"Svälta ihjäl" - kan dom det?

Sv: "Svälta ihjäl" - kan dom det?

Det tycker jag oxå!
Eller att flytta dem från godisbutiken på dagarna.

Unghästar mår sällan dåligt av att bli lite sommarfeta. viktigast är att ha bra koll på utfodringen- när man SKA kontrollera den- övriga året.

Tredje gången jag frågar, kanske kan få svar nu? =) Vad tycker du jag ska göra åt min? Dels ang 'lite betesfet', han är alltså inte lite betesfet utan ligger på 100 kg för mycket och är downright fet. Alldeles för fet för att vara unghäst. Unghästar ska vara runda och blanka, men inte feta. Och det är han alltså på magert bete med dålig tillgång.

Sen ang vintern, vad tycker du jag ska göra då? Dagligen motionera en 1½ åring (om vi tar förra vintern som ex) i alla gångarterna, eller svälta honom genom att ge honom minimigiva TS och låta honom vara hungrig och frustrerad?

Och kom ihåg att mitt grovfoder har 0.7 MJ mer/kg foder än halm, så byta ut några kg mot halm gör ingen skillnad.

Ur din synvinkel förstår jag att du inte vill att han ska vara ensam unghästar ska ha lekkompisar! min två åriga hingst går på ett STORT bete med fem andra två års hingstar där lever han livet, men där har de massor av backar och stora platser att springa på så det är nästan som att de tränar. De är runda och fina men ingen är tjock! Kanske det skulle funka för din höst att släppas på ett riktigt stort bete med jämnåriga?
De hästar jag har som går ensamma i sandhagar är mina tävlingshästar de är 6, 11 och 17 år och sen är de två 6 åringar till och en 23 åring. ;)

Min ursprungstanke var att skicka honom på kollo på naturbete. Innan jag insåg hur extremt lättfödd han blivit (han var SVÅRfödd som åring, riktigt ordentligt svårfödd). Och nu har han ju bara min fblvalack, de leker men inte i samma omfattning han skulle göra med jämnåriga. Däremot så när han gick med mina tidigare hästar (en fyraåring och en tolvåring som trodde den var två år) och det var fullt ös medvetslös så blev han för trind ändå.

Men min plan i vintras var att ha fblherrn och arabherrn hemma på bete (jag har åt helvete för bra bete, klöver. Det de går på 4 - 8 h /dygn, resten går de i nedbetade skräpmatsvinterhagen och står inne) och skicka lillfjant på kollo. Dock så det var omöjligt att hitta naturbete med annat än 'nån kompis' tyvärr, knepigt med valacker då jag märkte att många hingstbeten inte släpper in dem? Vet inte varför, de flesta tyckte bara 'inte valacker', de få som motiverade ansåg att det var för att risken var att valacken skulle bli 'mobbad'??

Renodlade ponnybeten var det ont om med, för en unghäst av större ras skulle ju bli smal som etts treck på bete herrn skulle må bra på. Jag anade ett tag en affäride där, om man bara hittade magert bete att lägga beslag på ;)

Så jag gav ju upp det, och sen han utvecklade eksem har jag helt lagt ner att söka, då måste jag ju ha ett med ganska omfattande skötsel - också =/

Men, nästa år är jag ju i betydligt bättre läge 'motionsmässigt' sätt, problemet med vinterhullet lär dock kvarstå. Aldrig mött en så extremt lättfödd förr, och inte en ungponny. Födgeni deluxe. Och jag som MEDVETET letade efter en svårfödd och köpte honom för han var just SVÅRfödd :devil: (Köpte honom som åring)

Senast ändrad:

Men om den är tjock får den ju för mkt- är vi överens om det?

Det är en ponny o kanske en lättfödd sdn. Att den inte har annat att göra än att äta gör ju att den blir frustrerad. Det är ju en vanesak hur mkt man brukar äta. fråga tjocka människor som nästan alltid påstår att de knappt äter ngt alls- ja i andra människors åsyn:devil:

Att gå med en gammal gubbe;) blir den inte trött utav.

Absolut överens. Det du däremot antyder är att det skulle gå att justera. Och det är där jag undrar hur?

Och du har ju flertalet ggr uttalat dig om 'livlighetsgraden' i min tidigare flocksammansättning, när det var fullt ös medvetslös. Och han var tyvärr lika lättfödd då, dessvärre =/ Och där kommer problemet att skicka bort honom/ta in lekkompis. Han kan inte stå med andra unghästar på fri tillgång på silage med normala värden. Och kompisens jämnåriga t ex som gärna skulle kunnat komma som lekkompis, skulle behöva kraftfoderkompletteras ordentligt för att kunna bo här, för den skulle behöva fri tillgång på silage, vilket jag nte kan erbjuda ute för då rullar lillskit här.

'Den gamla gubben' och han leker ju - dock inte på samma sätt som han skulle leka med en jämnårig eller lekte när B & V fanns i livet (då var det ju samma lekintensitet som han skulle haft med jämnåriga), den lilla rörs på (lösgalopp) regelbundet, och aktiveras dessutom mentalt med. Så 'frustrerad för inget annat att göra än att äta' stämmer inte. Han blir frustrerad när han tycker han får för lite mat. Märks ganska väl nu sommartid när de står inne mellan 9 - 18 t ex, han rör knappt höet inne. (Vilket matte tackar för), helt enkelt för han inte är vrålhungrig. Oftast ligger han och trynar större delen av tiden just nu, är i kraftig tillväxtfas.

Men vintertid så de får ju silage, för att få ner MJ-värdet/kg. Hans behov är på ca 40 MJ :crazy: Serveras totalt 6 kg i hagen, uppdelat på 2 kg:s givor, han snor ev mat från den/de andra med. Inne går de mellan (beroende på hur jag jobbar) 21 - 23, och ut mellan 06 - 08. Jag skulle gärna ge liiite mat inne, men under 4 kg/natt och han anser att han svälter (även på halm) och gräver upp boxen, på spån gräver han upp boxen i jakt på förlupna spån även vid 5 kg/natt.

Och behov på ca 40, 5.7 MJ/kg foder och 10 kg/dygn = 57 MJ. Det är 17 MJ plus. I år har jag beställt blötare silage och hoppas på det sättet kunna få ner MJ lite mer men kunna bibehålla antal kilo så kanske han är nöjd. Gränsen för MINIMIgiva TS går vid 8 kg silage btw, under det och han får inte ens minimibehovet av TS tillgodosett.

Min veterinär är ganska oförlåtande mot tjockishästar, men till och med hon har konstaterat att 'nej, du kan ju inte svälta honom, bara härda ut tills han blir äldre och du kan öka motionen'

Jag har lekt med tanken att ge honom en låg spårklippning i vinter, för han ska förbruka mer energi för att hålla värmen..

Som sagt, nog har jag haft lättfödda förr, men den här är i en klass för sig (eller okej, haft en till, men den hade varit vanvårdad och svulten som ung), och jag sliter mitt hår i frustration. Jag vill som sagt INTE under några omständigheter se en unghäst i det hull han har.

Senast ändrad:

Jag har en Green Guard på mitt sto. Tog henne knappt 1 timme att begripa sig på hur hon kunde beta med den på. Hon betar samtidigt som de andra fast hon får lite mindre tuggor än dom, njuter av sällskapet på betet och står och sover när de andra sover. Hon verka helt oberörd av den och det är aldrig några bekymmer att sätta på den utan hon sticker ner huvudet i grimman som GG:n är fastmonterad på, helt självmant. Hon leker och stojar, hänger med på övriga flockens rejs och ser ut att ha det så bra man kan ha det.

Jag förstår ditt problem och jag hoppas det löser sig för dig! :p

Ja, som sagt om inte annat får vi hålla tummarna att han klarar sig från men och komplikationer av fläsket tills han är såpass gammal att man kan ta ut överskottet av MJ i motion och få balans så.

Har du, som ju har unghingst, förresten koll på varför valacker anses som paria på hingstbeten?

Vad väger han?
o du ger honom- 10 kg silage?

Man kan räkna ihjäl sig o det passar ändå inte individen.

För mkt får han iallafall- eller?

Har man omaka hästar får största givan ges inne. Ge småmängder ute, men flera ggr.

Ska man ge barn allt vad de vill ha- bara för att de bråkar:D

Ja jag tycker att ska de få vara unghästar o leva lite innan allvaret börjar.
Munkorg ska vara för att förebygga sjukdom- inte för att göra det så lätt som möjligt- för sig själv. Hitta ett sämre bete- då har de sysselsättning oxå.

Jag tror att det är just för att hingstar ofta är väldigt kaxiga och tuffa medans valacker ofta är lugnare inte lika störiga. Men jag anser att det går bra att mixa hingstar och valacker om de släpps ihop på ett bra sätt. Vi har förut haft beten med både valacker och hingstar som funkat bra! :rofl:

Alexandra_W: Finns det någon bild på din lilla "tjockis"? Hade varit kul att se!:)

Massor. Det man ska komma ihåg är att han på sidobilder/snett framifrån bär upp sin vikt VÄL, många tittar på bild och tycker 'men han är ju inte så tjock', men när de ser honom irl, och/eller KÄNNER på honom inser de att 'ojdå, jo det är han'. Så ska man inse hullet måste man se honom eller klämma och känna på honom. Alt att jag tar bilder enkom för att visa det. Revbenen går inte att känna med våld, han har späcknacke, det dallrar vid bogen, och han har djup ränna hela vägen bak till svansroten.. :crazy:

2 v efter han kom, har gått upp i vikt (han var lite för tunn när han kom). Åring. Det är såhär jag vill ha honom hullmässigt, minus halsen då..

thumbnail.aspx

Oktober 2007, drygt 50 kg för mkt på våg, revbenen inte möjliga att lokalisera.. Det här hullet kan jag acceptera med tanke på omständigheterna även om det är för högt.

thumbnail.aspx

Början på juni, ca 100 kg för mkt. Bör fortf upp det väl, men kolla vid bogblad, nacke etc så ser man att det är inte lika bra som det ser ut hullmässigt.

thumbnail.aspx

Undrar varför jag inte tar bilder bakifrån så ofta..hrm..
thumbnail.aspx

Dålig bild rent allmänt, men sadelgjorden är mycket löst spänd, bara så sadeln ska ligga kvar. Och ändå skär den in i fläsket.. :o

thumbnail.aspx

Vet du hur mkt 100 kg är?

du kan inte jämföra en åring med en 2åring:crazy:

visst är den lite rund, men inget alarmerande om man håller det i schack- efter betet.
Om den är fet- har den fettdepåer- kan inte se sånt på din.
de går oftast ner per automatik på hösten- eftersom de äter det lilla som finns o ratar hö dagtid.

Nästa år- ta hö innan du släpper dem på vallen.

Vad väger han?
o du ger honom- 10 kg silage?

Vintertid ja, med motiveringen jag gav. Jag frågar igen, vad tycker du jag ska göra? Ha en häst som tycker den är VRÅLHUNGRIG och gräver upp sin box, tuggar på staketstolpar, nöter ner sina framhovar för att försöka gräva fram grässtrån?

Han väger strax över 400 kg, inte vägd på våg nu, när han vägdes på våg sist - i vintras - så vägde han 350. Han har gått upp minst 50 kg. Viktmåttbandet säger 405 kg, vet dock inte hur stor felmarginal det har på just honom.

För mkt får han iallafall- eller?

Har man omaka hästar får största givan ges inne. Ge småmängder ute, men flera ggr.

Absolut, han får i sig för mkt MJ. Minf råga är fortfarande HUR man UTAN att svälta honom, ska komma i balans så han gör av med mer än han får i sig? Jag går bet, och veterinär går bet. Så har du ngt tips som inte har djurhälsoaspekter tar jag jättegärna emot det. Seriöst.

Du tycker 2 kg/gång, totalt 6 kg, på 14 h är för stor giva?? Och mindre giva, 1 kg/gång ger såpass mycket mindre tuggtid att de inte hinner känna mättnad.

Ja jag tycker att ska de få vara unghästar o leva lite innan allvaret börjar.
Munkorg ska vara för att förebygga sjukdom- inte för att göra det så lätt som möjligt- för sig själv. Hitta ett sämre bete- då har de sysselsättning oxå.

Jag har sökt sämre bete, jag har inte ens hittat något som är i närheten av mitt vinterhagsbete. Kan ta kort på det om du vill, men det är SKRÄP. Och han blir för tjock på BARA det dessvärre, han började gå upp på bara det. Och det är det han går upp på fortfarande (jag har provat ta bort honom från frodiga betet, dvs inte gå de timmarna han går med munkorgen där).

Egentligen skulle han behöva munkorg dygnet om - på det MAGRA betet. Där går min gräns dock, munkorg dygnet om känns inte humant.

Han har munkorgen för att förebygga sjukdom, fångrisken är ju tyvärr hög =/

Jag kollar på ALLA beten jag hittar, sett ett som KANSKE skulle vara magert nog, ett skogsbete. Med två gamla fjordingar som kompisar (lek = noll). Annars så jag har kollat i våras på ett otal 'magra beten' med unghästkompisar. De har tyvärr varit allt annat än magra =(

Vintertid ja, med motiveringen jag gav. Jag frågar igen, vad tycker du jag ska göra? Ha en häst som tycker den är VRÅLHUNGRIG och gräver upp sin box, tuggar på staketstolpar, nöter ner sina framhovar för att försöka gräva fram grässtrån?

Han väger strax över 400 kg, inte vägd på våg nu, när han vägdes på våg sist - i vintras - så vägde han 350. Han har gått upp minst 50 kg. Viktmåttbandet säger 405 kg, vet dock inte hur stor felmarginal det har på just honom.
Glömmer du bort att han växer som mest?
Hur stor är då TS minimigiva för en sdn?

Absolut, han får i sig för mkt MJ. Minf råga är fortfarande HUR man UTAN att svälta honom, ska komma i balans så han gör av med mer än han får i sig? Jag går bet, och veterinär går bet. Så har du ngt tips som inte har djurhälsoaspekter tar jag jättegärna emot det. Seriöst.

Du tycker 2 kg/gång, totalt 6 kg, på 14 h är för stor giva?? Och mindre giva, 1 kg/gång ger såpass mycket mindre tuggtid att de inte hinner känna mättnad.
JA!!!!
1 kg per gång.
2 kg för en stor häst..ju större magsäck- desto mer vill/ behöver den ha.
Jag har sökt sämre bete, jag har inte ens hittat något som är i närheten av mitt vinterhagsbete. Kan ta kort på det om du vill, men det är SKRÄP. Och han blir för tjock på BARA det dessvärre, han började gå upp på bara det. Och det är det han går upp på fortfarande (jag har provat ta bort honom från frodiga betet, dvs inte gå de timmarna han går med munkorgen där).

Egentligen skulle han behöva munkorg dygnet om - på det MAGRA betet. Där går min gräns dock, munkorg dygnet om känns inte humant.

Jag kollar på ALLA beten jag hittar, sett ett som KANSKE skulle vara magert nog, ett skogsbete. Med två gamla fjordingar som kompisar (lek = noll). Annars så jag har kollat i våras på ett otal 'magra beten' med unghästkompisar. De har tyvärr varit allt annat än magra =(
Fångrisken är ändå liten på så pass unga hästar- du målar :devil: på väggen

Vet du hur mkt 100 kg är?

du kan inte jämföra en åring med en 2åring:crazy:

visst är den lite rund, men inget alarmerande om man håller det i schack- efter betet.
Om den är fet- har den fettdepåer- kan inte se sånt på din.
de går oftast ner per automatik på hösten- eftersom de äter det lilla som finns o ratar hö dagtid.

Nästa år- ta hö innan du släpper dem på vallen.

Jag provar igen.

1. Nej visst kan man inte jmf åring och tvååring, men HULLMÄSSIGT, fettansamlingsmässigt kan man. Inte muskelmässigt, inte massamässigt etc. Men HULLmässigt.

2. Ja jag vet hur mkt 100 kg är. Han väger ca 100 kg för mkt. ENligt mig, och enligt de två veterinärer som sett honom. Och 100 kg är helvetes mycket för en tvååring att bära omkring på i extravikt. Tyvärr =/

3. Han är tyvärr inte lite rund, han är fet. Du får gärna komma och titta och klämma på honom, som sagt bär han upp det väl på bild från sidan (kan iofs ta mer avslöjande bilder). Och han har fettdepåerna, annars skulle jag inte vara så orolig, runda i formerna SKA unghästar vara. Men man ska kunna känna revbenen om man trycker, och det ska inte DALLRA om man tar på dem =/ Se i övrigt ovan.

4. Jo, han går ner lite på hösten, och lite på våren. När de föredrar grönt före grovfoder och kör lite halvanorexi. Men det 'tas igen' innan jag hinner blinka. Och om inte lägre TS hjälper kommer jag inte runt HUNGRIG ponny på under 10 kg silage. 8 kg med förra årets värden ger 45,6 MJ, dvs är på plus redan där.. Och under 8 kg = TSbrist (och då har jag ändå satt hans gräns på MINIMIgiva TS, 1 kg/100 kg, inte rek giva på 1.5 kg/100 kg..)

5. Dessvärre är det slaget hö - och vi har extremt torka - på vallen de går på sina 4 h, han med munkorg. Även provat släppa på förvuxet bete, dels pga näringsvärde, och dels pga att det är mycket, mycket knepigare för honom att peta i sig långt gräs med munkorgen, men det hjälpte inte heller. Då jag 'skänte vallen' till grannen, som tog hö där. Det är knappt återväxt än (torka som sagt) men det har iaf inte än gett synbart/mätbart resultat.

Fångrisken är ändå liten på så pass unga hästar- du målar :devil: på väggen

Han har haft en fångvarning. Och jag litar mer på veterinärerna än dig. Fångrisken är markant mindre på en unghäst än en vuxen ja, tack och lov. (Annars skulle han stå i grushage alt ha munkorg dygnet om, punkt). Men den är tyvärr inte obefintlig, och med såpass mkt extravikt och ponnyras OCH en fångvarning redan, så =/

Glömmer du bort att han växer som mest?
Hur stor är då TS minimigiva för en sdn?

TS minimigiva för 350 kg är 3,5 kg TS. För 400 kg är minimigiva TS 4 kg TS. Rekommenderad giva är högre men han är den enda jag har minimi som gräns på.

55% TS i silaget ger 3,85 kg TS vid en giva på 7 kg. 4,4 kg TS vid giva 8 kg.

50% TS i silaget ger 3,5 kg TS vid en giva på 7 kg. 4 kg TS vid giva på 8 kg.

JA!!!!
1 kg per gång2 kg för en stor häst..

1 kg tuggas upp på ca 20 minuter. Det är för kort tuggtid för de ska känna mättnad, men vi struntar i det en stund. Men med 1 kg/gång, så kan jag kanske få bort 1 kg från det ute, dvs han får 5 kg ute. (Antalet givor höjs ju med sänkt ättid, måste ju fortfarande ta hänsyn till mellanrummet mellan givorna, tiden utan mat). Då har vi fått bort 5,7 MJ. Och har en ponny som gnager staketstolp och frenetiskt försöker gräva i tjälad jord för att få tag på mat. Men vi struntar i det med ett tag. Då har vi vunnit 5.7 MJ (med förra årets värden, inte fått årets men de ligger alltid runt 6 MJ/kg foder med 60 TS, förhoppningsvis får jag ner värdet per kg foder lite nu med blötare silage)

Får inte ihop dina räkenskaper:confused:

Om du anser att den ska väga 300 o rek. minimigiva är 1,2 kg(hö om jag inte minns fel på ca 82% TS)/ 100 kg häst- så....blir det knappast mer än 10 kg om du inte har sjöblött silage:confused:

Skulle- om jag nu tyckte att det var problem- ge den 6 kg silage o några kg halm.

Räknar du maten på den övervikt som den har eller på vad den ska väga?

Jag ger upp.

Du har som alltid rätt.
Ge den mkt mat så att den blir fet o måste bära munkorg!
Fine. Bra jobbat.

Senast ändrad:

Halm ger 0.7 MJ vinst per kg. 2 kg halm = minus 1.4 MJ. = ingen skillnad.

MINIMIbehovet för en häst är 1 kg TS/100 kg kroppsvikt. Om man räknar på aktuell eller önskad råder det delade meningar om har jag märkt, fått olika svar från olika källor.

Det innebär 1.2 kg hö ja. Hö har TS 84% btw

(Rek TSgiva är 1.5 kg TS per 100 kg kroppsvikt, men det skiter vi i nu)

1 kg silage med 55% TS innehåller 0,55 kg TS. Så vill du ange i formen "1,2 kg hö" så blir det alltså 1,8 kg silage med TS 55% per 100 kg vikt.

Med 50% TS blir det 2 kg silage/100 kg vikt.

Dvs ska man räkna på aktuell vikt så ska han ha minst 4 kg TS = 8 kg silage med ts 50%. Ska man räkna på målvikt så 6 kg, så 7 kg känns som en bra kompromiss.

7 kg silage och han äter staketstolpar, boxväggar, gräver upp boxen i jakt på förlupna strån samt gräver frenetiskt i hagen för att hitta gräs. Jag tror knappast någon stämmer mig för djurplågeri för det, men för mig är det inte värdigt när han anser sig vara så hungrig.

7 kg silage med förra årets värde = 39,9 MJ, dvs det täcker precis hans behov. 2 kg halm = 10 MJ. 2 kg extra silage = 11,4 MJ. Skillnad halm vs silage = 1,4 MJ. Där har du anledningen att ersätta del av givan med halm inte löser problemet MJmässigt, och tyvärr heller inte med att han anser han är hungrig.

Jag bytte ju strö på honom, från spån som jag normalt har, till halm, just för att se om det hjälpte mot 'huuuungrig ponny' syndromet. Men dessvärre inte. Vid 10 kg på halm (11 kg på spån) tycker han förvisso det är snålt med mat, man är inte sådär rabiat efter att till varje pris få MAT. Han biter och gräver inte (mer än precis där hösilaget ligger för att få i varje strå), han tvärnitar inte och kastar sig över matpåsar han går förbi, och staketstolparna i hagen får vara orörda, och han har normalt födosöksbeteende, dvs inte gräva hysteriskt så tårna slits ner.

Så, teoretiskt kan jag ge honom 7 kg och tycka 'lev med det', men då är munkorg rena paradiset ur ett humant perspektiv.

Så, om inte sänkt TS hjälper så jag kan behålla antalet kilon silaget, men får ner MJ, då har jag bara ett alt kvar. Sko kraken och motionera honom i vinter.

men problemet är väl att den går på klövervall för att din andra häst behöver det? Om den inte gick där ö.h.t tror jag knappt du skulle ha samma problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Jag är byns just nu mest hatade person tror jag. En liten svart ponny står mitt i ett hav av gräs och ömsom hatar mig, ömsom tycker...
Svar
10
· Visningar
1 470
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka