Sv. Ridponny eller Welsh Partbred?

När man inte vet stammen så vet man inte heller vad som finns bakom genetiskt och det kan slå ganska tokigt. Som mitt exempel med storlek. Två D-ponnysar på 145-146 cm. förväntar man sig få storlek D-ponny av. Inte en C-ponny. För mig kan inte aveln vara så genetisk riskfylld utan jag vill veta vad som finns bakom och att det är prestation, storlek och stabilt genetiskt bakom och att man kan vara någorlunda säker på att avkomman för aveln framåt. Definitivt inte bakåt i alla fall.

Aha då förstår jag hur du menar. Så tänkte jag med och det viktigaste för mig var just att se till att den 1) inte gick över ponnymått 2) Inte var inavlad. Sen så visste jag ju tillräckligt om modersindividen och hennes förmågor att hon platsade i aveln. Och som sagt, jag är mer än nöjd med facit. Avkomman blev nog högst bedömd av alla i hela Sverige på fjolårets treårstest.
 
Tyvärr tror jag inte att du förstår vad jag menar. I ditt fall lägger du väldigt mycket på ödet eller slumpen eller ren och skär tur, you name it. För i slutänden vet du inte vad som finns i ditt sto och vad som kan slå igenom. Nu hade du ju tur och fick en fin avkomma.
Jag vill ha en mer säker avel och skulle därför inte avla på en häst med okänd härstamning, hur bra individen själv är. Men det är ju tur att vi är olika och att var och en blir salig på sin tro! ;)
 
Ja var och en blir salig på sin tro. Jag tror faktiskt inte att det handlade om ren tur i mitt fall. Jag var tillräckligt säker på att hon sin okända stam till trots var konsoliderat ponnyavlad.

Lite komiskt ändå att jag med min osäkra avel fick ut precis vad jag hade förväntat mig och du med din säkra avel - hur den nu kan vara säker om man inte har koll på att pappan är korsning hbl/B-ponny - fick ut något helt annat än du förväntat dig
 
En häst utan stam har tyvärr inget högt avelsvärde i mina ögon. Du har ju ingen aning vad som finns i mamman och som kan komma att slå igenom.
För mig är det jätteviktigt att veta vad som finns på både mamman och pappans sida och att det är gedigen prestation bakom. Vi betäckte ett D-ponnysto (145cm) med en ridponny-hingst på 145 cm och vi har fått en C-ponny. Det visade sig att pappan var korsning halvblod och b-ponny. Det missade vi och det var tydligen B-ponnysidan som slog igenom. Inte kul!

Det kunde varit värre - halvblodssidan kunde slagit igenom så avkomman blivit 150-155 cm i stället.
 
Ja var och en blir salig på sin tro. Jag tror faktiskt inte att det handlade om ren tur i mitt fall. Jag var tillräckligt säker på att hon sin okända stam till trots var konsoliderat ponnyavlad.

Lite komiskt ändå att jag med min osäkra avel fick ut precis vad jag hade förväntat mig och du med din säkra avel - hur den nu kan vara säker om man inte har koll på att pappan är korsning hbl/B-ponny - fick ut något helt annat än du förväntat dig

Absolut, det erkänner jag. Det var en sistaminuten-impuls som jag gjorde i början på min avelskarriär. Men tack vare det så lärde jag mig hur viktigt det är att veta vad som finns bakom. ;)
 
Kanske ett stickspår på frågan, men det gäller att kolla upp ordentligt vilka regler för raskod som gäller just det året man registrerar hästen/avkomman. Reglerna har ändrats mycket genom åren som gått, och för att vara säker bör man som sagt kolla noga det år man reggar.
Jag brukar ta upp den här hästen som exempel på hur det kan bli.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/201226-chalina . Varför hon reggats inom halvblodsaveln från början är ju oerhört intressant tycker jag.
hennes avkommor med olika hingstar:
http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=205404Som ni ser kan helssyskon få olika raskod beroende på vilket år o vilka regler som då gällde.
 
Kanske ett stickspår på frågan, men det gäller att kolla upp ordentligt vilka regler för raskod som gäller just det året man registrerar hästen/avkomman. Reglerna har ändrats mycket genom åren som gått, och för att vara säker bör man som sagt kolla noga det år man reggar.
Jag brukar ta upp den här hästen som exempel på hur det kan bli.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/201226-chalina . Varför hon reggats inom halvblodsaveln från början är ju oerhört intressant tycker jag.
hennes avkommor med olika hingstar:
http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=205404Som ni ser kan helssyskon få olika raskod beroende på vilket år o vilka regler som då gällde.

Det är intressant. Men jag tror att folk överlag har svårt att hålla isär begreppet svensk ridponny. För att föra aveln framåt så behöver man skilja på svensk ridponny och svensk korsningsponny. Och för mig är inte en svensk ridponny korsning mellan new forest och något mer. Det är en korsningsponny för mig och inget som jag skulle välja att avla på för svensk ridponnyavel. Därmed inte sagt att det inte kan vara jättetrevliga individer och fantastiska tävlingsponnyer. Jag har sett flera jättetrevliga korsningar welsh-nf.
Jag vet att de stora stuterierna med holländska welsh ridponny-hingstar inte ens tycker att det ska vara halvblod inblandat i ridponnyerna.
 
Vad som är en ridponny , är ju oerhört olika beroende på vem du frågar, och vilken förening du använder dig av. "var o en" är ju bevisligen salig i sin tro. Så länge det används hästar som är friska, exteriört bra, och bra på det dom är tänkta till, så anser jag att det faktiskt är upp till var och en som uppfödare att ta ansvar för sin egen avel. Stoet jag använde som exempel är ett sto vars avkommor verkligen visat framfötterna och hon har absolut en plats i ridponnyaveln- i mitt tycke. om inte ägarna trott på hennes nedärvningsförmåga så hade dessa fina avkommor aldrig funnits.
Jag tror det är farligt att falla in för mycket i ett fack, och jag tror att öppenhet, nya kombinationer, nytt blod och spännande kombinationer för all avel framåt. det viktigaste är att man som uppfödare granskar sitt sto/ston oerhört noga och verkligen väger för o nackdelar mot varandra. och att man har en knallröd tråd i sitt avelstänkande.
 
Det finns många väldigt bra hästar som har annan färg på papprena än gröna, bättre än många med gröna papper. Det viktigaste är att man är noggrann vid valet av avelsdjur. Avlar man på ett sto med okänd stam väljer man en äldre hingst med många avkommor så att man kan se vad man kan förvänta sig från hans avkommor. Då har man störst möjlighet att få det man önskar.
 
En 93:a med stamtavla är Svensk Ridponny.

Så en welsh partbred står högre än en 93:a?

Så avkomman har mer avelsvärde som welsh partbred?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
12
· Visningar
1 760
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
893
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp