Svalbon i stall

G

Going Forever

Jag har hört av en grej av en kompis som jobbar i ett stall. I det stallet river dom ner bona som svalorna har byggt, dels för att dom skiter och för att underlätta stalltvätten.:mad: Får man verkligen göra så? Jag menar det är ju nu dom ska lägga ägg och så!:confused:

Jag och kompisen tycker iaf att det är fel och elakt att göra så!

Sv: Svalbon i stall

Jag vet inte om man får det eller ej men vad ska de göra då?
har oxå fåglar i mitt stall som tar sig in & skiter påa llt, dessutom flyger de runt som galningar där inne, jag tänker renovera mitt stall i sommar, det måste jag göra för att unna ha den verksamhet jag vill, & jag tänker inte låta bli bara för att fåglarna råkar ha tagit sig in dit, det har jag inte råd med.Det blir ett år till utan inkomst för några fåglars skull.
Ärligt talat, de sprider sjukdomar & skit runt sig & grejerna blir nerbajsade, sånt fräter förresten på sadlar osv & är inte speciellt ekonomiskt eller kul så jag förstår dem.

Jordbruksverket har tom en lag som säger att i djurstallar får det INTE finnas fågelbon.Det var en het debatt om det på tv för några år sedan då den regeln kom.
Jag har själv inget emot fåglarna så länge dom inte skiter på mina täcken och för liv :angel:

Som någon sa så finns det bestämmelser om att det inte får finnas svalor i djurstall.
Vi har varje år återkommande svalor som kommer och bygger bon men vi river ner varje dag när de börjar och efter en vecka ger de upp och flyttar. Väldigt enkel anledning, jag tycker det är ärckligt med fåglar som flaxar runt huvudet på mig hela tiden och dessutom skiter de ner ALLT i stallet.

Våra hästar står ändå utte på sommaren! så det gör inget för mig om de slipper rovfåglarna genom att bo inne i vårt svala stall ;)!

Herregud så jäkla mycket skiter dom inte :idea:. Man har väl inte sadlar i stall gången ? Hamnar det på täcken år det bara att skrubba bort med en diskborste.

Mvh
Emma

Kanske funkar att stå & skrubba om man har tid att döda, men de har inte de flesta med egen gård;)

Våra hästar står ändå utte på sommaren! så det gör inget för mig om de slipper rovfåglarna genom att bo inne i vårt svala stall ;)!

Herregud så jäkla mycket skiter dom inte :idea:. Man har väl inte sadlar i stall gången ? Hamnar det på täcken år det bara att skrubba bort med en diskborste.

Mvh
Emma

Håller med dig Emma, så mycket skiter dom inte...! Oavsett vad lagen säger tycker vi att det är elakt när dom river ner bona. Det är bara trevligt med fågelkvitter.:p

Ja :)! Det är trevligt att se något så vackert utvecklas. Från ett litet ägg till ett levande djur:love:. Det enda man får tänka på är att ducka när de kommer i stallgången :angel:.

Vi har två bon i stallet nu, ena honan ligger på ägg och det andra paret bygger!

Mvh
Emma

Då är det väl bara att hoppas på att ingen inspektör besöker ditt stall & ser fågelbona då.:grin:

Vi hade en utte hos oss förra året. Det enda dom sa var att det var okej om hästarna gick på bete eller var bara inne på natten när de hade ungar ;)!

Så de bryr sig inte säskilt mycket.

Mvh
Emma

*knapplån*

Ni som säger att det är förbjudet med svalor i stallarna, har ni någon källa på det?

Det enda jag hittar på nätet är
Farmers around the world have been urged to eliminate barn swallows (Hirundo rustica) from their buildings, based on the unproven assumption that these birds amplify and spread Salmonella to livestock, humans, and stored food. However, we tested over 500 barn swallows in Sweden and found no evidence that they carry Salmonella. Our results cast doubt on the hypothesis that barn swallows are competent reservoirs of Salmonella and suggest that their role, if any, is limited to being accidental hosts of the bacterium.

(Hämtat från: http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/vbz.2007.0233?prevSearch=allfield%3A%28olsen%29)

.... eller
Ladusvalan får fortsätta att bo ihop med korna i ladugården. EU hade inte fått PIPPI, förbudet visade sig vara en anka.

(Hämtat från: http://www.avifauna.se/index.asp?lev=298&typ=1 )

...eller en konstig kommentar ifrån Agrias veterinär, om det nu skulle vara förbjudet:

Eller, som Agrias veterinär Charlie Lindberg tipsar:

– Värna om svalorna som brukar trivas vid stall. Svalorna är duktiga flugfångare.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3159

Så om någon hittar något om att det är förbjudet, länka gärna.
Jag hittar bara motsatsen.

Kanske ska tillägga tack och lov hittar jag bara motsatsen, för jag gillar ju verkligen svalorna i stallet. Mysigt med fågelpipet, svischandet över huvudet och framförallt - inte en enda fluga :p
Men jag har väl "lagom" många, två bon.

Svalorna håller på att bli sällsynta pga av att de nuförtiden inte har så lätt att bygga bon i stallar. (Pga av att folk river bona alternativt täpper till alla fönster etc med nät så att de inte kommer in).

Väldigt tråkigt faktiskt när folk i gemen samt myndigheter strävar efter att det ska vara biologisk mångfald.

Man kan förstå att de som har livsmedelsproduktion i sina stallar väljer att hålla ute svalorna pga diverse smittorisker men det finns ingen anledning att göra det om man inte har livsmedelsproduktion.

Så himla mycket skitar dom faktiskt inte ner och har man inte sadelkammare som man kan stänga dörren till kan man faktiskt ha sadelskydd över sadlarna samt tex lägga täcken man inte använder dagligen i ikeakassar av plast. Men kan också helt enkelt lägga ett utslitet lakan över sakerna som man tar in och tvättar litet då och då.

Jo vi har svalor som byggt bo uppe vid en bjälke i Vickes box- men vad gör det eftersom han inte kommer bo i den igen förrän i oktober någongång?

/KT

Senast ändrad:

Då är det väl bara att hoppas på att ingen inspektör besöker ditt stall & ser fågelbona då.:grin:

Enligt min åsikt kan en inspektör i detta fall helt sonika dra åt helvete. Svalorna ska få bygga.

(Det är så dags att börja skydda en art när den redan är borta!)

/KT

Tuva-Li och KungTulle:bow::bow:!

Vi hade faktist ett fullblod förra året som hade boxtvång! Sedan svalorna kom var hon lugn. Innan dess försökte hon riva stallet!

Hon stog där och tittade på svalorna och tuggade på hö :)!

Som sagt, vi skall värna om dem!

Mvh
Emma

Håller med dig Emma, så mycket skiter dom inte...! Oavsett vad lagen säger tycker vi att det är elakt när dom river ner bona. Det är bara trevligt med fågelkvitter.:p

Dessutom är de rätt skickliga på att hålla efter flugorna, och det är ju inte helt fel.

Förstår inte heller varför de ska vara förbjudet för dom att bo inne i stallarna:crazy:

Som flera har sagt
-Flugorna hålls borta
-Ladusvalorna bblir mer och mer sällsynta
-Så mkt skitar de inte ner. Det är ju inga hönsskitar som kommer ut direkt.

Jag bryr mej som sagt inte om vad folk gör i sitt eget stall, men det är fel att klanka på folk som inte vill ha sina saker nerbajsade & väljer att ta bort fåglarna.
Hur man än ser på det hela så innebär det mer arbete med at täka allt & vi har även haft fågelskit i hästarnas vatten & mathinkar.Fräscht?nej inte för mina hästar iaf.

Någonstans har jag hört att en svala äter 100 000 flugor på en sommar. Det låter som en för otrolig mängd, är det ngn som vet hur det ligger till ?
F.ö har jag svalor i mitt stall och jag tycker det känns fint. Ett bevarande av landsbygden på ngt vis. Vi har sadelkammare och där är svalorna naturligtvis inte.Jag tycker inte de skiter ner så väldigt mycket. Det blir ju mest precis under boet.Jag tycker faktiskt det är mer äckligt med flugor och det har vi inga.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt