Svallkött - bra huskur/hemmabehandling?

mandy90

Trådstartare
Hej, min häst fick ett sår för ett par vecjor sedan som gick ihop fint med pencillin och metacam. När jag slutade med den kuren började det svullna igen och trots renhållning efter veterinärens rekommendationer har det nu börjat visa sig svallkött. Jag tycker det är jättetråkigt och läste i en äldre tråd om huskurer eller annat receptfritt som har hjälpt vid svallkött. Dock vet jag ej hur aktuellt det var och därför frågar jag nu på nytt om någon har något bra tips för att motverka/övervinna svallköttet? Aloevera? Tjära? vad har fungerat för er, gärna bilder på läkning önskas.

Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för hemliga knep?

Ps. Veterinären var ute och kollade på det och vi har nu fått ytterligare metacam. Han sa att det inte gick att göra något åt svallköttet i dagsläget utan man får vänta å se. D.s

Stark blandning jodopaxomslag funkar ofta eller lasipspenna från apoteket. Om du inte får Lotagen utskrivet av veterinär.

Efter att min pålle fått svallkött efter svåra sårskador/operation som både behandlats med lotagen och rensats av veterinär (skurits/skrapats bort) i omgångar så hyrde jag en Bio Light och körde 3 program/dag i en vecka.. det var en chansning jag inte trodde mkt på men en bekant tipsade och jag kände att det inte kunde bli värre iaf (fick ok av vet innan jag körde igång).. Resultatet var fascinerande, redan dag 2 syndes en stor skillnad! Veterinären trodde knappt sina ögon på återbesöket! Kanske värt ett försök om inget annat hjälper?

Bandagera. Vik en kompress och lägg över såret så det blir lite tryck. Bomull osv över och vanligt bandage med vetrap. Låt sitta 4-5 dagar (måste hållas torrt så skydda det om går ute).

Tipset från DV. Jag var skeptisk. När bandaget togs av var svallköttet borta. Det var inte supermycket men det låter det inte som det är för TS heller.

Bandagera. Vik en kompress och lägg över såret så det blir lite tryck. Bomull osv över och vanligt bandage med vetrap. Låt sitta 4-5 dagar (måste hållas torrt så skydda det om går ute).

Tipset från DV. Jag var skeptisk. När bandaget togs av var svallköttet borta. Det var inte supermycket men det låter det inte som det är för TS heller.
Läs ovanstående kommwntar

Hej, min häst fick ett sår för ett par vecjor sedan som gick ihop fint med pencillin och metacam. När jag slutade med den kuren började det svullna igen och trots renhållning efter veterinärens rekommendationer har det nu börjat visa sig svallkött. Jag tycker det är jättetråkigt och läste i en äldre tråd om huskurer eller annat receptfritt som har hjälpt vid svallkött. Dock vet jag ej hur aktuellt det var och därför frågar jag nu på nytt om någon har något bra tips för att motverka/övervinna svallköttet? Aloevera? Tjära? vad har fungerat för er, gärna bilder på läkning önskas.

Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för hemliga knep?

Ps. Veterinären var ute och kollade på det och vi har nu fått ytterligare metacam. Han sa att det inte gick att göra något åt svallköttet i dagsläget utan man får vänta å se. D.s

Mitt hemliga knep mot svallkött är (men det får ni inte säga högt) att någon enstaka gång lägga på ganska potent kortisonlösning.
Det brukar räcka med en eller två gånger för att få igång läkning.
De gångar jag använt det, har jag först väntat flera veckor, gett upp på svallköttet, lagt på kortisonet och inom en vecka har det hela varit läkt.
Men som sagt: säg inte detta högt!

U har jag testat att inte byta omslaget lika ofta och det har hjälpt jättemyCket. Förstår intr varöfr inte veterinären sa något om det för jag frågade om det men han sa bara att jag skulle sluta tvätta det när det börjar bli torrt. Jag sa ju till honom flera gånger att jag inte längre tvättade det varje dag men att jag tittade till det och la om det och han sa inget om det. Å jag är väldigt noggrann med att fråga eftersom jag vill att allt ska vara rätt. Jag frågade om jag skulle fortsätta lägga om det så som jag gjort å han sa bara ja. Men nu la jag om det förra fredagen, i tisdags och idag och det har gått ihop och gått tillbaka jättefint!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka