Svälja stora kapslar

BernT

Trådstartare
Äter omega 3 kapslar + några andra kosttillskott och kapslarna (speciellt omega 3) är ju enorma! Går okej att svälja men de typ fastnar på vägen och ger typ halsbränna, varenda dag! Sköljer ner med massor av vatten. Hjälper inte. Testar kolsyrat också hjälpte inte. Mjölk har jag läst ska hjälpa, dricker inte vanlig mjölk men testade precis med havremjölk. Fastnade också på vägen :/ finns det något knep? Något som sköljer ner extra bra?
 
Jag tar också Omega 3 kapslar och har inga problem att svälja dem men jag har hört att det är lättare att svälja tabletter om man dricker vätska ur en flaska för att skölja ner.
 
Jag tar också Omega 3 kapslar och har inga problem att svälja dem men jag har hört att det är lättare att svälja tabletter om man dricker vätska ur en flaska för att skölja ner.

Det är inte själva sväljandet utan mer att de fastnar i halsen på vägen ner vilket gör att jag får halsbränna :/
 
Svälj ner dem tillsammans med mat exempelvis en banan eller en macka. Svälj först en tugga, tugga sen ganska mycket mjukt, peta in tabletten och svälj, fortsätt äta och skölj ner med vätska om det känns som det behövs.

Ska testa det imorgon när jag tar morgonkapseln!
 
Äter omega 3 kapslar + några andra kosttillskott och kapslarna (speciellt omega 3) är ju enorma! Går okej att svälja men de typ fastnar på vägen och ger typ halsbränna, varenda dag! Sköljer ner med massor av vatten. Hjälper inte. Testar kolsyrat också hjälpte inte. Mjölk har jag läst ska hjälpa, dricker inte vanlig mjölk men testade precis med havremjölk. Fastnade också på vägen :/ finns det något knep? Något som sköljer ner extra bra?

Jag tycker att yoghurt brukar hjälpa. Typ ta en mun innan och sen svälja ner med mer. Ofta får man ju halsbränna eller liknande för att man sväljer ner tabletterna på tom mage så att säga.
 
...och i sammanhanget undrar jag vad det är som gör att en del har så svårt att svälja tabletter (t.o.m. små) och en del har inga problem alls. Finns det fysiska skillnader?

Jag själv hör till dem som sätter alla tabletter och kapslar (också de stora Omega) i munnen på en gång, tar en klunk vatten eller två, och så är hela högen på väg ner till magen. Min mamma t.ex har stora problem med samma sak.
 
...och i sammanhanget undrar jag vad det är som gör att en del har så svårt att svälja tabletter (t.o.m. små) och en del har inga problem alls. Finns det fysiska skillnader?

Jag själv hör till dem som sätter alla tabletter och kapslar (också de stora Omega) i munnen på en gång, tar en klunk vatten eller två, och så är hela högen på väg ner till magen. Min mamma t.ex har stora problem med samma sak.
Problem att svälja tabletter och kapslar är mestadels psykologiskt. Jag antar att det finns undantag, men kan man svälja mat rent fysiskt så kan man svälja tabletter. Det finns plats i strupen/svalget.

Jag tränade genom att svälja linser (m&m) hela.
 
Sköljer du ner med tillräckligt mycket vatten? Jag sväljer också såna kapslar ihop med några andra piller och tar alltid en klunk innan och minst 1 dl vatten efteråt, gärna mer.
 
...och i sammanhanget undrar jag vad det är som gör att en del har så svårt att svälja tabletter (t.o.m. små) och en del har inga problem alls. Finns det fysiska skillnader?

Jag själv hör till dem som sätter alla tabletter och kapslar (också de stora Omega) i munnen på en gång, tar en klunk vatten eller två, och så är hela högen på väg ner till magen. Min mamma t.ex har stora problem med samma sak.
Nog psykologiskt.
Jag var som du förr. Kunde svälja torrt också.



Parantes:

Sen blev det för mycket(sjukdom)
- då hade jag skrattat bort doktorns info om att ’man kan bli tablettttrött när man äter många tabletter’ 🙄
Jag slutade kunna äta min viktiga medicin. Jag mådde illa när jag kände piller i handen, kräktes. Bytte till sprutor. Funkade ett tag.
Tills mitt psykologiska märkliga jäkla hinder tog över där med. Hängde med liksom. Jag grät varje gång. Mådde såå illa!
Som tur är kunde medicineringen avslutas (på mitt val, doktorn inte lika glad) och jag har inte haft mer skov (än).

Jag kan käka piller idag, om jag måste, men bara i perioder. Jag kan ta vilka sprutor som helst men just den i den sprutan får mej fysiskt illamående.

Jag har en rutin när jag tar piller, jag behöver göra på mitt sätt.
och väljer piller som är lätta att svälja. Paracetamol framför alvedon tex (som mjuknar alldeles för tidigt)
Fastnar det och luckras upp för tidigt kväljs jag och då är det kört.
Kanske spänner jag mej på nåt vis.

Men Hjärnan är underlig, eller finurlig 😎
 
Som någon var inne på ovan. Du ska inte "skölja ner" kapseln med vatten (eller annan vätska) utan du ska svälja den tillsammans med något - vatten eller nåt matigare. Det är en viss nyansskillnad där, men funktionen kan bli annorlunda.
(kom bara ihåg att om du sväljer den ihop med något tuggat så bör du ändå dricka det där halva glaset vatten/annan vätska, som ger mer vätska för kapseln att lösa upp sig i nere i magsäcken)
 
...och i sammanhanget undrar jag vad det är som gör att en del har så svårt att svälja tabletter (t.o.m. små) och en del har inga problem alls. Finns det fysiska skillnader?

Jag själv hör till dem som sätter alla tabletter och kapslar (också de stora Omega) i munnen på en gång, tar en klunk vatten eller två, och så är hela högen på väg ner till magen. Min mamma t.ex har stora problem med samma sak.

Att ha svårt med tabletter är rätt vanligt. Utan att vara expert på sväljning så skulle jag gissa att det har en del med att göra hur finkalibrerad svälj- och/eller klökningsreflex man har. Även små fysiologiska skillnader kan säkert förekomma och göra det svårare för en del. Torra slemhinnor i mun och svalg är ett känt problem. Därpå finns det säkert psykologiska faktorer också. Troligen är det en blandning av flera faktorer.

Generellt tips är att försöka svälja med något trögflytande (yoghurt) och/eller, i de fall där det är möjligt, dela eller krossa tabletten.
 
Men det är ju inte själva sväljandet som är svårt, det går jättebra. Men kapslarna fastnar på väg ner. Ipren/antibiotika/andra piller är inga problem, de fastnar inte. Men kapslarna fastnar en bit ner i halsen. Väldigt oskönt.
 
Men det är ju inte själva sväljandet som är svårt, det går jättebra. Men kapslarna fastnar på väg ner. Ipren/antibiotika/andra piller är inga problem, de fastnar inte. Men kapslarna fastnar en bit ner i halsen. Väldigt oskönt.
Har du testat att ta dem i samband med en måltid? Jag har svårt att tänka mig att de sitter fast om de får sällskap med en hel måltid.
 
Har du testat att ta dem i samband med en måltid? Jag har svårt att tänka mig att de sitter fast om de får sällskap med en hel måltid.

Nä typ alltid på tom mage. Tar de på morgonen och äter typ 2 knäckebröd till frukost, oftast inget till frukost.
 
...och i sammanhanget undrar jag vad det är som gör att en del har så svårt att svälja tabletter (t.o.m. små) och en del har inga problem alls. Finns det fysiska skillnader?

Jag själv hör till dem som sätter alla tabletter och kapslar (också de stora Omega) i munnen på en gång, tar en klunk vatten eller två, och så är hela högen på väg ner till magen. Min mamma t.ex har stora problem med samma sak.
Jag kan också svälja många tabletter på en gång, de lägger sig på rad och glider ner. Jag tror jag fick det till 15 tabletter i morse som jag svalde på en och samma gång. Men stora tabletter går inte lika smidigt alls utan det känns som om de fastnar halvvägs ner. Därav får jag ta fyra tabletter av min ena epilepsimedicin två gånger per dag istället för en tablett varje gång. Känner mig allt lite fjantig, men kan inte hjälpa det!:D
 
Äter omega 3 kapslar + några andra kosttillskott och kapslarna (speciellt omega 3) är ju enorma! Går okej att svälja men de typ fastnar på vägen och ger typ halsbränna, varenda dag! Sköljer ner med massor av vatten. Hjälper inte. Testar kolsyrat också hjälpte inte. Mjölk har jag läst ska hjälpa, dricker inte vanlig mjölk men testade precis med havremjölk. Fastnade också på vägen :/ finns det något knep? Något som sköljer ner extra bra?
Känner du att de fastnar? Det kan vara själva omega 3 som ger halsbrännan annars. Det är en inte helt ovanlig biverkning.
 
Jag tycker att det brukar fungera bra att fylla hela munnen med vatten á la blåsfisk och så trycka in kapseln som spolas ner utan att kännas alls när man sväljer. :up:
 
Men det är ju inte själva sväljandet som är svårt, det går jättebra. Men kapslarna fastnar på väg ner. Ipren/antibiotika/andra piller är inga problem, de fastnar inte. Men kapslarna fastnar en bit ner i halsen. Väldigt oskönt.
Har du provat en annan sort? Den jag har nu slinker ner jätte lätt men jag tar även en kapsel sol och den är lite annorlunda utformad gentemot Omega 3 tabletten som jag har nu. Sol kapsel är mer som ett rör med rund ände och den Omega 3 som jag äter nu ser ut som en amerikansk fotboll, jätte skillnad trots att det nästan borde vara lättare med sol kapseln iom att den är smalare men icke! 😉
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 987
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 326
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 937
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp