...och i sammanhanget undrar jag vad det är som gör att en del har så svårt att svälja tabletter (t.o.m. små) och en del har inga problem alls. Finns det fysiska skillnader?
Jag själv hör till dem som sätter alla tabletter och kapslar (också de stora Omega) i munnen på en gång, tar en klunk vatten eller två, och så är hela högen på väg ner till magen. Min mamma t.ex har stora problem med samma sak.
Nog psykologiskt.
Jag var som du förr. Kunde svälja torrt också.
Parantes:
Sen blev det för mycket(sjukdom)
- då hade jag skrattat bort doktorns info om att ’man kan bli tablettttrött när man äter många tabletter’
Jag slutade kunna äta min viktiga medicin. Jag mådde illa när jag kände piller i handen, kräktes. Bytte till sprutor. Funkade ett tag.
Tills mitt psykologiska märkliga jäkla hinder tog över där med. Hängde med liksom. Jag grät varje gång. Mådde såå illa!
Som tur är kunde medicineringen avslutas (på mitt val, doktorn inte lika glad) och jag har inte haft mer skov (än).
Jag kan käka piller idag, om jag måste, men bara i perioder. Jag kan ta vilka sprutor som helst men just den i den sprutan får mej fysiskt illamående.
Jag har en rutin när jag tar piller, jag behöver göra på mitt sätt.
och väljer piller som är lätta att svälja. Paracetamol framför alvedon tex (som mjuknar alldeles för tidigt)
Fastnar det och luckras upp för tidigt kväljs jag och då är det kört.
Kanske spänner jag mej på nåt vis.
Men Hjärnan är underlig, eller finurlig