"Svälta ihjäl" - kan dom det?

Sv: "Svälta ihjäl" - kan dom det?

Skulle du inte kunna ha som en liten foderhäck i boxen (under vintern) som du lägger silaget i med ett slags nät eller liknande så att han får krabbla lite med att försöka få ut det men samtidigt har foder under nästan hela natten eftersom att det tar så mycket längre tid?
Och sen halm, gillar han det lika mycket, för att annars så kanske han bara går och pillar lite med det?
Sen kanske han skulle må bra av att gå på promenad 1 timme om dagen? Hur gammal är han?

Vilken info har du läst?

det gäller när det är kallt ute och gräset ej kan växa dvs under 6 grader.
På sommaren är det bäst för dem att beta på natten, morgonen och förm.
Enlligt det jag har läst.

ATG sammanställde en rapport efter att många hästar som får fång är invanda på gräs. De nystade i det och kom fram till att fångrisken ökade när de började gå ute dygnet runt.
Kalla nätter gör att fruktoset i gräset "rusar" ut i stråna = ökad fångrisk då fång ofta utlöses pga detta. Ska kolla lite var jag hittade rapporten, kommer inte ihåg...

Vi som inte bor i sydsverige har kalla nätter långt fram i juni...

men problemet är väl att den går på klövervall för att din andra häst behöver det? Om den inte gick där ö.h.t tror jag knappt du skulle ha samma problem.

Han gick på bara vinterhagen, dvs skräpbete, hela våren och gick upp. Sen vandes de ju in supersakta på bete, klövervall ja, han med munkorg. Han har varit borta från klövervallen med, för att se om det hjälpte, dvs bara gått i vinterskräphagen. Tyvärr hjälpte inte det.

Dvs kräpet i vinterhagen, redan där blir det för mkt. Och där är haken. Han skulle behöva ha munkorg dygent om/all tid på gräs, men där börjar det kännas inhumant, och sämre bete än min vinterhage har jag inte hittat heller tyvärr. Kan som sagt ta bild, det är bara skräp.

Skulle du inte kunna ha som en liten foderhäck i boxen (under vintern) som du lägger silaget i med ett slags nät eller liknande så att han får krabbla lite med att försöka få ut det men samtidigt har foder under nästan hela natten eftersom att det tar så mycket längre tid?
Och sen halm, gillar han det lika mycket, för att annars så kanske han bara går och pillar lite med det?
Sen kanske han skulle må bra av att gå på promenad 1 timme om dagen? Hur gammal är han?

Jag har funderat på det, sett en sån lösning, fast för att blöta hö, för länge sen i en engelsk tidning. Jag bar klurar på hur man kan göra en sån själv, men att det samtidigt blir säkert. Han krafsar/gräver i maten nämligen så måste vara ngt hållbart. Har du ngt tips eller sett något smart så hojta gärna!

Halm äter han om silaget dras ner, när han får sina totalt 10 kg (vintertid) så plockar han i halmen, drar jag ner silaget äter han mer halm. Skulle ju vara superlösning om det var mer skillnad i MJ mellan dem.

Han är 2 år i år, född i maj 06. Han lösgalopperas ca 3 ggr/vecka, och promenerar när det går. Tyvärr är han lite plattfotad så han ömmar på grusvägarna, och det är ungefär vad jag har här. Men när dett är mjukare knallar jag med honom, dock har det inte det erkänner jag blivit så mkt som 1 h/dag.

Men det var det jag menade när jag skrev till axel att om inte sänkt TS ger mindre MJ men han ändå är nöjd med antalet kilo, så får jag slå skor på honom och motionera honom mer i vinter.

Svarar på diverse inlägg. Har en shettis och en arab. Araben behöver mat mat mat... Shettisen är i fint hull, men får inte bli tjockare. Så hon har betes begränsare på nätterna. Mellan 7-12 timmar per dygn. Fungerar jätte bra. Tog henne bara en liten stund att komma på hur hon skulle äta. Nu betar hon som vanligt bredvid min andra häst, bägge kan gå ute dygnet runt och få vara hästar, (4 och 5 år gamla) de kan beta tillsammans men shettisen får i sig mindre mängd per tugga. Alltså minskar både fångrisken och risken för en för fet ponny. Ponnyn i fråga är inte det minsta ledsen över att ha denna på sig, hon knatar på och hoppar diken och betar och grejar precis som vanligt.

ATG sammanställde en rapport efter att många hästar som får fång är invanda på gräs. De nystade i det och kom fram till att fångrisken ökade när de började gå ute dygnet runt.
Kalla nätter gör att fruktoset i gräset "rusar" ut i stråna = ökad fångrisk då fång ofta utlöses pga detta. Ska kolla lite var jag hittade rapporten, kommer inte ihåg...

Vi som inte bor i sydsverige har kalla nätter långt fram i juni...

Det är jag helt med på. När det är så kallt att gräset inte kan växa så lagras energin dvs glukosen som har bildats vid fotosyntesen som fruktan i gräset. När det sedan blir varmt dvs över 6 grader så tar gräset av lagret och växer. Därför är det extra farligt om det är soliga kalla dagar och gräs på marken.

Men på sommaren är det tvärtom. Då producerar gräset en massa energi i solljuset och efter några timmar efter soluppgången är halten lättlösliga dvs farliga kolhydrater hög. När solljuset sedan minskar används dessa till att växa och de farliga halterna minskar.

Slutsatsen av detta blir att om det är soligt:
Under vintern farligt att beta på natten, förmiddagen.
På sommaren farligt att beta från förmiddagen och fram till kvällen.

Sedan ska man ha klart för sig att fruktanhalten är beroende av flera andra faktorer och den ändras så snabbt. Dessutom kan det ju vara mittemellanväder så jag har kommit fram till att detta inte går att förutsäga. Men att påstå att det i dag mitt i sommaren är farligast att beta på natten tycker jag är fel.

Jag ska leta upp en referens strax.

Pasture Nonstructural Carbohydrates and Equine Laminitis1–3,
Annette C. Longland*,4 and Bridgett M. Byrd

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/136/7/2099S

Senast ändrad:

Kanske kan det hjälpa dig med ett blösare hösilage. Vi hade ett väldigt blött ENsilage förra året, runt 21% ts. Hästarna kunde äta mängder utan att bli feta. Det var naturligtvis inte optimalt ur andra aspekter (några av hästarna blev dåliga i magen ett tag), men de kunde i vart fall äta mycket utan att bli feta.

mm, så blött blir det inte (och vill inte ha heller, av orsakerna du nämner), däremot skulle det vara trevligt att kunna blanda i silage med så låg TS, fast är ju lättare sagt än gjort få ta i tyvärr, det är ju som dus äegr ensilage då, och i storbal. Men bad min silagebonde i vintras att han skulle ta blötare silage åt mig. Normalt ligger det på 60%.

Och han lyckades ta iaf del av det jag ska ha blötare, hur mkt blötare vet jag inte, jag bad om 45 - 50% men med den hysteriska torka vi haft här, dvs hur snabbt det torkat när det varit slaget så vet jag inte hur mkt han fick ner det, inte sett analysen än. Men förhoppningsvis kan vi komma neråt 50% (hoppas jag iaf som sagt), och sen beror det ju på årets värden han ligger stadigt kring 6 MJ/foder, men kan ju variera, från 5.7 - 6.3 har det legat under årens lopp. Men med lite tur så säg 5.7 MJ/kg foder i år med, och så får ner det till 50%, så blir det det ju neråt strax under 5 MJ per kg foder, ingen jätteskillnad det heller tyvärr, på 10 kg så 7 MJ, men det är en skillnad som är mer än marginell iaf, dvs alltid något.

Men, vet varken TS eller MJ än, TS får jag nog inte veta förrän det är hemma och jag kollar den själv, tror inte han analyserar mitt parti för sig utan kör på 'det stora' men jag kan ju sen via MJ/Kg TS räkna ut.

Tyvärr så vet jag inte ngn riktigt bra lösning just nu, men kan klura lite på det;)

Kom på en grej såhär bara.. När man blötlägger hö så sägs det ju att närningen försvinner när det legat i vatten under en längre tid (minst 1 h?).. skulle inte det funka med ditt silage? Eller funkar det bara med hö?

Hmm, lite funderingar såhär!:D

Tror du verkligen att han gnager på stolpar, gräver i jorden och i boxarna enbart pga hunger? Jag har själv en 2-årig ponnypojke som hela vintern har haft i princip fri tillgång på hö i hagen , trots det ska han gnaga på stolpar, älskar att gräva efter rötter, "möblera om i boxen " och överhuvudtaget tugga och bita på allt som går att få tag på. Han har knappast varit hungrig.... Det hör nog till småpojkarnas beteende. Det skulle kännas grymt att sätta munkorg på en så ung häst. Jag skulle aldrig kunna tänka mig det. Då fick jag lösa det på annat sätt. Något måste gå att hitta på.

Jag tror dessutom att det inte går och räkna foderstat enligt gängse metod till ponnyer av naturras. Man får använda sunt förnuft då de oftast är alldeles för lättfödda för att följa "normala" foderstatstabeller.

Enligt Owe Wattle (SLU) så ska det vara säkrast/bäst för fångkänsliga hästar att beta på morgonen efter det daggen försvunnit till ca 15 00 på eftermiddagen sommartid här i Sverige. Fruktanhalten är högst från 16-17 under Juni och Juli i vårt land. Detta är vad OW sagt på en föreläsning förra året. Jag vet ej hans källor men det skiljer mellan olika länder därav olika rekommendationer vad jag förstått.

Senast ändrad:

Jag har funderat på det, sett en sån lösning, fast för att blöta hö, för länge sen i en engelsk tidning. Jag bar klurar på hur man kan göra en sån själv, men att det samtidigt blir säkert. Han krafsar/gräver i maten nämligen så måste vara ngt hållbart. Har du ngt tips eller sett något smart så hojta gärna!

www.sundhast.se/iframe_automater.htm

Poängen är att förlänga ättiden genom att enbart tillåta att hästarna får tag i "strån" och inte vräker i sig.

OK intressant att höra. Jag ger mig. Det är klart att han vet detta bättre än vad jag gör. Jag förstår att det är olika i olika länder beroende på klimat och olika grässorter. (Men jag trodde ändå att tiden på dygnet på ngt sätt var samma). Men som sagt jag är definitivt inte expert på detta och vill inte påstå ngt som inte är sant.

Enligt Owe Wattle (SLU) så ska det vara säkrast/bäst för fångkänsliga hästar att beta på morgonen efter det daggen försvunnit till ca 15 00 på eftermiddagen sommartid här i Sverige. Fruktanhalten är högst från 16-17 under Juni och Juli i vårt land. Detta är vad OW sagt på en föreläsning förra året. Jag vet ej hans källor men det skiljer mellan olika länder därav olika rekommendationer vad jag förstått.

Nu har jag tänkt några minuter till. Jag få nog inte ihop det du skriver riktigt. Om halten är som högst från 16-17 tiden tycker inte jag att det bör vara säkert att beta fram till 15. Jag vet visserligen att den kan ändras mkt snabbt. Det bör ju ändå vara så att halten ökar hela tiden från det att solen kommer upp.
Att halten är högst sent på eftermiddagen låter helt troligt men varför tar det i så fall 12 timmar ungefär (?) för den att sjunka så pass mkt att det är bästa tiden att börja äta gräs igen?
Jag är nog för trött för detta just nu. Men det finns kanske ngn som kan förklara för mig hur detta kan stämma?

Tror du verkligen att han gnager på stolpar, gräver i jorden och i boxarna enbart pga hunger? Jag har själv en 2-årig ponnypojke som hela vintern har haft i princip fri tillgång på hö i hagen , trots det ska han gnaga på stolpar, älskar att gräva efter rötter, "möblera om i boxen " och överhuvudtaget tugga och bita på allt som går att få tag på. Han har knappast varit hungrig.... Det hör nog till småpojkarnas beteende. Det skulle kännas grymt att sätta munkorg på en så ung häst. Jag skulle aldrig kunna tänka mig det. Då fick jag lösa det på annat sätt. Något måste gå att hitta på.

Jag tror dessutom att det inte går och räkna foderstat enligt gängse metod till ponnyer av naturras. Man får använda sunt förnuft då de oftast är alldeles för lättfödda för att följa "normala" foderstatstabeller.

Tja, jag kan ju inte vara säker. Men om han får sina 4 kg silage inne på natten, och står på halm, så gräver han inte i bädden och knaprar inte på väggarna. Och har inte det där maniska 'maaat', t ex att kasta sig över hösilagepåsarna när han går förbi.

Om jag drar ner givan, eller ställer honom på spån, då är hela bädden upp och nervänd när han jagar förlupna strån (min tolkning), och han äter på väggarna och kastar sig över mat han går förbi.

Så nä VETA kan jag inte, skulle lika gärna kunna vara 'tråkigt att inte ha ngt att äta', men då skulle han ju kunna noppa halm t ex, och borde inte kasta sig över matpåsar när han går förbi.

Och jo, tabellvärden på honom går inte att följa, han behöver betydligt mindre MJ än tabell.

Munkorgen har han som sagt nu 4 h/dygn, innan som mest 8 h/dygn. Resten av tiden 'fri'. Och jag känner som dig, inte munkorg dygnet runt på en sån liten en, dessutom så även fast han får i sig gräs med munkorgen, så tycker han att han är hungrig när den kommer av, alt vill reglera TS, så jag skulle inte lita på att han fick i sig tillräckligt med TS om han hade den dygnet om heller.

Tyvärr så vet jag inte ngn riktigt bra lösning just nu, men kan klura lite på det;)

Kom på en grej såhär bara.. När man blötlägger hö så sägs det ju att närningen försvinner när det legat i vatten under en längre tid (minst 1 h?).. skulle inte det funka med ditt silage? Eller funkar det bara med hö?

Hmm, lite funderingar såhär!:D

Ingen aning, haken med blött grovfoder är ju att det fryser vintertid? Dock ingen aning om man får ur näring ur det, och frågan är vad man får bort mest av i sådana fall, MJ eller protein?

www.sundhast.se/iframe_automater.htm

Poängen är att förlänga ättiden genom att enbart tillåta att hästarna får tag i "strån" och inte vräker i sig.

Precis. Fast jag behöver ju nån lösning för 'boxbruk', det där blir ju väl stort ha i boxen även om han har en stor box. Sitter på jobbet så har inte mina länkar tillgängligt, men i en engelsk hästtidning och sen på nätet såg jag en skitsmart grej, som eg är till för att ge blött hö i och blöta hö. Men som en stor rektangulär plastbehållare på hjul, upp till boghöjd ungefär. Ovanpå höet ligger ett galler, som 'sjunker neråt' i takt med att höet äts. (Ska man anv den som tänkt så ut ur boxen, i med höet, fyll på med vatten, blöt höet, tappa ur vattnet med propp i botten, och dra in den i boxen och servera hästen).

Nåt sånt vore ju super, men jag har inte hittat ngn motsvarighet någonstans, och inte kommit på ngn säker ide för att bygga heller. Gäller ju att det tål att gngas och sparkas och krafsas på och så utan att bli en skaderisk, ett hembygge alltså.

Men om du blöter det 1-2 h innan du ger det, hinner det frysa då?
Jag skulle TRO att det går bort lika mycket av varje näringsämne, men har egentligen inte en aning:angel:

Jag har kallstall, så det hinner det nog. Och frågan är hur mkt han hinner äta innan det fryser, alltså om han får 4 kg till natten.

Får experimentera lite i höst (innan frysgraderna), och som sagt, ta reda på det där med om det försvinner ngt och hur mkt.

Nu har jag tänkt några minuter till. Jag få nog inte ihop det du skriver riktigt. Om halten är som högst från 16-17 tiden tycker inte jag att det bör vara säkert att beta fram till 15. Jag vet visserligen att den kan ändras mkt snabbt. Det bör ju ändå vara så att halten ökar hela tiden från det att solen kommer upp.
Att halten är högst sent på eftermiddagen låter helt troligt men varför tar det i så fall 12 timmar ungefär (?) för den att sjunka så pass mkt att det är bästa tiden att börja äta gräs igen?
Jag är nog för trött för detta just nu. Men det finns kanske ngn som kan förklara för mig hur detta kan stämma?

Håller med dig. Jag tyckte också det lät lite konstigt speciellt då jag som du mest läst utländsk litteratur om Fruktan och fruktanhalter.... Undrar om det gjorts någon ordentlig undersökning om detta just i Sverige?

Jag har nog för egen del kommit fram till att man inte kan vara säker någon tid på dygnet ens på sommaren:(:confused:

Jag kör "stripbetning" på min fånghäst. Jobbigt men fungerar bra. Tur det finns plaststolpar...:)

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Jag är byns just nu mest hatade person tror jag. En liten svart ponny står mitt i ett hav av gräs och ömsom hatar mig, ömsom tycker...
Svar
10
· Visningar
1 470
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka