SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jo jag känner till det. I och med det så känns Suzukin mer och mer lockande.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Lånar tråden lite.. Är det någon som har koll på hur många mil man bör köra per år för att det ska löna sig med diesel?
Jag skulle tippa på att jag ligger på runt 2100. Drar i Nuläget inte mycket släp men tanken är väl att det ska återgå till det normala o bli 1-2 ggr per vecka nästa år.

Vill ha en bil som får dra minst 1950. Jag är nog inte så kräsen egentligen, jag har en gammal bil i nuläget. Stor baklucka med plats för ganska stor hund är bra. Rwd eller Awd föredrar jag. En pigg bil som är kul att köra. Komfort osv är jag nog inte så kräsen med egentligen, jag vill mer ha en rolig bil. Det kommer ändå bli en stall/hundbil så inuti kommer den bli skitig ändå..
Problemet är att jag kör bilen mycket vardagligen så det vore ju fint om den drog mindre än den jag har nu, dsv 1,0 L milen.
Pris mindre än 80 000.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

När jag kollade så var de bilar jag tittade på då ca 3000 kr dyrare i skatt/år. Kan säkert skilja mer på andra modeller. Kolla runt och se vad de ska kostar i skatt och räkna sen vidare.

Det blev förresten en Nissan X-trail för min del. 1500 på B-kort och 2000 på E-kort.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Man brukar väl generellt säga att åker man 5 mil om dagen så lönar det sig med en disel, men det måste ju skilja sig oerhört beroende på vilken bil man väljer. Discoveryn kostar 12000.-/året i skatt som disel och 3000.- som bensinare. Där behövs det nog rätt många mil, såvida man inte LB-reggar den.

Ang växellåderaset på Freelandern så har det varit på de första 1,8orna, samma som toppen gått på. Det finns dock rätt många 1,8 som har det uppgraderade kylsystemen och som ligger rätt lågt i pris ändå. Kanske kan vara värda en titt?
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

kl

Jag har nyss köpt en subaru forester. Är jättenöjd!

Får dra 1500kg på B-kort och 2000kg på BE.
Men då krävs det att man har stora motorn.

Jag valde automat för att det skulle vara lättare att köra när jag bara haft körkort en månad och omgående skulle ge mig ut och köra med släp...
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

KL

Jeep Cherokee (inte Grand) kan man få för en hyfsat billig slant. Drar 3,5 ton. Går att ställa om mellan 2- och 4-hjulsdrift.

Skulle aldrig köpa en bil som drar 1,5 när släpet väger detsamma. Alltid skönt med marginaler!
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Man brukar väl generellt säga att åker man 5 mil om dagen så lönar det sig med en disel, men det måste ju skilja sig oerhört beroende på vilken bil man väljer. Discoveryn kostar 12000.-/året i skatt som disel och 3000.- som bensinare. Där behövs det nog rätt många mil, såvida man inte LB-reggar den.

Ang växellåderaset på Freelandern så har det varit på de första 1,8orna, samma som toppen gått på. Det finns dock rätt många 1,8 som har det uppgraderade kylsystemen och som ligger rätt lågt i pris ändå. Kanske kan vara värda en titt?

12000? Herregud. Jag betalar ju 2000 för volvon.
Men jag kör ju mycket. Volvon hade gått 22300 mil eller så när jag köpte den, nu, 1,5 år senare har den gått 26 000.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Men hur svårt ska det vara att hitta en bil som är skoj och får dra 1900 KG. Det enda jag inte vill ha är plastig toyota. Så kräsen är jag inte ändå.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Man brukar väl generellt säga att åker man 5 mil om dagen så lönar det sig med en disel, men det måste ju skilja sig oerhört beroende på vilken bil man väljer. Discoveryn kostar 12000.-/året i skatt som disel och 3000.- som bensinare. Där behövs det nog rätt många mil, såvida man inte LB-reggar den.

Ang växellåderaset på Freelandern så har det varit på de första 1,8orna, samma som toppen gått på. Det finns dock rätt många 1,8 som har det uppgraderade kylsystemen och som ligger rätt lågt i pris ändå. Kanske kan vara värda en titt?

Sen drar bensinaren glatt i sig närmare 2,0 liter milen, medan dieseln nog bara drar hälften (har jag hört). Själv har jag bensinare:eek: men på plussidan behöver vi väldigt sällan oroa oss för att fastna på regnvåta tävlingsparkeringar. Har man traktor, så har man.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: Windy
·
Äldre Jag har börjat spåna lite på nästa bil. I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L...
2
Svar
26
· Visningar
3 320
Utrustning Jag funderar lite på att skaffa en ny bil. Det behöver vara en kombi för att få plats med hundbur och barnvagn vilket begränsar utbudet...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 004
Övr. Barn Blev inspirerad av Nevins tråd då vi oxå funderar på att byta den ena bilen, det börjar bli dags om vi ska få något betalt för den...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: Chima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp