blizz

Trådstartare
är det dåligt/farligt för hästen att äta havre som har legat i blöt i vatten, sväller det eller så?

Sv: svällt

det hoppas jag verkligen inte :eek:

när jag blandar till frukosten på kvällen före så blöter jag både betforen + havren. och ja, havren sväller upp en aning.

Jag har tyvärr hört att det kan vara farligt om havren ligger iblöt förlänge. Jag ger aldrig haven uppblött pga. de. Men tyvärr har jag minne som en guldfisk och kommer inte ihåg vad de var som var farligt.

Havren är ju konserverad genom torkning. Låter man torkat foder ligga i blöt länge riskerar man tillväxt av oönskade mikroorganismer. Det blir ofräscht, med andra ord.

Att blötlägga korta stunder är inte farligt, speciellt inte nu på vintern då kylan hjälper till att hålla mikroorganismernas tillväxt låg.

så att blötlägga vid kanske sex eller sju på kvällen, för att sedan fodra strax efter nio är med andra ord ingen fara?

Nej det tror jag inte. Vi har inte haft något problem med det. Nu ger vi hel havre skall kanske tilläggas.

om era hästar har överlevt detta ska nog min också göra det...tack för hjälpen!

Så korta stunder är det inga pbroblem, inte heller över natten. Men längre än en dag hade jag inte låtit det stå.

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka