt, så gick det över inom några dagar, han kliade inte på det och det vart en skorpa på såret. Jag hade ringt veterinären, förstås, men hon tyckte att vi skulle fortsätta som vi gjorde och se om det hjälpte, och det gjorde det ju.

I alla fall, nu när jag kom ut till hästen hade han kliat sönder svansen :crazy: Småsår på svansroten och det 'spåriga' hade blivit värre, förut var det bara i pälsen, men nu var det som 'skrynklor' i huden också. Första tanken var ju att vad det nu var han hade för fyra år sedan hade kommit tillbaka. Samma väder nu också, blött, regn och fuktigt. Jag försöker få tag på stallägaren för att kolla om det var kortisonsalva vi hade förra gången, i så fall köper jag det och försöker igen. Om det inte blir bättre ringer jag förstås vet.

Oj vad långt det blev, jag måste lära mej att sortera lite av det jag skriver... Det jag undrar, om någon har orkar läsa så här långt, är om någon har en aning om vad det kan vara? Kan det vara svamp? En rektion på det dåliga vädret? Nu blir det täcke på eller in i boxen om det regnar, så att det inte blir värre...

Vore jättetacksam för svar!
 
Sv: Svamp/fuktexem? Hjälp!

Låter väl precis som regnskållor(=streptotrikos)?

Brukar uppstå på rygg/rumpa vid fukt, regn och värme. Ta ut veterinär och ge din häst god hygien, torrhet och värme under tiden. Veterinären tar ett skrapprov för säker analys.

Lycka till!!!
 
Sv: Svamp/fuktexem? Hjälp!

Tack, ska leta mer info om regnskållor! Ringer vet. i morgon!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 899
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 893
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp