"Svälta ihjäl" - kan dom det?

Sv: "Svälta ihjäl" - kan dom det?

Trodde oxå att det tillhörde hingstbetéende att gnaga mkt- på svansar mm.

Fick mitt "vetande":angel: helt ikullkastad när mitt sto var värre än alla andra val. som jag har haft- i totalen:crazy:

Fanns inte ett enda antibit som funkade.
den hade fri tillgång på hö- alltid o fick massor av kraftfoder, buskar o träd- även inlagt i boxen.

Den hade ett väldigt gnagbehov- när inte bete fanns- kanin.
Hungrig var den inte!

numera har det lugnat ner sig:banana:
Båda åt dock på stolpar som o träd som besatta förra sommaren- när de fick en förgiftning.

Naturligtvis kan de bli hobbybävrar, eller gräva boxar, av andra anledningar än hungrig.

Men om det slutar tvärt när de får mer strå, och kommer tillbaka när de får mindre strå, kombinerat med att kasta sig över alla mat de når - ja då drar iaf jag slutsatsen att där och då och för den hästen var det att den tyckte den var hungrig/hade för lite att äta.

Även jag har i perioder haft hobbybävrar, av okänt anledning, och jag har ju haft boxgrävare som gjort det av uttråkning. Skillnaden mellan dem och den här är att de har komplett skitit i om de fått (mer) mat eller ej utan varit lika ändå.

Precis. Fast jag behöver ju nån lösning för 'boxbruk', det där blir ju väl stort ha i boxen även om han har en stor box. Sitter på jobbet så har inte mina länkar tillgängligt, men i en engelsk hästtidning och sen på nätet såg jag en skitsmart grej, som eg är till för att ge blött hö i och blöta hö. Men som en stor rektangulär plastbehållare på hjul, upp till boghöjd ungefär. Ovanpå höet ligger ett galler, som 'sjunker neråt' i takt med att höet äts. (Ska man anv den som tänkt så ut ur boxen, i med höet, fyll på med vatten, blöt höet, tappa ur vattnet med propp i botten, och dra in den i boxen och servera hästen).

Nåt sånt vore ju super, men jag har inte hittat ngn motsvarighet någonstans, och inte kommit på ngn säker ide för att bygga heller. Gäller ju att det tål att gngas och sparkas och krafsas på och så utan att bli en skaderisk, ett hembygge alltså.

2 av alternativen på sidan är till för boxbruk. Titta igenom, det är hörnvarianten.

AH, då ska jag kika igen, kollade bara på den första, den för hage!

Kollat nu - den är bra, om man kunde modifiera så de äter uppifrån, blir sån skev tuggställning om de står med huvudet på sned och drar ut., Iofs blir det inte bra om de upprepat drar ut strån uppifrån heller förstås.. hmm..

Ska printa ut sidan och ta med till bror och se om han har några smarta förslag (det är han som får bygga sen iaf *s*)

AH, då ska jag kika igen, kollade bara på den första, den för hage!

Kollat nu - den är bra, om man kunde modifiera så de äter uppifrån, blir sån skev tuggställning om de står med huvudet på sned och drar ut., Iofs blir det inte bra om de upprepat drar ut strån uppifrån heller förstås.. hmm..

Ska printa ut sidan och ta med till bror och se om han har några smarta förslag (det är han som får bygga sen iaf *s*)

Ja den är inte helt tokig tycker jag. skulle inte oroa mig för huvudet på sned, i och med att de bara drar ut ngra strån i taget, återgår de till normal huvudposition när de tuggar. blir inte alls samma som om de skulle få ut mkt i taget, då blir det nog mer permanent läge att de står så. Du får problem om du ska ha den äta uppifrån, då faller ju funktionen att strået matas på succesivt genom att det trillar neråt s.a.s

Jo, fast kollade du länken jag hade? Där får man ju succesiv 'frammatning' av strået, iom att 'gallret' trycks ner.

Men ska skriva ut båda sidorna och konferera med bror, han brukar ha bra förslag, och vet ju vad som är rimligt att bygga själv etc.

Och oavsett vilken lösning, så OM han accepterar att man blandar i halm i höet (och inte då försöker meja sönder 'behållaren' eller tycker 'hö slut, hungrig!) så tar ju det ytterligare tid, speciellt om han (vilket jag hoppas) ska sortera ut höet från halmen och äta hö först..

Ja jag såg det nu, kan väl också vara ett alternativ i.o.f, om du kan fixa ngt som är tillräckligt tåligt samtidigt som det inte går att skada sig på gallret osv.

ang. att blanda med halm har jag goda erfarenheter av det. som du säger så plockar de först ut höet, och sen äter de halmen "i värsta fall". : ) Bäst är att blanda med halm som är uppdelad på smakligare halm (vete tex) och halm som "bara" är strå. då äter de ännu saktare : )

Mm, kom på en till anledning att jag föredrar 'äta uppifrån' modellen. Herrn krafsar ju i sitt hö, när det bara ligger på golvet, så det första han gör är att krafsa ut det över hela boxen. Just det säger jag inget om, tar längre tid att återfinna alla strån sen :devil: (och han är sån som äter dem, inte fjollar som fbl som anser att hö i ströet = äckligt, oätligt hö). Dock så sen där höet legat ursprungligen gräver han, för att få fatt i allt boss/strö. Ligger en gummimatta i botten där så ingen jättefara så, men det blir bökigt med bädd, då han får 'nedförsbacke' till maten då. Och känns som krafsrisken/grävrisken är större om han har 'ätöppningen' nedtill än upptill?

Jag blandade ju det lösa silaget med halm förr, men iom att han krafsar ut det i halmen iaf gjorde det ju ingen större skillnad. Men sålänge man får proportionerna rätt så borde 'hösilagehalm' fungera bra i en 'behållare' som sänker äthastigheten. Utveckla gärna hur du menar/tänker med smaklig halm och stråhalm komb gärna?

Fan att jag inte hittar den där behållaren jag menar, den var liksom lysande, och bara man har rätt storlek på maskorna känns den ofarlig med. Som en stor rektangulär (storlek som ett halvt badkar på längden och som ett badkar på bredden typ, tänkt till stor häst dock), höjd upp till boghöjd (övre kanten). I mycket kraftig plast, med hjul. Och 'överst' låg ett metallgaller. Samma princip som den där 'plasthinken', att gallret trycker ner höet, och sjunker i samma takt som höet minskar, och de får dra upp höet ur maskorna. Så samma tanke som hinken, men EONER gånger stabilare, stadigare och känns det som på bild iaf - säkrare.

Precis den mackan länkade till, alltså exakt samma typ av automat, så mitt svar till henne är applicerbart.

Jag tycker det är HUMOR att de är på just den sidan. Det ska vara så natuurligt så, och så dyker de där upp, hemskt naturligt :devil:

Hittar inte den jag tänkte på först, den var större, stadigare, på hjul etc.

Men skitsamma, hittade den här, som visar ungefär hur jag menar/tänkt att man borde ha, förutom att just den här INTE skulle överleva länge. Men nåt sånt, med nät/galler som 'sjunker' succesivt jag klurar på om man kan bygga..

http://www.slowdownhayfeeder.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid=27

Iden är nog bra men vad häner om hästen stampar i den. Risken är nog att den kan skada sig Plast är vasst. Jag undrar om det inte skulle funka att bygga hönät av gunnebo stängsel.

Precis den mackan länkade till, alltså exakt samma typ av automat, så mitt svar till henne är applicerbart.

Jag tycker det är HUMOR att de är på just den sidan. Det ska vara så natuurligt så, och så dyker de där upp, hemskt naturligt :devil:

Jag håller med dig men det är faktiskt naturligt att äta små mängder under lång tid för hästen

Iden är nog bra men vad häner om hästen stampar i den. Risken är nog att den kan skada sig Plast är vasst. Jag undrar om det inte skulle funka att bygga hönät av gunnebo stängsel.

det funkar inte. det måste vara ordentligt stål galler. gunnebo stängslet böjer sig, och de töjer ut rutorna, så hela effekten försvinner.

Nej, den där känns alldeles för klen som jag skrev när jag länkade in, var bara själva 'funktionen' och iden jag ville visa, då jag inte hittade den jag tänkte på tyvärr. Den hade gallernät upptill.

Mackan svarade bra ang gunnebostängsel, men finns stadigare när. Gäller bara komma på hur och i vad man ska 'fästa' det.

:bump:
JIPPY YES,
hon äter nu!!!
Alltså jag startade ju tråden för att mitt sto med munkorg inte åt.
Fick tipset här av er att låta henne ha den på om natten istället för på dagen. Sagt och gjort, och i morse (efter andra natten) stod hon och betade när jag kom ut för att ta av den.
:bump:
Tack för tipset!!! Gissa om jag är lättad, nu slipper hon "svälta ihjäl";)

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Jag är byns just nu mest hatade person tror jag. En liten svart ponny står mitt i ett hav av gräs och ömsom hatar mig, ömsom tycker...
Svar
10
· Visningar
1 470
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka