Sv Ridponny

desiree

Trådstartare
Vad är det som grundar att en häst är RP? Är det alltid fullblodshalten? Och eftersom det heter ponny, får den fortsätta vara ponny och den skulle passera höjdmåttet för häst?

Sv: Sv Ridponny

Fullblodskravet är borttaget vad jag förstått, men ponnyn skall innehålla raser som är godkända av ASRP och föräldrarna stamboksberättigade (pappan godkänd). RASEN är ju RP även om den växer över, precis som ett halvblod är ett halvblod även om den råkar bli för liten. Men man får ju inte tävla den som ponny (RPn alltså).

I vårt stall finns en jättefin RP som dock är 154 cm och därmed tävlar som storhäst.

ok, men en korsning arab/nordsvensk på 155cm. hur kan man få regga den som RP? :confused:

desiree skrev:
ok, men en korsning arab/nordsvensk på 155cm. hur kan man få regga den som RP? :confused:

Avelsföreningen Svensk ridponny registrerar enbart korsningar som för ponnyblod. DVS blod från någon ponnyras.

En korsning som för minst 12,5% ARAB blod kan registreras i Arab.
peråke

peråke skrev:
Avelsföreningen Svensk ridponny registrerar enbart korsningar som för ponnyblod. DVS blod från någon ponnyras.

En korsning som för minst 12,5% ARAB blod kan registreras i Arab.
peråke
Nu är du väl lite ute och cyklar?
ASRP registrerar allt som är under 148cm! Vare sig det är ponnyblod, fjord, travarkorsning osv. eller okänd stam, ska dom ju registreras i ASRP för att få tävla. Eller har reglerna ändrats nu?
(om dom inte är rasrena vill säga)

För att få lösa tävlingslic. krävs att hästar/ponnyer är registrerade.

För att lösa ponnytävlingslic./tävla ponny, krävs förutom att hästen är registrerad att den har ett mätintyg av max 148 cm och att ryttaren är max 18 år.

I Sverige registreras korsningar av en mängd avelsföreningar och av SH.

Oavset i vilken avelsförening avelsorganisation en häst är registrerad är kravet för ponnylic endast höjd.

ASRP är en ponnras förening, och registrerar ponnyrasers korsningar och okända hästar av ponnytyp.

Lätt att förväxla ponnyraser som kan vara tillåtna med högre mankhöjder än 148 cm och ridsportförbundets tävlingsklasser för ponnyekipag.
peråke

peråke skrev:
Oavset i vilken avelsförening avelsorganisation en häst är registrerad är kravet för ponnylic endast höjd.

ASRP är en ponnras förening, och registrerar ponnyrasers korsningar och okända hästar av ponnytyp.

Så om de skulle råka växa för mycket så åker de ur ASRP enligt dig? :confused:

Jag har registrerat min häst som svensk ridponny men han blir ca 160 i manken och det pratade jag med registratorn om, men han har ponnyraser i sig så. Men har okänd härstammning på papperna så det blev som det blev.

desiree skrev:
Vad är det som grundar att en häst är RP? Är det alltid fullblodshalten? Och eftersom det heter ponny, får den fortsätta vara ponny och den skulle passera höjdmåttet för häst?

Här kan du gå in och läsa...

http://www.asrp.nu

desiree skrev:
Så om de skulle råka växa för mycket så åker de ur ASRP enligt dig? :confused:

Nej nu har du missförstått, eller jag har uttryckt mig otydligt.

Registreras du i en ponnyras, korsningar med ponnyraser i ASRP, connemara, NF osv.. och sedan din lilla häst växer över ridsportförbundets höjdmått vad som är en ponny som kan tävla i ponnytävlingar. Så ändras inte den lilla hästens ras, den är forfarande en "ponnyras", men på tävlingsbanan får den inte deltaga på ponnytävlingar.
peråke

Tiggertjejen skrev:
Jag har registrerat min häst som svensk ridponny men han blir ca 160 i manken och det pratade jag med registratorn om, men han har ponnyraser i sig så. Men har okänd härstammning på papperna så det blev som det blev.

Nej, din häst registrerades av ASRP men är inte registrerad som Ridponny. Skilj på rasen och att föreningen registrerar "alla" ponnyer.

*lånar knapp*

Har bl a en valack av rasen Svensk Varmblodstravare. Han har aldrig gått på bana men har tävlats lite smått i hoppning. När jag slutmätte honom (D-ponny) och skaffade licens hos Ridsportsförbundet fick jag tillbaka licensen där det står "korsning". Mätmännen undrade om han verkligen var renrasig och om inte uppfödarens granne hade en New Foresthingst. Hur som helst - han är frysmärkt och reg som travare men hos Ridsportsförbundet blev han korsning? Varför?

Så en fråga: Kan en 147 cm varmblodsvalack reggas som ridponny när den hos Ridsportsförbundet räknas som korsning?

Din häst är grundregistrerad i rasen Svensk varmblodstravare.
En sådan grundregistrering i en ras kan inte ändras--han är och förblir en varmblodstravare.

Att ridsportförbundet "hittat" på att kalla honom i sin resultatsortering för något raslöst såsom korsning, kan bero på att deras rasvisa redovisning inte ingår rasen varmblodstravare.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

peråke skrev:
Din häst är grundregistrerad i rasen Svensk varmblodstravare.
En sådan grundregistrering i en ras kan inte ändras--han är och förblir en varmblodstravare.

Att ridsportförbundet "hittat" på att kalla honom i sin resultatsortering för något raslöst såsom korsning, kan bero på att deras rasvisa redovisning inte ingår rasen varmblodstravare.

peråke

Undrar om detta är orsaken till alla dessa diskussioner om travare som folk säger sig veta går tex medelsvår, och ingen hittar dem i registren? Att de helt enkelt står som korsningar.

via skrev:
Undrar om detta är orsaken till alla dessa diskussioner om travare som folk säger sig veta går tex medelsvår, och ingen hittar dem i registren? Att de helt enkelt står som korsningar.

Ja det tror jag är en förklaring. Bäst är att ringa ridsportförbundet och föreslå en förändring. Så komplicerat lär det nog inte vara att använda sig av ytterligare en raskod.

peråke

En kompis till mig fick inte regga sin arabkorsning som RP. den skulle reggas hoss arab. Så var reglerna hoss arab för 2 år sedan.

Dessiree vad har du för stam på din? Bara nyfiken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
633
Senast: Twihard
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Squie
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 970
Senast: Cattis_E
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 136
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka