Bobbo

Trådstartare
Har under några veckor ätit LCHF-kost.
Tanken är att jag ska gå ner i vikt och har därför börjat räkna kalorier. Enligt mitt program ska jag få i mig 1500kalorier för att gå ner i vikt, men har börjat slarva och får i snitt i mig 900-1100 kalorier om dagen. är detta skadligt för mig?
Vart går gränsen för "svält"?

/ bobbo
 
Jag antar att 900 kcal per dag är svält.
jag hade en period när jag fick i mig runt 900-1100 kcal per dag, gick från 58 kg till 49 på ett par månader. Har aldrig mått så kasst i hela mitt liv.

Någon annan som är mer insatt i LCHF vet väl bättre, men jag tycker 1500 är lite med. För fett inehåller väl mycket kalorier?
 
Har under några veckor ätit LCHF-kost.
Tanken är att jag ska gå ner i vikt och har därför börjat räkna kalorier. Enligt mitt program ska jag få i mig 1500kalorier för att gå ner i vikt, men har börjat slarva och får i snitt i mig 900-1100 kalorier om dagen. är detta skadligt för mig?
Vart går gränsen för "svält"?

/ bobbo


Jag tror inte att det är klokt att äta LCHF och räkna kalorier samtidigt. Välj en variant (och tänk på att få i dig näring och vitaminer).
 
Jag tror inte att det är klokt att äta LCHF och räkna kalorier samtidigt. Välj en variant (och tänk på att få i dig näring och vitaminer).

Ser inte problemet (om det inte var för att ts uppenbarligen äter mindre än vad det ska göras) då LCHF är en kalorireduktionsdiet även om den mest bygger på att kroppen ska lära sig vad som är lagom själv utan att man räknar. För min del fungerar det jättebra med lågkolhydratkost (inte strikt LCHF) förutom att jag gått ner för mycket dvs jag måste räkna kalorier för att inte ska fortsätta gå ner. Skulle säkert gå upp om jag började äta mer kolhydrater men eftersom det inte är gott längre så låter jag bli.
 
Jag äter också till stor del lågkolhydratskost samtidigt som jag räknar kalorier. Men jag äter inte LCHF och fokuserar mer på kalorierna än kolhydraterna, så att säga.
 
Har läst någonstans att man inte ska äta under 1200 kalorier per dag på grund av att det då är svårt att få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver i den vanliga maten... det går säkert om man är väldigt noga med att det är riktigt bra mat man äter, men tror ändå att det är en bra rekommendation att följa... Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det.
 
Det är väl alltid skadligt för kroppen att få i sig mindre än "Underhållsbehov"

Har lärt mig någonstans att man ska äta för kroppen man vill ha. Tror det är få vuxna kvinnokroppar som har under 1000 kcal i underhållsbehov per dag vid vanlig aktivitet.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 903
Senast: Viva
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp