Sväller på bete- vad beror det på?

Silkisif

Trådstartare
Nu har jag ställts inför frågan varför hästarna fullkomligt exploderar när man släpper dem på bete, och jag kan inte svaret.

Är det någon här som vet?

Mina hästar släpps främst på maskrosor och "kort" (ca 20-30 cm), väldigt "saftigt" gräs.

Stallägaren hävdar att det beror på vatten i betet, men jag känner mig lite tveksam till det. Om det nu skulle vara så mycket vatten att de skulle svälla upp på det vis de gör borde fler hästar dö i vattenförgiftning.. Eller?

Sv: Sväller på bete- vad beror det på?

Det har med vattnet att göra. Tarmpaketet fylls helt enkelt med vätska och buken sväller rent fysiskt. Ofta dricker heller inte hästar värst mycket eller ens dagligen om dom går på frodigt gräs.

Nej, att det innehåller mycket vatten kan jag ju köpa.

Men så extremt mycket att de sväller upp på det vis de gör?
Skulle man plocka bort dem från betet skulle de ju inte "sjunka ihop" efter ett dygn när vattnet passerat = någonting är kvar. Vad är det någonting?

Fångrisken ökar ju också extremt vid betessläpp- har det något med tjockleken att göra? Jag menar, fång beror väl på socker, och socker borde då finnas i gräset?

Motbevisa gärna, jag vill ha så mycket fakta det bara går om just detta :)

Kl

Har ingen aning men är jättenyfiken jag också!

De ser ju ut som tunnor de första dygnen :D
Men de svullar väl en hel del kan jag tänka mig

Nja motbevisa, det är vad jag har lärt mig på föreläsningar under utbildning via SLU.

Ja övervikt är en fångrisk men du måste skilja på uppsvälldheten som inträffar ganska direkt man släpper på bete (och som ju är det du beskriver och frågar om i denna tråden) och övervikt, den kommer ju inte över en natt.
Samma med fångrisken som kommer pga fruktan i gräset, det är en risk men en annan sak. Fruktan/socker ger inte den uppsvälldheten utan det är andra mekanismer som gör att det kan utlösa fång.

När hästen sväller upp över en natt så är det pga vatten, de äter ju ofta nonstop i början och får i sig enorma mängder gräs och vatten särskilt direkt efter betessläpp.

En häst som äter mycket kraftfoder har alltid mindre vatten i kroppen än en häst som istället äter mycket grovfoder och en häst som äter gräs har mest vatten i kroppen, konstant.

Jämför ts halten i hö ca 84% med gräs 15-20% och betänkt att hästen äter kanske 50 kg eller mer/dygn.

Ta bort hästen från gräs och ge hö i några dagar så ser du att uppsvälldheten försvinner ganska snabbt.

Skulle man plocka bort dem från betet skulle de ju inte "sjunka ihop" efter ett dygn när vattnet passerat = någonting är kvar. Vad är det någonting?

Ja dom fortsätter ju att äta gräs så det är ju bara nytt vatten ;)

Då är jag med på det, tack för bra förklaring! :)

Men alltså, hur länge varar den ökade fångrisken, hur hög är den, kan man se några "kommande" symptom osv?

Ang fångrisken och när gräset är som farligast och vilka hästar som ligger i riskzonen osv är det en hel vetenskap och en hel del spekulationer.

Det finns massor av trådar här på Buke som diskuterar ämnet om du söker! :)

Jo, det förstår jag...:crazy:

Finns det någon förteckning av vad gräs/bete innehåller?

Om du menar näringsmässigt så nej. Precis som med hö/silage så beror det helt på en himla massa saker, tex grässorter/sammansättning, gödsling, växtfas, skötsel....

Vad gäller fruktan däremot finns det riktlinjer man kan gå efter.
Här tex finns en hel del bra info: http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Den här sidan sprider felaktig information. Man borde skriva följande:

“För inte så länge sedan trodde man att det var fruktan i gräset som kunde orsaka fång. Fång är en sjukdom, som drabbar hästar framförallt på våren, särskilt på gräs som inte har gödslats. Det var nästan en självklarhet att skylla på fruktaner eftersom en berömd hästforskare i Australien som heter Pollitt lyckades frambringa fång hos hästar genom att slanga in stora mängder inulin (ett slags fruktan som inte finns i gräs) momentant i hästarnas tarmkanal. Att gräs på våren inte innehåller särskilt höga halter fruktan och att hästar inte kan få i sig den mängd fruktan som Pollitt använde i sitt försök var det ingen som tänkte på eller bekymrade sig om. Ny forskning har dock visat att det är en hög insulinhalt i blodet som orsakar fång. Insulin reagerar på blodsockernivån och det är därför höga halter av socker (och stärkelse om betet innehåller baljväxter) i gräset som orsakar fång.”

Hur ska man kunna hindra att hästar får fång och rehabilitera fånghästar om man inte vet orsaken till varför hästar får fång?

Jag är så ofantligt trött på all felaktig information som ges på det här forumet.

Den här sidan sprider felaktig information. Man borde skriva följande:

“För inte så länge sedan trodde man att det var fruktan i gräset som kunde orsaka fång. Fång är en sjukdom, som drabbar hästar framförallt på våren, särskilt på gräs som inte har gödslats. Det var nästan en självklarhet att skylla på fruktaner eftersom en berömd hästforskare i Australien som heter Pollitt lyckades frambringa fång hos hästar genom att slanga in stora mängder inulin (ett slags fruktan som inte finns i gräs) momentant i hästarnas tarmkanal. Att gräs på våren inte innehåller särskilt höga halter fruktan och att hästar inte kan få i sig den mängd fruktan som Pollitt använde i sitt försök var det ingen som tänkte på eller bekymrade sig om. Ny forskning har dock visat att det är en hög insulinhalt i blodet som orsakar fång. Insulin reagerar på blodsockernivån och det är därför höga halter av socker (och stärkelse om betet innehåller baljväxter) i gräset som orsakar fång.”

Hur ska man kunna hindra att hästar får fång och rehabilitera fånghästar om man inte vet orsaken till varför hästar får fång?

Jag är så ofantligt trött på all felaktig information som ges på det här forumet.

Och jag fattar inte varför du envisas med att det är ofarligt med fruktan i fångsammanhang? Varför skulle inte gräs på våren kunna innehålla höga fruktanhalter?

Det stämmer att baljväxter lagrar socker mest i form av stärkelse till skillnad mot våra gräs och andra växter som lagrar socker som fruktan. Men det är främst på hösten som baljväxter kan innehålla mkt stärkelse.

Det är fortfarande - vad jag vet - ingen som egentligen vet hur ett fånganfall startar. De har ännu inte lyckats kartlägga det exakta händelseförloppets olika steg i ordningsföljd. Det troliga är kanske att det kan starta på flera olika sätt beroende på individen och omständigheterna.

Ett biologiskt system som tex en hästkropp under ett pågående fånganfall är oerhört komplicerat. Jag anser nog att det är dumt att uttala sig så tvärsäkert om hur det fungerar.

Jag "köper" lätt din förklaring:bow:

Det är väl solklart att det bara är vissa individer som inte klarar av vårbete alt frostbete.

Jag brukar tänka att vårbete- där får hästen i sig hela växtanlaget i en tugga o på senhösten ackumulerar växten massor av energi då ingen tillväxt sker.

Iom att mina egna hästar ratar frostgräs så tror jag att det smakar äckligt/ konstigt. För sött.

Jag har koll på klövret i mina hagar. Just nu är det lågväxt. kommer att vänta tills det vuxit till sig i kanske 1 v. till o sen får de äta( jo de äter allt det först) i några timmar beroende av vad de har presterat= behovet.

De är vuxna lättfödda hästar som inte kan äta som de gjorde som unga eller under tävlingssäsong- där de oxa var borta från betet mer.
Nej jag är ingen biolog eller vet...men hittills har mitt tänk funkat. Lite merjobb men...

Min medryttarhäst blir i alla fall mindre omfångsrik efter att ha varit ifrån betet någon dag. Arbetas hon inte under en-ett par veckor blir hon som en ballong, men det försvinner efter ett par dagars arbete, eller vila från betet. Och då går inte hon på ett speciellt näringsrikt gräs. Hon har dessutom munkorg mesta delen av dygnet.

När fotosyntesen är igång men ingen tillväxt sker ackumulerar gräs energin i form av fruktaner. Detta kan ske även på våren under tex en kall torr period.
Visst Pollit gav större mängder än vad en häst normalt kan få i sig o alla hästarna fick fång. Men det är inte testat hur långt ner man behöver gå för att inga hästar skall få fång så man kan idag inte utesluta fruktaner som en av orsakerna till fång.
När det gäller ren utfodringsfång (inte IR) så är man idag ganska övertygad om att det är fråga om en grovtarmstörning o socker når inte grovtarmen.
PL

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas tråden hamnade rätt nu.... Detta handlar om en häst som står i samma stall som syrrans häst. Hästarna gick tidigare i...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: linzan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 675
Senast: Niela
·
Foder & Strö Så fort min häst släpps ut på bete så rasar han i vikt. Förra sommaren såg han rent ut sagt förjävlig ut efter betet då han hade tappat...
Svar
6
· Visningar
1 681
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama